Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan stemmer man gitaren?


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

stemmemaskin er det beste så lenge du ikke er helt stødig på det. Lær deg å bruke en stemmemaskin for å ha gitaren rett stemt, så vil du etterhvert kjenne igjen de riktige tonene som gjør det lettere å få stemt den med bare ørene senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stemmer man gitaren. Har en hvis ide om åssen man stemmer gitaren. Men er ikke helt stødig. Tenker på holde ned 5. bånd osv.

Kan jeg få et lite kurs her på forumet.

Gitarhuset.no, menyvalg til venstre, ganske langt ned, online tuner...

Forøvrig, før alt annet, lær deg navnet på strengene, eller sagt på en annen måte, ikke begynn å løpe orientering før du vet opp ned på kartet B) .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuner har blitt nevnt, huff of huff! :P

Øret er et langt bedre redskap! Faktisk er det sånn at et godt øre fanger opp mye raskere enn en dårlig tuner, men en god tuner fanger opp bedre enn et utrent øre :P Jeg vil anbefale å lære deg å stemme ved å lytte, dette er god gehørs øvelse, og du har god nytte for det dersom tuner ikke er tilgjenglig. En blir jo flinkere på det jo mer man gjør det.

Gitaren skal stemmes (dypest til lysest) E A D G H E, hvis dette er vansklig å huske tenk: "En Ape Dro Gjennom Hele Europa", det gjorde jeg lenge ;) Enkleste er å ha et piano/klaver av et slag i nærheten og spille av en E, og så lytter du til din E-streng og hører om det låter likt. Så gjør du tilsvarende med resten av strengene. Men du kan gjærne kontrolere med f. eks "5-bånd" metoden din ;)

På 5-båndet til E strengen ligger det en A. Og som du ser på lista over, er strengen under en A. Dvs. de skal låte likt.

5-bånd på E = A

5-bånd på A = D

5-bånd på D = G

4-bånd på G = H

5-bånd på H = E

Jeg skal ikke argumentere mot tuner (helst pedal tuner) på konsert (tar seg litt dårlig ut å stemme på øret under en låt), og om du ikke har et piano eller noen annen ren tone i nærheten er det en mulighet. Men generellt, klart best å trene opp øret. Syntes jeg!

EDIT: hvis du vil kjøpe tuner ville jeg kjøpt en stemmefløyte, de er veldig kjekke!

Endret av LilleLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har sånn nogenlunde gehør og har et redskap du kan bruke som referansepunkt, som feks et piano eller stemmegaffel, stemmefløyte, så trenger du overhodet ikke tuner. Tuner bruker man når man spiller konsert og ikke vil plage publikum med at du stemmer gitaren :)

Kan også være kjekt med tuner når du skal intonere gitaren og man må være PINLIG nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren skal stemmes (dypest til lysest) E A D G H E, hvis dette er vansklig å huske tenk: "En Ape Dro Gjennom Hele Europa", det gjorde jeg lenge Enkleste er å ha et piano/klaver av et slag i nærheten og spille av en E, og så lytter du til din E-streng og hører om det låter likt. Så gjør du tilsvarende med resten av strengene. Men du kan gjærne kontrolere med f. eks "5-bånd" metoden din

------

Spiller du løse strenger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.