Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strømforsyningskabel.


Anbefalte innlegg

Hej, när jag giggar med bandet sÃ¥ pleier jag Ã¥ ställa pedalkofferten, en Boss BCB-60, vid förstärkaren och ta ut wah wah:n och sätta den framme pÃ¥ scenen eftersom det är den enda pedalen som jag behöver ha direkt tillgÃ¥ng till medans vi spelar.

Nu undrar jag om det är någon som vet var man kan köpa en lång (ca 3 meter) "strömkabel" som ska gå mellan wah wah:n och koffertens strömforsyning så att jag kan ha ge ström till wah wah:n genom Boss BCB:n? Jag tror att det är ungefär en sån här jag behöver men jag är inte säker och jag vill att den ska vara längre än så.

Det hade ju varit perfekt om det fanns hos Classe eller på Biltema :) .

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, inte för mig. Jag kör med batteri nu och för det första så måste jag tänka på att alltid ha ett fullt laddat batteri och ju mindre jag behöver tänka på, desto bättre. För det andra så är batterilocket kaputt så nu är det gaffatape som gäller när jag ska byta batteri vilket gör det krångligare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en sånn kabel som er lang nok, og solid nok til at jeg ville ha brukt den slik du har tenkt. Det betyr ikke at det finnes.

Jeg tror jeg ville ha gjort det slik:

- Lag en kabel med en "breakoutbox" i den ene enden, der man kan koble til signalkabel og strømkabel i den ene enden. Du bruker en mikrofonkabel med to ledere og jord fram til whawaen. Den ene lederen bruker du til gitarsignalet, og den andre til strøm. Kabelen påmonteres en stereo jackplugg i enden som skal inn i wha-en. Jord er felles jord for gitarsignalet og strøm. Så modifiserer du wha-en med en stereo chassis- plugg, der du plukker ut strøm til pedalen, og gitarsignalet.

Da har du en solid kabel å forholde deg til, og slipper to ledninger fram til enheten. Problemet er vel at det må lages, jeg har ikke sett noe slikt i salg noen gang. Det er forresten en god ide til de som driver og produserer sompbokser på forumet. Ikke dyrt, og ikke vanskelig å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste og beste ville naturligvis være å legge strøm frem dit du står og ha hele pedalbrettet ditt der. I tillegg til å være praktisk og enkelt kan dette også være greit i forhold til publikum, siden du slipper å stå med ryggen til når du skal styre med pedalene dine.

Hvis du er bestemt på å ha pedaler på forskjellige steder ville jeg brukt batteri.

Å legge en lang strømkabel kan fungere, men da ville jeg lagd en av lampettledning eller noe annet som tåler litt juling, og merket denne på alle mulige måter for å huske at den er spesiell, og at den er superviktig. Hvis du glemmer å ta med denne på gig eller den går i stykker kan du bare glemme å finne en erstatning, og jeg tviler om mange spillesteder har 2,1mm DC-jack liggende og slenge sånn at du kan lage en ny der og da.

Reodor-løsningen til CastorFiber er det bare å glemme umiddelbart

  • Signaljack er ikke laget for å terminere strøm. Signaljack er for småsignalbruk. Tenk deg hva som skjer når du plugger inn Reodorkabelen i wah-en mens det er strøm på kabelen.
  • Eventuelle AC-komponenter på strømmen din vil ligge som tvunnet par med gitarsignalet ditt i hele kabelens lengde.
  • Hver gang den kortsluttes (se det første punktet) vil det gå så mye strøm som forsyningen din klarer å levere. Hvis du har en feit eller en defekt strømforsyning kan dette gå langt utenfor spesifikasjonene til mikrofonkabelen, og det trenger ikke være positivt verken for gitarsignalet, kabelen, wah, strømforsyningen eller gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack för det utförliga tipset CastorFiber, jag borde kanske ha sagt i första inlägget att min tumme dessvärre sitter limt fast mitt i handen. Men om nÃ¥gon kan laga en sÃ¥n kabel till mig pÃ¥ den här mÃ¥ten sÃ¥ är det bara att slänga iväg ett PM med prisförslag pÃ¥ hur mycket det skulle kosta :) .

Det enkleste og beste ville naturligvis være å legge strøm frem dit du står og ha hele pedalbrettet ditt der. I tillegg til å være praktisk og enkelt kan dette også være greit i forhold til publikum, siden du slipper å stå med ryggen til når du skal styre med pedalene dine.

Som skrivet så är det bara wah wah:n jag använder under ett gig, tunern i yttersta nödfall men i så fall får publiken bara tåla att jag vänder ryggen till :) . Jag tycker inte om att ha ett pedalbrett där framme, det ser och känns helt fel ut (obs, gäller bara mig, jag menar inte att det ser fel ut när andra har det). I tillägg så hoppar vår sångare runt som en guttaperkaboll och jag vill gärna slippa hälla ut utspilld öl ur brettet efter gig så jag vill ha så lite som möjligt där framme.

