Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar (nesten) fra grunnen


Anbefalte innlegg

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Javisst, kjikse det til på strengefestene i bro ser ut til å være planlagt løsning for meg og:) kult kult, jeg skal snart begynne på min egen

Si fra om du trenger en vibarm. Jeg har en ubrukt Wilkinson 50 MK II i gullfinish til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele kroppen på gitaren er i hovedsak kurvet, men området rundt pic-upene og tremoloen er temmelig flatt. Derfra og ut til alle sider går det fra ca 6-7 mm ned til ca 1 mm. Dette har jeg aldri gjort før, og alt er gjort på frihånd. Det blir derfor veldig spennende å se om jeg har klart å få det jevnt. Det får jeg jo uansett svar på når klarlakken kommer på. Da vil alle (jeg håper jo at det ikke blir noen) ujevnheter synes. For å få det så bra som mulig, har jeg blitt tipset om at den beste måten å finnet ut om det er plant før man lakkerer, faktisk er å se/føle med hendene. Uansett kommer jeg til å bruke veldig mye tid på pussearbeidet før jeg sender den inn til lakkering. :rolleyes:

Det ser ut som om resultatet er blitt bedre enn forventet, uten ujevnheter i pussingen. Her har jeg trolig hatt en god porsjon flaks, fordi det ikke har vært mulig å se dette før klarlakken kom på. Jeg har kun følt meg frem med fingrene underveis. Er veldig glad for at alle timene med håndpussing (260 og 320 papir) og slitne fingre ikke har vært bortkastet :)

Gitaren ble sendt til lakkereren for å rette opp noen små lakkfeil (rennmerker og områder med litt ujevn lakkering) i går. Jeg regner med at den er tilbake om en uke, og legger ut noen bedre bilder når den er helt ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jatakk til flere bilder. Har du noe informasjon om hva lakkereren gjorde for å rette feilene, er det også velkomment.

Flere bilder kommer. Når det gjelder lakkeringen, var det noen småfeil som har blitt rettet opp. På et lite område var det mindre lakk enn ellers, og ved flere steder med nedfresinger var det noen rennmerker. I tillegg var overgangen mellom topptreet og det som er heldekkende på den nedeste "vingen", ikke som avtalt. Jeg er ganske fornøyd med resultatet nå, men ser at det er en rekke utfordringer knyttet til å lakkere en gitar som skal ha et klart skille mellom heldekkende farge og klarlakkert topptre. En annen utfordring er å få en pen overgang mellom halsen og gripbrettet når sistnevnte allerede er påmontert. Utover disse "detaljene" er jeg stort sett veldig fornøyd. Jeg vuderer imidlertid om jeg skal ta steget ut og sette kantlist/binding på kropp og/eller hals. Jeg har aldri gjort dette (heller) før, og vet ikke hvor mye arbeid som kreves. Her trenger jeg i tilfellet noen gode tips :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder binding, kan man tydeligvis klare seg med hva som helst, bare man er nevenyttig nok. Sjekk dette:

http://europa.spaceports.com/~fishbake/binding/gbind.htm

Fyren er en trollmann.

Ja, denne har jeg sett her på forumet en gang tidligere, men hadde glemt den. Kreativ type, både med tanke på materialvalg og hva han bruker som anlegg til Dremelen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren har kommet tilbake, og jeg har begynt å justere litt. Jeg er ikke helt ferdig, men har tidligere lovet en lydsnutt, så her er en liten prøvesmak på vrenglyd. Jeg kjører her gitaren gjennom Line 6 TonePort UX 2, fordi det tar mye mindre tid enn å mikke opp forsterkeren.

Jeg regner med at jeg legger ut noen andre klipp av andre lyder også.

Snutt av ny gitar vreng.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.