Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode norske gitarister


Yngtchie Blacksteen

Anbefalte innlegg

Sikkert nevnt men, Ronni Le Tekrø :D

Nå spør jeg på grunn av min egen uvitenhet, så det er ikke meningen å komme med noe kritikk, men hva er egentlig greia med Ronni Le Tekrø? Senest i TV2-programmet Landeplager ble han hyllet som en av verdens største metal-gitarister. Skal ikke si at jeg har noe særlig kjennskap til karen (det er derfor jeg spør), men jeg har aldri hørt at han har spilt noe spesielt imponerende metal-gitar!? Han har jo denne maskingevær-teknikken sin, men det er jo egentlig bare "ukordinert høyre- og venstrehåndskaos". Kan noen gi meg en link der jeg virkelig får høre at det ligger noe i disse påstandene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå spør jeg pÃ¥ grunn av min egen uvitenhet, sÃ¥ det er ikke meningen Ã¥ komme med noe kritikk, men hva er egentlig greia med Ronni Le Tekrø? Senest i TV2-programmet Landeplager ble han hyllet som en av verdens største metal-gitarister. Skal ikke si at jeg har noe særlig kjennskap til karen (det er derfor jeg spør), men jeg har aldri hørt at han har spilt noe spesielt imponerende metal-gitar!? Han har jo denne maskingevær-teknikken sin, men det er jo egentlig bare "ukordinert høyre- og venstrehÃ¥ndskaos". Kan noen gi meg en link der jeg virkelig fÃ¥r høre at det ligger noe i disse pÃ¥standene?

Fullstendig kaos er det vel ikke? Det er jo en grunn til at Tekrø har blitt anerkjent både i Norge og verden som en meget god gitarist/komponist. Maskingevær-teknikken er grei nok, men hør på soloene både med TNT, Vagabond m.flere, så vil jeg si at han er ganske innovativ både ifht. tonevalg, teknikk og harmonier. At han også har laget noen steintøffe riff skal man heller ikke underslå. Om han er en typisk Metal-gitarist vet jeg ikke. Han hører vel mer inn under den gamle skolen av heavyrock/80 talls "puddelrock" gitarister, men skillet der er vel kanskje ganske diffust?

Fakta er uansett at han er anerkjent blant Heavyrock-fans, og musikere, verden over. Og så mange andre med hans status har vi vel ikke i Norge? Om du liker det eller ikke, er en helt annen sak.

Ett eksempel her som jeg fant kjapt: (Vet ikke hvor representativt det er, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte pÃ¥ siste platen til TNT uten Ã¥ finne noe bevis selv. Kanskje man mÃ¥ lenger tilbake i tid.

Har nesten ikke hørt den siste plata, så det skal jeg ikke uttale meg om, men hvilke kriterier setter du/dere for en god gitarist da?

Tar med dette klippet også. Ganske interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg på grunn av min egen uvitenhet, så det er ikke meningen å komme med noe kritikk, men hva er egentlig greia med Ronni Le Tekrø? Senest i TV2-programmet Landeplager ble han hyllet som en av verdens største metal-gitarister. Skal ikke si at jeg har noe særlig kjennskap til karen (det er derfor jeg spør), men jeg har aldri hørt at han har spilt noe spesielt imponerende metal-gitar!? Han har jo denne maskingevær-teknikken sin, men det er jo egentlig bare "ukordinert høyre- og venstrehåndskaos". Kan noen gi meg en link der jeg virkelig får høre at det ligger noe i disse påstandene?

I Landeplage så vi en typisk norsk overdreven fremstilling av en lokal gitarhelt. Tekrø er en av mange 80-tallsgitarister som omfavnes av nostalgikere, men som er et lite navn utenfor Norge. Teknikken hans er ikke all verden, og den såkalte maskingevær-teknikken er bare en kopi av noe Gary Moore gjorde fra 70-tallet og utover. Han har en del bra riff, men jeg synes soloene er usammenhengende, ihvertfall på 80-tallet.

Alt i alt, helt kurant gitarist, men ikke i verdensklasse. For å si det sånn, det at folk sier at Le Tekrø er regnet som en av verdens beste gitarister, det er bare noe man sier i Norge. På samme måte som at Øystein Sunde visstnok er Eric Claptons favorittgitarist, det er bare vandrehistorier som vi nordmenn bruker for at vi skal føle oss litt høyt på strå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Landeplage så vi en typisk norsk overdreven fremstilling av en lokal gitarhelt. Tekrø er en av mange 80-tallsgitarister som omfavnes av nostalgikere, men som er et lite navn utenfor Norge. Teknikken hans er ikke all verden, og den såkalte maskingevær-teknikken er bare en kopi av noe Gary Moore gjorde fra 70-tallet og utover. Han har en del bra riff, men jeg synes soloene er usammenhengende, ihvertfall på 80-tallet.