Tack för svar, NINJA DEMO MAN VIKING, du har betydligt mer koll på el än mig så att laga en lång ledning av en lampettledning kan jag dessvärre bara glömma :) . Men när (hvis det finns) jag väl har en sån kabel så finns det ingen risk för att jag glömmer den hemma eftersom den i så fall sitter fast ipluggad i brettet. Jag har tänkt att gaffatejpa fast den i jack-kabeln som går från brettet till wah wah:n.

Hm, är det inte litt rart att det inte finns sådana här kablar att köpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NINJA DEMO MAN VIKING ;

Uten å ville starte en "nettbrytekamp" med en ekte Ninja pÃ¥ Internett, sÃ¥ vil jeg bare nevne et par smÃ¥ ting, og spørre et par smÃ¥ spørsmÃ¥l. Jeg betviler ikke at du vet hva du snakker om i det siste innlegget ditt.

- Jeg er enig i at en jackplugg ikke er laget for å formidle strøm, men DC på noen få milliampere? Gje meg eit brot!

Andre plugger som er beregnet på lyd er da brukt til denslags med stort hell av produsenter. jeg kan nevne DIN- plugger. De er jo ikke akkurat kraftigere enn en jackplugg.

Hvor mange ampere skal man opp i før det begynner å bli lunk på jackplugger mellom sluttrinn og kasser i en PA? Det er ganske mange..

- Hvordan ser du for deg at dette skal kortslutte når man bruker sleeve og ground til strømsignalet? Alle gitarer med preamp og slikt bruker jo denne måten å bryte strøm på. Forskjellen er bare at batteriet stort sett ligger inne i gitaren. Unntaket er Line- 6 gitarer, som får tilført strøm på denne måten, alle som en. Er det et problem med disse gitarene, at det blir kortslutning? Det har jeg aldri hørt om.

Videre- hvordan skal du få sendt denne strømmen inn i gitaren, som er koblet inn i input på wah- wahen? Faren er vil akkurat den samme, hvis man har et batteri i wah- wahen?

Man bør selvsagt koble til strømmen til slutt, det er en ganske grei framgangsmåte når man kobler sammen ting, uansett hva man driver med.

- Hva mener du med "Eventuelle AC-komponenter på strømmen din vil ligge som tvunnet par med gitarsignalet ditt i hele kabelens lengde." Jeg skjønner ikke hva du mener, og håper å lære noe av svaret ditt. Og ja, jeg er klar over at ledere i en vanlig mikrofonkabel som regel er tvunnet.

Til sist-jeg bruker en slik løsning selv til en batterispisende Fernandes sustainer- gitar. Løsningen fikk jeg anbefalt av en kar som har holdt på med rep og service av bandutstyr siden 1975, på heltid.

Jeg må innrømme at jeg stoler på de rådene han ga meg, og jeg har benyttet denne måten å frakte strøm på ganske lenge helt uten problemer.

En ting er vi helt enige om, en ekte Reodor- løsning er det. Det betyr ikke nødvendigvis at det er dårlig. Hvem var det som vant Flåklypa Grand prix? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei CastorFiber, det er ingen tvil om at en jackplugg kan tåle store strømmengder når den er plugget inn, og det er vanlig å bruke monojack for å terminere høyttalerkabler, selv om det er veldig gammeldags i forhold til Speakon eller XLR. Noen gitareffekter bruker også 2.5mm eller 3.5mm monojack til strømforsyningen sin i stedet for 2,1mm negative tip DC-jack, og det er vanlig å kjøre likestrøm på mikrofonkabler. Dette gjøres i fantommatingen på miksebord sånn at man kan drive kondensatormikrofoner og aktive DI-bokser.

Isolert sett er det altså ikke noe problem. Feilen oppstår når man blander strøm og signal på denne måten med en aksiell plugg (sånn som en stereojack) og en mikrofonkabel, siden man ikke lenger tillater brukerfeil - noe jeg synes er alvorlig, og legger forholdene til rette for støy - noe som i enkelte tilfeller kan være plagsomt.

Se på en stereoplugg med stereosignal som plugges inn i en åpen stereokontakt ala Soundcraft 12B. Her har ingeniøren bygd inn en sikkerhetsmekanisme for å håndtere trinnene som foregår når jacken plugges inn og ut. Det som skjer underveis er enten at signalet kortsluttes til jord, L sendes til R, eller vi får L i begge kanaler. Først når pluggen er helt inne fungerer den slik brukeren forventer, men ingen av hendelsene underveis er noe problem.

