Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode norske gitarister


Yngtchie Blacksteen

Anbefalte innlegg

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har nesten ikke hørt den siste plata, sÃ¥ det skal jeg ikke uttale meg om, men hvilke kriterier setter du/dere for en god gitarist da?

Tar med dette klippet også. Ganske interessant.

Jeg er overbevist. Flink fyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne skrevet masse om Tekrø'n, jeg, men det skal jeg ikke. Hvis man tviler på om mannen er en dyktig gitarist eller ikke, så lytt for eksempel på "Downhill racer" og "Caught between the tigers".

De greiene med "verdens beste" kommer jo fra diverse gitarheltblader på åttitallet, der han figurerte på listene. Han er faktisk med på lister fortsatt, som i februarnummeret av Guitar World, der han er med på en "Cult guitarist"- liste. Selv bryr han seg faktisk ikke så mye om det. Men det er jo bra PR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville eg ikkje sagt... Rypdal meiner eg skal ver veldig kjent utan for Noreg, og om han er meir kjent enn Tekrø kan sikkert diskuteres. Kan vel nemne i same slengen at faren min fant ei Rypdal plate (husker ikkje om det var fleire) på ein vinyl-butikk i Portugal. Så eg tror nok han er sånn passe godt kjent i utlandet.

Rypdal spiller jazz. En liten fillesjanger som knapt noen kan leve av. Joda du finner plater av alle de gamle jazzgutta i stort sett alle større byer, men det blir jo en smule spes å når du sammenligner med TNT som da faktisk hadde en relativt stor hit. Det blir som å sammenligne Aha og Sissel Kyrkjebø. Det er ikke en kjeft som vet hvem hun er. "Alle" har hørt take on me. Men jeg skjønner ikke helt hva dere skal frem til. Tekrø er uten sammenligning norges eneste ordentlige gitarhelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne skrevet masse om Tekrø'n, jeg, men det skal jeg ikke. Hvis man tviler på om mannen er en dyktig gitarist eller ikke, så lytt for eksempel på "Downhill racer" og "Caught between the tigers".

De greiene med "verdens beste" kommer jo fra diverse gitarheltblader på åttitallet, der han figurerte på listene. Han er faktisk med på lister fortsatt, som i februarnummeret av Guitar World, der han er med på en "Cult guitarist"- liste. Selv bryr han seg faktisk ikke så mye om det. Men det er jo bra PR.

Vitner om en gitarist som er trygg på seg selv og det han driver med. (Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg driver og svarer på disse Tekrø-innleggene, da jeg aldri egentlig har vært blodfan (Selv om jeg hadde et snev på 80 og tidlig 90-tall). Har kanskje større respekt for mannen enn jeg trodde selv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bryr han seg faktisk ikke så mye om det. Men det er jo bra PR.

Kanskje ikke nå lenger men jeg så han på en jam på tidlig nittitall og da var det ingen tvil om at han levde seg godt inni gitarhelt rollen........

Når det gjelder Sunde greiene tror jeg opphavet til det var et gammelt NRK innslag på dagsrevyen med Mark Knopfler, hvor han sa han noe i den retningen. Tror faktisk jeg så det innslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favoritter har hittil ikke vært nevnt; Jacob Young. Han er svært dyktig.

Det er jo jazz da så ikke alle vil vell være overbegeistret. Hvis du derimot liker litt godt rolig og modal fri-jazz så er dette tingen. Plata Evening Falls (utgitt på ECM), er særdeles fin, det hjelper jo at han har med talenter som Mathias Eick (trompet), Mats Eilertsen (akustisk bass), Jon Christensen (trommer).

Fant et klipp, ikke musikkvideo, bare noen bilder tl musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier noe meg at du er fra Mo I Rana da,guitarrig?

Har forøvrig et par andre jævla gode gitarister fra Mo I Rana

Terje Aas,halvødelagt gammel narkis,men Sykt bra musikk i bandet Torden & Lyn! Hadde med seg Steve Morse på en låt og,skal prøve å få lagt ut en gang!

Haha! Stemmer! Steve Morse spilte visstnok solo på en av låtene i tillegg til at han mikset hele greia. Steve Morse stjal dama til en jeg spiller i band med nå og da. Hun dama hadde visstnok en unge med et av medlemmene i torden & lyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Jeg kommer ofte over navn på norske gitarister jeg aldri før har hørt om, og som viser seg å være meget dyktige musikere. Så jeg ber dere, medlemmer av Gitar Norge, om å liste opp norske gitarister dere mener er gode, og gjerne legge til hvem de spiller med og sånt.

Da tenker jeg først og fremst på folk som er kjent for gitarspillet, og ikke sangere som plukker opp kassegitaren en gang iblant.

Knut Reiersrud

Andre Maarud

Siden jeg er oppvokst i Fredrikstad( flyttet til Bodø for 2 år siden) har jeg litt kontroll på de lokale folka derfra, og jeg ble overraska når jeg hørte han her: http://www.youtube.com/watch?v=WozZMXY2xFw Simen Berg heter han. Noen av de gamle kammeratene mine sendte meg linken til myspacen(myspace.com/simenbergguitar) hans og jeg ble helt overasket.

Endret av ej93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.