Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Engl Fireball - problemer


larseko

Anbefalte innlegg

Hei,

I fjor, dvs. helt på tampen av i forfjor, var jeg så dum å ta en avgjørelse om å handle Engl hos Thomann i stedet for våre lokale helter på Gitaronline. Thomanns kundeservice viste seg å være fullstendig fraværende da forsterkeren sto på trammen med grillen halvveis slått inn. Forsterkeren virka, og det var bare å sette i et par nye skruer for å feste nettingen igjen, så jeg lot det ligge. Senere begynte jeg imidlertid å ane ugler i mosen. Forsterkeren ville noen ganger begynne å låte litt veikere, og "farty", altså litt sånn sprengt høyttalerelement-lyd, på begge kanaler. I alle fall syntes jeg det, men ble aldri helt sikker. Kanskje likte jeg rett og slett bare ikke lyden, og ble mer lei av den etter å ha spilt en stund på den? Det føltes nemlig som om den begynte å oppføre seg slik etter en halvtime eller så.

Vel, jeg sluttet omtrent å spille en periode, etter at 1000 mailhenvendelser til Thomann ikke ga noe produktivt svar, og hadde egentlig bare stuet bort forsterkeren da jeg flyttet inn i nytt (dvs. eldgammelt) hus i sommer. I løpet av en stor oppussingsperiode har det ikke vært mye tid til å spille, men nå har jeg begynt å plukke litt igjen. I begynnelsen trodde jeg ikke jeg kunne høre de gamle symptomene, og jeg tenkte at det kanskje kunne vært vekslende spenning e.l. i det forrige huset som skapte problemene, men nå har lyden begynt å skurre litt igjen, jeg er bare usikker på om det kun er i mitt hode. Det er jo vanskelig å si dette, for den _fungerer_ jo. Jeg kan spille drithøyt, og det blir en slags chugga-chugg, men jeg savner mye dynamikk. Bare dette med pinch harmonics. Det er ikke noe jeg vanligvis bedriver, og jeg suger til det, men da en zakk-diggende kompis var innom, en mye dyktigere gitarist enn meg, var innom og nesten ikke fikk ut en harmoni på beistet, ble jeg mistenksom. Skal ikke disse forsterkerne være ganske lette å ta ut squeals og ph på? Mener å ha lest det, noe virker liksom ikke rett her.

Når det gjelder clean-kanalen, så vil jeg der merke at den vrenger noe på de lavere strengene, spesielt om anslaget er hardt. Her også er jeg usikker på hva jeg kan forvente. Vil jo tro at det er mulig å overstyre en forsterker hvis man har høyt nok signal, men jeg trodde kanskje det skulle mer til. Her også er det litt sånn "sprengt høyttalerelement"-vreng det er snakk om, ikke godlyd fra overstyrt rørforsterker.

Så, er det bare innbildning, eller har jeg en ødelagt forsterker? Har dere eventuelt forslag til hva som kan være galt, og andre ting jeg kan teste for å finne ut av det? Det eneste jeg har gjort er å bytte utgangsrør og sette bias (var satt veldig "kaldt" fra fabrikken, jeg justerte noe høyere ut fra noens anbefaling). Det gjorde ikke store forskjellen, i alle fall ikke på symptomene jeg beskriver her. Jeg har også prøvd å skifte forforsterkerrør, ett av gangen, men rørene var brukte, så jeg kan ikke garantere at de var gode.

Takker for alle tips. Jeg har greit med utstyr for lodding etc., og vet hvordan jeg skal håndtere en forsterker for å minimere risken for dødelig sjokk, men er ikke helt stø nok i elektronikk til å feilsøke på selvstendig basis. Om det er noen som kjenner noen som kan ta en titt på Engl, så kan det være interessant, men jeg bor litt avsides til, så det blir på en måte siste mulighet. (Bor langt inn i Gudbrandsdalen, i Vågå, men kan alltids ta meg en tur til Oslo ved anledning).

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du må ikke gi opp. Send jævlig med klager til thomann, ring og alt før det blir for sent. Hadde jeg fått en sånn forsterker i posten, ville jeg sendt den tilbake til dem og krevet erstatning.

Er du sikker på at det ikke er høyttalerkassen din som ikke er sprengt?

Men det er deffinitivt noe galt her. Jeg kan spille inn et enkelt lydklipp med en dårlig mikk, men så du kan høre grunnlyden i forsterkeren om du vil?

Mye harmoni og enkelt å lage PH med Fireballen.

Når det gjelder cleankanalen: Hvor høyt har du gain på?

Jeg pleier å ha gain på ca 4/10 eller litt mindre. Det gir veldig bra og tight vreng og gode cleans.

Hvilken gitar har du? Du skjønner, det er sånn rørforsterkere oppfører seg. Jo hardere du slår i strengene, jo mer vrenger den.

Et tips til cleans:

- Jeg bruker selv neck-pickup til cleans og da skrur jeg volumet på gitaren ned til ca 8/10 og tone til 9/10.

Husk at viss du har pickups med høy output, så vil de vrenge litt i cleans også. Spesielt med et high gain monster som Fireball.

Noe mer du lurer på, så er det bar eå spørre i vei.

Men ikke gi deg med Thomann. Det er bare dumt å få et vrak når man faktisk betaler for en ny amp.

Ampen skal komme til deg i god behold uten at du trenger å bytte rør, skru inn skruer eller noe som helst.