Alt i alt, helt kurant gitarist, men ikke i verdensklasse.

Jeg skal ikke på død og liv forsvare Tekrøs plass i rockehistorien, men han har (eller har hatt?) en ganske stor stjerne blant heavyrock-gitarister, ikke bare i Norge, men også i det store utland. Mitt poeng er at han er enestående på sin måte som norsk, og "lokal gitarhelt" er vel ikke helt rettferdig? Hvorvidt hans stjerne er fortjent eller ikke, er ikke opp til meg å bedømme, men synes likevel han fortjener en plass blant "gode norske gitarister".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke på død og liv forsvare Tekrøs plass i rockehistorien, men han har (eller har hatt?) en ganske stor stjerne blant heavyrock-gitarister, ikke bare i Norge, men også i det store utland. Mitt poeng er at han er enestående på sin måte som norsk, og "lokal gitarhelt" er vel ikke helt rettferdig? Hvorvidt hans stjerne er fortjent eller ikke, er ikke opp til meg å bedømme, men synes likevel han fortjener en plass blant "gode norske gitarister".

Klart, fordi han er en god norsk gitarist. Det som er tull er det du finner på Wikipedia-siden om Tekrø, der det blant annet står følgende:

"Han har siden 80-tallet vært en av verdens mest innflytelsesrike heavy-gitarister. Rangert på topp 5 i guitarplayermagasin. Blant de som har latt seg inspirere av Tekrøs svært så ekspressive stil er Ozzy Osbournes gitarist, Zakk Wylde." (Når har Wylde nevnt Tekrø som inspirasjonskilde?)

"Tekrø ble på midten av 80-tallet kåret til en av verdens ti beste heavy-gitarister, og regnes blant mange for å være den største."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er vel strengt talt den eneste norske gitarist som er kjent utover norges grenser. For de av dere som ikke var født enda så var TNT faktisk ganske store en stund midt på åttitallet og 10000 Lovers var en relativt stor hit i statene og de ble selvfølgelig forguda i Japan. Har møtt mange amerikanere som vet hvem Tekrø er og husker TNT.

For meg er greia med Tekrø at du stor sett vet at det er Tekrø når han spiller. Det er ikke så mange du kan si det om. Ja han spiller lurvete og nei det kan ikke sammenlignes med Paul Gilbert men det er faen så kult og i tillegg hadde han feit lyd på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rypdal og Aarset er ikke akkurat ukjente.

Well, relativt sett i forhold til Tekrø så er de det. De eneste som kanskje kan skryte på seg no utenfor norges grenser er kanske noen av black metal gutta, men de spiller jo fint lite soloer å sånn da så det blir på en måte noe annet. For de som ikke har skjønt det Tekrø var STOR gittarhelt!

En anne kuriositet er at jeg er en av få som har gitt Staffan William Olsson gitarundervisning. Og det var nettopp i å spille som Tekrø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well, relativt sett i forhold til Tekrø så er de det.

Det ville eg ikkje sagt... Rypdal meiner eg skal ver veldig kjent utan for Noreg, og om han er meir kjent enn Tekrø kan sikkert diskuteres. Kan vel nemne i same slengen at faren min fant ei Rypdal plate (husker ikkje om det var fleire) på ein vinyl-butikk i Portugal. Så eg tror nok han er sånn passe godt kjent i utlandet.

Endret av Toften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville eg ikkje sagt... Rypdal meiner eg skal ver veldig kjent utan for Noreg, og om han er meir kjent enn Tekrø kan sikkert diskuteres. Kan vel nemne i same slengen at faren min fant ei Rypdal plate (husker ikkje om det var fleire) på ein vinyl-butikk i Portugal. Så eg tror nok han er sånn passe godt kjent i utlandet.

Kan vel legge til at Hendrix hørte på Rypdal, og jeg har sett folk diskutere Rypdal oftere enn Tekrø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.la Bettencourt og Lynch har nevnt Tekrø ved noen anledninger, men at Tekrø er et "household name"i dag er vel Ã¥ ta i!

Jeg synes 80talls soloene hans er fantastiske, de er som regel en liten komposisjon i låta.

Aldri vært teknikken som har vært det store med han, er tonevalg, sound og oppfinnsomhet.

Sunde er oppskrytt til de grader her hjemme i Norge.. Klart han er dyktig, men i Nashville er det antagelig en gitarist

på hvert hushjørne som blåser han vekk på den countrypickinga!

Har prata med Sunde litt pga at en kamerat er lydmannen hans men aldri fått noe klarhet i de Claptonpåstandene :)

NÃ¥ mener jo jeg at Clapton omtrent er verdens kjedligste gitarist og da, respekterer det han gjorde i Cream..Men etter det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.