Hvis man plugger i en kabel med signal på tip og 9V på ring skjer følgende når man plugger inn med strømmen på:

  1. Tip treffer jord på wah og det blir stille.
  2. Tip og ring treffer sleeve/jord på wah. De kortslutter hverandre, og man sender 9V ned signalleder mot ampen og 9V oppover jordleder mot gitar. Hvis 9V når frem til gitarampen vil den prøve å sende flankene av forsterket likestrøm til høyttaleren sin, og coilen i høyttaleren vil gjøre det beste den kan for å forlate resten av høyttaleren. Har man flaks vil det bare komme et popp/smell, hvis man har virkelig uflaks kommer coilen flygende gjennom luften og ampen slipper ut den blå røyken som er lagret inni. Hvis gitaren er plugget inn i wah-en vil den få 9V på jord-inngangen sin, noe som kan være uheldig. Hvis det er andre effekter i kjeden kan det hende at de tar støyten eller at de berger hele situasjonen, men jeg ville ikke prøvd det ut.
  3. Alle (tip, ring, sleeve) kortsluttes i sleeve på wah, og strømforsyningen prøver å levere det den er god for inn i mikrofonkabelen. Dette er en grei måte å lage varme i mikrofonkabelen og blåse sikringer i strømforsyningen.
  4. Tip (L) treffer ring sin påle, ring og sleeve er fortsatt kortsluttet (se over).
  5. Tip treffer tip og ring i hun-kontakt, ring og sleeve er fortsatt kortsluttet (som over).
  6. Pluggen er i, og kabelen begynner å gjøre det den var tenkt til.

Hvis man alltid husker å koble opp i riktig rekkefølge, eller man aldri spiller i et miljø hvor kabelen kan nappes ut så går dette fint. Risikoen er at mye dyrt og nødvendig utstyr går i stykker den gangen man gjør en feil, og det synes jeg er en unødvendig risiko å ta.

Når det gjelder støy: AC-komponenten på likestrøm kalles for rippel, og er noe du opplever hvis du bruker for lite glatting i forhold til hvor mye strøm du trekker. Hvis man legger denne AC-komponenten i tvunnet par med signalet vil den overføres til signalet, og rippelen vil oppleves som brum/støy. Hvis man bruker en god strømforsyning med god glatting er ikke dette noe problem. Sjekk ut side 8-9 på http://ri.hive.no/antel51/analog.pdf for beskrivelser og fine grafer.

For å være litt mer konstruktiv mot slutten her så vil CastorFiber sitt forslag være supert hvis man bruker en plugg som ikke er aksiell. DIN går bra, eller XLR som er robust og lett tilgjengelig.

Når det gjelder å bruke stereojack som strømbryter på aktive gitarer og de fleste gitarpedaler så er dette greit siden man bryter jord (og vanligvis, men ikke alltid, negativ leder). I det man plugger ut og inn så kortslutter altså signalet til jord, og ellers virker det som en vanlig av/på-bryter på den siden av strømforsyningen som er ved jord.

Jeg kjenner desverre ikke til Line6 sine gitarer så de kan jeg ikke si noe om, men det kunne vært spennende å se hvordan de har løst det. Hvis jeg måtte ordne dette med en stereojack ville jeg kjørt balansert signal fra en preamp i gitaren til en separat preamp/linjedriver utenfor og foret gitaren med fantommating på samme måte som i et miksebord. Da får man strømforsyning, balanseringen tar bort støy, og man kan ha en ninjakrets i preamp/linjedriver som tar bort popping når man kobler inn og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et langt og fyldig svar, Ninja. Jeg har lest innlegget ditt flere ganger, og tror jeg skjønner hva du er ute etter.

Nå kan en av grunnene til at det har gått bra i mitt tilfelle, være at jeg bruker Neutrik NYS212 plugger. Der er sjansen for kortslutning vesentlig mindre. Ser du nevner en plugg som heter Soundcraft 12B, men tipper du mener Switchcraft? Den har noe av den samme funksjonaliteten i forhold til kortslutning.

Du nevner noe om Line6- jeg ble såpass nysgjerrig at jeg med litt strev og møye skrudde opp "The black box" som ordner det der med strøm og tilkobling til forsterker. Dumme Line6, som bruker unbraco i imperial- størrelse..

Boksen har tilkobling til gitar, forsterker og strømforsyning.

Nok om det, inni boksen er det ninja så det holder for meg:

80636_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/32405/80636.jpg

Tenkte kanskje du syntes det var morsomt å se.

Nå har jeg brukt så mye tid på dette, TUFFTUFF, at jeg like gjerne kan lage den strømledningsforlengeren til deg. Jeg skal ikke ha noe for det, bare jeg får dekket delene og porto. Lampettledning har jeg vel liggende et par hundre meter av, vil du ha en sort kabel i stedet for, så ifra, men den må jeg kjøpe. Og så må du si fra hvor lang den skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en strømforsyningskabel til wah whan din pÃ¥ 0,5m, kan følgende gjøres: Kjøp 2,5m ledning, kapp strømforsyningskabelen din pÃ¥ midten, skjøt inn 2,5m, isoler skjøtene med krympestrømpe/teip. Voila, du har 3m strømkabel. Vil anta en samlet pris pÃ¥ Classe til ca. 27,50,-.

Skulle tommeltottene dine komme i veien, finnes det vel en eller annen du kan spørre om hjelp :mellow: Hvis ikke, skal du få lov til å sende det til meg, så skal jeg skjøte det og isolere. Da kan du slippe å kjøpe krympestrømpe, for det har jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.