Det høres jo ut som den har fått seg en del gode smell. Da vil jeg tippe at det er mye som kan ha blitt litt siste iforstrkeren. Muligens deler som har falt av eller noe sånt.

Men som sagt, kan spille inn et lydklipp, har kanskje noe liggendes på PC'en. Dårlig mikk, men du hører grunnlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hui,

takk for kjapt svar. Jo, jeg har vel gitt litt opp med Thomann, og det kommer til å bli så kostbart med frakt at jeg ikke vet om det er noen vits i. Men det kan hende jeg ringer dem.

Jeg er ganske så sikker på at det ikke er noe galt med kabinettet, som er rimelig nytt og ikke har blitt spilt veldig høyt med (er et Framus 2x12 med celestion v30 i, også det fra Thomann i sin tid).

På cleankanalen har jeg hatt gain på klokka 9-10 og fått vreng, men spiller jeg veldig forsiktig så går det greit. Jeg har forskjellige gitarer. Den jeg bruker mest har noen ganske heite "håndlagde" pickuper, men jeg har også prøvd med EMG 81/85, Dimarzio X2N og Bill Lawrence L-500XL. Symptomene gir seg litt forskjellig utslag på disse, men det høres ut til at det er det samme som foregår. Jeg er jo klar over at rørforsterkere oppfører seg forskjellig ettersom signalstyrken på input, og det er noe av sjarmen, men her virker det bare som om signalet bare blir enda døllere og livløst om man skrur litt ned. Skrur jeg volumet på gitaren veldig langt ned (på higain-kanalen), så blir det ikke noen brukbar lyd i det hele tatt. På andre rørforsterkere har jeg da fått _nesten_ clean-aktig, i alle fall i blues-territorium, men på denne blir det ikke mye igjen. Det kan godt være vanlig i disse forsterkerne, siden det vel er en ganske komprimert vreng i dem. Mulig det tar bort en del når man skrur ned på volumet.

Gain har jeg stort sett på mellom klokka 10 og 12.

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt den?? Kjøpsloven innen eu sier 2 år.

Bare såvidt ett år. Det som får meg til å være litt pessimistisk, er at Thomann da jeg først henvendte meg til dem ba meg ta kontakt med lokal transportør. Jeg fikk ikke kontakt med noen i UPS Norge, og sendte inn mailskjema med klage om fraktskade, men hørte ikke noe mer. Så ble jeg litt irritert for at jeg måtte ta den jobben med å følge opp overfor transportfirma, og sendte nye mail til Thomann. Jeg fikk ikke noe mer respons. Får vel prøve å ringe, men jeg hater å være irritert kunde på telefon, og det blir ikke bedre når jeg er på engelsk, selv om språket normalt ikke er noen hindring.

Edit: Presterte å skrive "optimistisk" i stedet for "pessimistisk"!

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt den?? Kjøpsloven innen eu sier 2 år.

Hej, jag tror till och med att Thomann har 3 års garanti. Jo, det har de, nu har jag checkat :) :

"Från början av 2005 förlängde vi garantitiden på vårt konto till fullt tre års garanti, eftersom service för oss betyder inte våra medarbetares glädje utan våra kunders glada ansikten." .. Från Thomanns sider.

Det är Thomann som har anlitat transportfirman och därmed är det Thomann som ska ha kontakten med de, inte du. Du har inte anlitat transportfirman och har ingenting med de att göra, förutom att du är adressaten på en av deras paket. Det är alltså en sak mellan Thomann och transportfirman om det händer någonting under frakten, så det är oproffesionellt att de menar att DU ska ta kontakt med transportfirman.

Annars har jag själv bara haft bra erfanheter av Thomann och bara hört bra saker om de.

Skrik och bråka tills du får som du vill. Hänvisa till den här tråden (heter det tråd på norska?) och säg att det bidrar till att försämra deras rykte, vilket resulterar i mindre antal kunder för Thomann.

Hej förresten, ny här :) .

Mvh Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at han måtte skru inn ekstra skruer og fikse frontgrillen og sånn på en helt ny amp..

Men nå har han fått en pekepinn på hva det kan være. Håper han får kontakt med thomann og at de ordner opp. Skulle bare mangle at de tar seg av det. Skal ikke være nødvendig for han å fikse den MEN får han ikke kontakt med thomann så kan det være enklere å bytte preamprør enn å vie livet sitt til å sende mail til thomann uten å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle forslag, folkens. Kommer nok til å prøve et sett med preamprør før jeg går lange runder med Thomann. Selve det med grillen som var slått inn litt tror jeg ikke nødvendigvis tyder på en stor transportskade, siden grillen var festet med luft og kjærlighet (tynneste skruene jeg har sett brukt i en forsterker), men det skal selvfølgelig ikke være sånn når den kommer. Strømkabel fulgte forsåvidt heller ikke med, noe jeg opplyste Thomann om, men som de glatt ignorerte. Den hadde kanskje uansett ikke passet i Norge, og en vanlig PC-kabel funka jo greit.

Preamprør er uansett noe det er greit å ha liggende. I går prøvde jeg forresten forsterkeren med et annet kabinett (4x12, Marshall JCM 900-etellerannet). Jeg er fortsatt i tvil om dette med lyden og om det skal være sånn eller ikke. Det hadde definitivt vært kjekt å sammenligne mot en annen FB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.