Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Amp- problem.


TUFFTUFFTUFF

Anbefalte innlegg

Hej, bassistinan (eller vad det nu heter när de inte har en sÃ¥n däringa greja mellan bena?) i bandet satte pÃ¥ sin förstärkare (Fender Rumble 100) igÃ¥r pÃ¥ övning men ljudet lät helt annorlunda än vanligt . Efter en stund kom vi fram till att det var diskant-konen som inte fungerade som den skulle. Det kom inget ljud frÃ¥n den bortsett frÃ¥n att när man höjde treblen pÃ¥ förstärkaren sÃ¥ ökade suset/bruset (och det minskade när man drog ner). Vi tänkte att det kanske var en kabel som strulade men hade det dÃ¥ kommit sus frÃ¥n den? Borde den i sÃ¥ fall inte varit helt tyst?

Någon som har koll på vad det kan vara som är fel? Vi ska gigga på tisdag och vi står för backline så ett av de största gamla engelska punkbanden ska låna den. Det skulle vara bra om den fungerade tills dess :) . Att lämna in den tar ju oftast några dagar och vi har inte många dagar att gå på. Vi giggar imorrn också (dock med en basförstärkare) så vi kan tidigast lämna in den på lördag och det är kanske litt sent.

Alla svar mottages tacksamt. Det skulle vara kanon om någon kunde leda in oss på rätt väg angående vad det kan vara som är fel. Bara fråga om det är något mer ni vill veta som kan hjälpa :) .

Mvh Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. och bara för att fÃ¥ det pÃ¥ det klara, det är ingen rörförstärkare sÃ¥ alla eventuella rörbaserade problem kan uteslutas :) .

Hvis det er et diskanthorn i basskassa, så er det ofte en egen sikring til den inne i kassa.

Jeg hadde åpnet kassa for å sjekke om det var en slik sikring der, og om den var gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så virker det som om diskanten er fjernet før slutt- trinnet, siden det suser i hornet når du skrur opp. Sikker på at bassistinnen ikke har dratt av diskanten på bassen, eller at det har skjedd et eller annet der? Forsøkt med et annet instrument? Eller hvis det er mulig, og en jack bak på forsterkeren- prøvd med en annen forsterker på kassen, eller en annen kasse til forsterkeren? En vanlig PA- kasse burde holde greit til testing.

Feilsøking går som regel ut på å skifte ut en og en del til man finner ut hvilken som ikke funker skikkelig.

Ellers, siden jeg blant annet har noe lignende selv- det er såpass liten låt i de piezo- hornene at jeg synes det er rart at lyden skal forandre seg "veldig" på en bass bare fordi hornet tar kvelden. De tåler mange watt, men dårlig høyfrekvente lyder. Det at man plugger i/drar ut en gitar mens volumet er skrudd opp, kan være nok. Til gjengjeld koster de ikke mange kronene, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så virker det som om diskanten er fjernet før slutt- trinnet, siden det suser i hornet nÃ¥r du skrur opp

Där sa du något. Det låter väldigt logiskt. Tack, tack.

Vi har testat med 2 basar så problemet ligger inte där.

Ellers, siden jeg blant annet har noe lignende selv- det er såpass liten låt i de piezo- hornene at jeg synes det er rart at lyden skal forandre seg "veldig" på en bass bare fordi hornet tar kvelden

Ja, det har du väldigt rätt i, vi tyckte också att det var rart :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hej igen. Vi har fortfarande inte löst problemet och börjar ge upp hoppet på att kunna lösa det själva. Vi öppnade förstärkaren och det var dessvärre ingen vanlig högtalarkabel som gick från amp till högtalarelement, men en annan rar lösning och ledningarna från högtalaren var inkopplade i kretskortet på förstärkaren. Detta gör att vi inte kan testa med ett annat kabinett och ta felsökningen ett snäpp längre.

Är det någon som kan rekommendera en bra bas-amp-doktor i Oslo området? Bassistinnan ringde runt till musikbutikerna i Oslo och fick bland annat tipset från en butik om att det inte var något poäng i att försöka reparera förstärkaren. Det var bättre att komma till butiken och köpa en ny.. he, he, nice try.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

He, he, tack för tipset :) . Det var dock inte den trÃ¥den där. Jag kommer inte ihÃ¥g vilket ord som ble brukt men det var nÃ¥gon som frÃ¥gade efter en gitarrtekniker i Oslo och det kom fram mÃ¥nga bra tips. Gitarrtekniker och amptekniker är ju inte samma sak, jag vet, men det är ju inte helt omöjligt att en gitarrtekniker kan en del om förstärkare eller i alla fall känner nÃ¥gon som gör det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.