Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ta med instrumenter inn og ut av Norge


MrWalker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dette?

Hva er reglene for å ta med instrumenter inn og ut av f.eks. Norge og England?

Noen som har forsøkt dette? Hva skjer i tollen i avreiselandet og ankomstlandet? Må man dokumentere at man eier det instrumentet man har med?

Noen må vel ha gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet, bør du fylle ut et skjema som heter RD-0031B når du reiser ut av landet, så er saken grei. Kanskje. Vet ikke helt når du skal selge bassen.

Linken er forresten

http://toll.no/upload/Dokumenter/skjema_bl...er/RD-0031B.doc

Tror dette er det riktige, men du han jo ringe tollvesenet og høre om det er det samme når du ikke skal ha med bassen hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden reiste jeg til Estland med gitar, sendte den som spesialbagasje, men gjorde ingen ting spesielt utenom det.

Fikk ingen problemer med det. Men å få pedalbrettet gjennom sikkerhetskontrollen på Gardemoen var litt verre ^_^

De så litt skeptiske ut når jeg slengte opp en aluminiumskoffert(type Clas Ohlson) surret inn i gaffa med masse metallbokser og ledninger inni. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden reiste jeg til Estland med gitar, sendte den som spesialbagasje, men gjorde ingen ting spesielt utenom det.

Fikk ingen problemer med det. Men å få pedalbrettet gjennom sikkerhetskontrollen på Gardemoen var litt verre ^_^

De så litt skeptiske ut når jeg slengte opp en aluminiumskoffert(type Clas Ohlson) surret inn i gaffa med masse metallbokser og ledninger inni. :lol:

Utreise er ikke noe problem, men innreisen ! ! Kan risikere å måtte betale moms&toll på en gitar/bass man allerede har kjøpt og betalt en gang (hvis samme bassen inn i landet som ut).

Vil tro at tollvesenet forlanger et eller annet bevis (serienummer) på at det er samme bass inn som ut?

Jobbet en periode i Sverige, men da visste jeg ikke at jeg skulle utførelsedeklarere bassen, men det gikk bra ved innreise......Kunne blitt dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har forstått er det det skjemaet som Castor viser til ovenfor gjør noe med. Du kan få utstedt et sertifikat som viser at instrumentet er ditt og at du har tatt det med både ut og inn. Nå er jo i utgangspunktet meningen å ta det med bare ut, og ikke tilbake igjen... :-) Så det burde gå. Eneste problemet kan jo være hvis kjøper finner ut at han ikke vil ha bassen likevel, og jeg ender opp med å ta den med tilbake til landet OG må betale moms for den ved innreise. Det blir fort kjipt. :-)

Når det gjelder den andre bassen jeg evt. har med meg tilbake så spiller ikke det så stor rolle, for den er under 6000 kroners grensen. (Du kan ha med deg varer for inntil kr. 6000 tilbake fra utlandet.)

Sjekket opp grensene i England, og du kan ta med personlige eiendeler opp til en verdi av 4000 EURO! Så det skulle ikke være noe stort problem å gå på grønt der! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer:

Har ofte tatt med bass i gig-bag som håndbagasje. Lengst vekk er vel til Japan og til USA.

Det har aldri vært noe toll tull på noen ende.

Det verste jeg har opplevd, er at personalet ved gate sa at bassen ikke fikk plass i bagasje rommet over setene, så den måtte sjekkes..... og satt på en stygg klisterlapp rett på min fine lær gig-bag. Kom inn i flyet og la bassen i bagasje rommet over setet, hvor jeg visste den fikk plass (siden jeg hadde flydd med samme fly typen før). Men den dumme klister-lappen var vanskelig å få av, den satt litt merke på bagen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er garantert smart å ordne dette på forhånd.

Men jeg er nok for lat. Kjenner mange musikere som reiser verden rundt med sine instrumenter, og ingen av dem bryr seg med å ha papirene i orden. Vil tro det er lettere å snakke seg ut av det med et tydelig brukt instrument enn et splitter nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å ta med seg et instrument ut av landet og et annet inn igjen :)

Skal foreta en byttehandel i London om en måneds tid. :)

Men tror ikke jeg trenger å bry meg med det skjemaet, for den bassen jeg har med tilbake er uansett under den 6000 kr grensen som gjelder ved tilbakereise. Dessuten er det brukt, og kommer tilbake i samme kasse som jeg reiser ut med, så regner med det går greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at en gitar som håndbagasje er noe stort problem, hvis du ikke havner i klørne

på en ekstremt firkanta og stridslysten toller.

Det går jo stadig bandbusser fulle av utstyr fram og tilbake over grensene, og da tror jeg det

er viktig å ha papirene i orden ved utreise. Da er ofte snakk om utstyr for store verdier.

Har sjøl gjort det. Gikk fort og enkelt å fylle det ut på vei ut av Norge.

Tollen virket lite interessert, og sjekket ingenting av utstyret. Og hvis vi hadde blitt stoppet

på vei inn til Norge igjen hadde vi alt på det tørre.

(NB: husk å deklarere evt. innkjøp i utlandet på vei ut av landet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.