Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptaksprøve musikk vidregående


Unickars

Anbefalte innlegg

Om ikke lenge skal jeg på opptaksprøve til videregående musikk linje.

På ett skjema sto det att man skulle spille ett styke på gitar (greit). Men man måtte også kunne grunnlegende musikkteori/gehørsprøve.

Hva vil det si?

Endret av Unickars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det var når jeg hadde opptaksprøve i fjor så innebar det en todelt prøve, en teoridel og en praktisk del. Den praktiske er jo da at du spiller ett selvalgt stykke eller to, gjerne forskjellige stilarter. Etter det var det slik at de to som hørte på opptaksprøven min nynnet på en melodi eller en rytme. Jeg skulle enten gjenta disse melodiene og rytmene eller avslutte dem gjennom improvisasjon, altså ikke på gitaren men med stemmen. Hadde også en kort prat om hvor lenge jeg hadde spilt, favoritt musikk osv. Til slutt måtte jeg også synge ett vers+reffreng av en selvvalgt låt. Er også ett pluss om du kan vise fram noe på andre instrumenter (selvfølelig ikke noe krav om det). Høres forferdelig skummelt ut, husker jeg grua meg, men det gikk overraskende fort og greit.

På teoridelen var det rett og slett en prøve i veldig, veldig basic teorilære. Sette navn på noter, skrive ned noter. Kunne dette med hel- halv- fjerdedels- åttendedelsnoter osv. Blei vel også spilt en kort melodi på piano også skulle vi velge hvilet av tre notebilder som stemte med melodien. Tenker det holder om du kan C-dur skala, kryss og b'er/hevet og senket ett halvt trinn, også noteverdier.

Personlig kunne jeg fint lite av teori, men fikk heldigvis hjelp av en som har gått i korps i mange år. Hvor er det forresten du søker, og hva har du tenkt å spille?

Håper dette gjorde deg litt klokere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker musikk pÃ¥ Bodø videregÃ¥ende skole. Jeg er ganske ny innen gitar sÃ¥ jeg har ikke peiling pÃ¥ noter. Men tusen takk for informasjonen :) opptaksprøven er om 2 dager. Da er det bare Ã¥ spreng lese

Endret av Unickars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det virkelig dårlig pÃ¥ teoridelen, men det gjorde ikke noe for min sin del. Om du ikke har gode karakterer fra før sÃ¥ mÃ¥ du bare spille skjorta av de! ;)

Haha, samme her. Spiller du bra nok, samt har nogenlunde bra karakterer (jeg hadde et snitt på 4.6, hvis ikke jeg husker feil) kommer du helt sikkert inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det var når jeg hadde opptaksprøve i fjor så innebar det en todelt prøve, en teoridel og en praktisk del. Den praktiske er jo da at du spiller ett selvalgt stykke eller to, gjerne forskjellige stilarter. Etter det var det slik at de to som hørte på opptaksprøven min nynnet på en melodi eller en rytme. Jeg skulle enten gjenta disse melodiene og rytmene eller avslutte dem gjennom improvisasjon, altså ikke på gitaren men med stemmen. Hadde også en kort prat om hvor lenge jeg hadde spilt, favoritt musikk osv. Til slutt måtte jeg også synge ett vers+reffreng av en selvvalgt låt. Er også ett pluss om du kan vise fram noe på andre instrumenter (selvfølelig ikke noe krav om det). Høres forferdelig skummelt ut, husker jeg grua meg, men det gikk overraskende fort og greit.

På teoridelen var det rett og slett en prøve i veldig, veldig basic teorilære. Sette navn på noter, skrive ned noter. Kunne dette med hel- halv- fjerdedels- åttendedelsnoter osv. Blei vel også spilt en kort melodi på piano også skulle vi velge hvilet av tre notebilder som stemte med melodien. Tenker det holder om du kan C-dur skala, kryss og b'er/hevet og senket ett halvt trinn, også noteverdier.

Personlig kunne jeg fint lite av teori, men fikk heldigvis hjelp av en som har gått i korps i mange år. Hvor er det forresten du søker, og hva har du tenkt å spille?

Håper dette gjorde deg litt klokere..

Du skriver 2. Var det da bare lærere som hørte på? Eller ble en hel gruppe tatt inn samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.