Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bedre akustikk til trommesett


Anbefalte innlegg

Hei! Venter på trommemikker og mixer nå, så skal snart til å recorde. Mikkene skal duge ganske bra, og slagverket lyder godt i seg selv. Eneste jeg bekymrer meg for, er akustikken. Akustikken i rommet slagverket står i, suger rett og slett. Både gulvet, taket og veggene er steinharde, og rommet er ganske stort og åpent. Hvordan kan jeg forbedre akustikken rundt slagverket til opptak?

Husk på tre ting:

-Det må være billig

-Det finnest et visst hysteri når det gjelder utseende, ettersom garasjeloftet er ganske nytt (i tillegg er det hos tanta og onkelen min)

-Det er relativt lavt under taket.

Har lurt på om lydisoleringsfilt fra Biltema duger?

Endret av ofulm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer forresten på en ting til. Kan jeg lage meg en "portable vocalbooth" av eggkartonger og slikt? Og kan jeg bruke pappsilyndere i stedet for eggkartonger (tenker da på ca. 1 m. lange papprør, som jeg deler opp i flere biter, slik at jeg får flere "papp-ringer")?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tepper!

jeg har spilt trommer tidligere, og etter at jeg la gulvteppe på hele rommet, ble akkustikken mye bedre... puter, stoler alt som er mykt er med å dempe romklang osv. så absolutt tepper er en bra ting.

egge gartonger er også bra, vet ikke forskjell på papprør eller eggekartonger, men mest brukt er vel gjerne eggekartonger, trenger ikke sette dem helt sammen, kan bare sette noen der og noen der på en måte... alt hjelper for å si det slikt, hvis det er et veldig tomt rom, så blir det også mer romklang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil ikke ha romklang. Da legger jeg det heller på digitalt. Men den papprør-teorien min... Ville den funket? Si at jeg har et ca. 1 m. langt papprør, og kutter det i mange, korte biter slik at jeg får pappringer med en høyde på ca. 2 cm. og limer det til en flate. Ville det søget totalt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil ikke ha romklang. Da legger jeg det heller på digitalt. Men den papprør-teorien min... Ville den funket? Si at jeg har et ca. 1 m. langt papprør, og kutter det i mange, korte biter slik at jeg får pappringer med en høyde på ca. 2 cm. og limer det til en flate. Ville det søget totalt, eller?

Det enkleste er tepper på vegger og gulv. Den papprør-teorien kan nok funke bra også. Ellers er det jo vanlig å bruke plexiglass, men det er vel ganske dyrt.

Edit: Uten at jeg har teorien helt klar, så reflekteres jo lydbølger lettest på harde, glatte flater. Poenget blir jo da å myke opp disse flatene og gjøre det slik at lydbølgene blir kastet minst mulig fram og tilbake.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du anbefale til mørkere frekvenser da?

Pappesker funker godt til dette da dem har evnen å oppta bevelgelseenergi ute å lage for mye egenlyd.

Forsøk å stable pappesker i gjørnene med tepper over.

Forslaget om å utnytte klang i rommet til noe positivt er ingen dum ide.

Feteste trommesamplet jeg har er gjort med en 12bit Akai S700 sampler av en skarptromme tatt opp 20 meter unna i et garageanlegg i betong med lavt tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.