Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har noen erfaring med ENGL Screamer combo ?


Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen der ute som har en Engl, og kan fortelle hvordan high gain og low gain er på den. Jeg har en fender blues jr rør forsterker som funker helt greit, men det holder ikke da den ikke kan gi noe vreng selv. Så har jeg en line 6 pod xt, som jeg begynner å bli dritt lei. Lyden er så pinglete når jeg prøver å få en fin solo lyd. Får rett og slett ikke den gode varme lyden ut av den lenger, og er ikke fornøyd med vrengen på den heller. Jeg er ute etter en litt john petrucci lyd, og spesielt litt av den sololyden som han bruker. Er det mulig å få så mye gain ut av denne engl'en? Tenker mye på å gå over til enkle effekter istedenfor disse multieffekt greiene. Har sett litt på den Tonebone trimode, og den hughes & kettner rør vreng, men det får jeg ta etterhvert.

Jeg hadde før en sånn esp ltd greie, og da funka lyden helt ok, mens nå har jeg oppgradert meg med å kjøpe en John petrucci ernie ball music man gitarn, som jeg er sinnsykt fornøyd med, så nå er jeg avhengig av litt bedre utstyr......

Takk for svar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å kjøpe en forsterker med skikkelig vreng, som f.eks Screamer.

Så slipper du multieffekter og vrengpedaler.

Mens delap, reverb, chorus og alt det kan du legge til med pedalen.

Ingen(?) pedaler kan erstatte en god rørvreng.

Jeg bruker Fireball da, som er ganske annerledes enn de andre ENGL-ampene. den er hissigere i vrengen. Noen vil sette god pris på det, mens andre vil hate det. Brøler skikkelig, men ikke sånn Mesa-brun-mørk.

Sjekk denne:

http://forum.gitarnorge.no/Selges-Peavey-5...l&hl=peavey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville beholdt POD xt til andre ting. Men ikke for bruk med forsterker.

Det er en multieffektprosessor/fortserkersimuleringsverktøy. Eg disse farger lyden altfor mye.

Med forsteker ville jeg kjøpt en og en pedal.

Mens POD'n ville jeg hatt til å spille inn med eller øve med headsett når folk sover.

Fireball koster ca 9500kr ny hos http://gitaronline.net

+ at du trenger et kabinett da.

Brukt er den litt billigere, men ikke mye. Da veil pris er ca 13000kr og det er den summen folk bruker som utgangspunkt når de selger sin Fireball.

Ellers koster den vell like mye som en Screamer topp i valige butikker. Men Screamer er litt mer allsidig mens Fireball er hissigere.

Kjøper du Peavey slipper du å bruke penger på kabinett ihvertfall. Og du får deg en rå amp der også.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hissigere er ikke alltid best ;)

Helt sant. Ser alt for mange gitarister som ikke klarer å temme gainen nÃ¥r de spiller med fult band, og ender opp med et grøtete lydbilde.

Når det gjelder ENGL har jeg aldri prøvd en selv, men har alltid hatt en god følelse for dem. Var imidlertid å så Paul Dianno her om dagen, og Anders Buaas spilte på en engl amp. Jeg har alltid likt lyden hans tidligere når han har spilt sovtek og 6505, men nå syntes jeg han hadde direkte stygg lyd, med alt for mye diskant og alt for mye gain. lyden ble liksom tynn og stuslig i forhold til Mesa MKIIIc+ ampen på andre siden av scenen. Kan jo hende han hadde skrudd den feil, Men det var uansett langt ifra den lyden han pleier ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fele ass. Nå ble jeg usikker. Kjekt med en combo siden jeg er ute mye å speller. Men samtidig så er jeg ute etter mest mulig hissig vreng.. . Tar meg en tur til Imerslund Musikk og tester litt. Finner vel ut av det til slutt <_<

Det er faktisk helt jævlig å dra rundt på tunge rørkomboer som ikke tåler en dritt, kontra topp+kab.

Helt sant. Ser alt for mange gitarister som ikke klarer å temme gainen når de spiller med fult band, og ender opp med et grøtete lydbilde.

Når det gjelder ENGL har jeg aldri prøvd en selv, men har alltid hatt en god følelse for dem. Var imidlertid å så Paul Dianno her om dagen, og Anders Buaas spilte på en engl amp. Jeg har alltid likt lyden hans tidligere når han har spilt sovtek og 6505, men nå syntes jeg han hadde direkte stygg lyd, med alt for mye diskant og alt for mye gain. lyden ble liksom tynn og stuslig i forhold til Mesa MKIIIc+ ampen på andre siden av scenen. Kan jo hende han hadde skrudd den feil, Men det var uansett langt ifra den lyden han pleier ha.

Du kan ha så fin forsterker som du bare vil, kan du ikke skru lyd låter det dritt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk helt jævlig å dra rundt på tunge rørkomboer som ikke tåler en dritt, kontra topp+kab.

Du kan ha så fin forsterker som du bare vil, kan du ikke skru lyd låter det dritt uansett.

Saken er den at han kan skru lyd. Han er faktisk himla god på det, noe de fleste inspillingene i studioet hans beviser. Og alt annet jeg har sett ham spille gjennom har hørtes helt nydelig ut, men jeg likte ikke lyden i ENGLen. Kan godt hende alle andre syntes den låter fett, og at jeg har dårlig smak. Buaas selv var vist mer enn fornøyd med den, og hadde bestilt flere. Dette dreier seg forresten om Blackmore toppen. Og det kan jo hende du har rett, og at han ikke har klart å skru den riktig denne kvelden.

Endret av syndromet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.