Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar (nesten) fra grunnen


Anbefalte innlegg

Synes ofte slikt blir litt for "møbel", men vi får se. Har du frest, eller bare sagd og boret?

Ja, det blir en møbelgitar, og det er, for min del, prosessen som er spennende.

Jeg håper jo selvfølgelig at den blir mer enn gjennomsnitlig spillbar, og ar den låter bra (det er jo hovedgrunnen til at jeg bygger den selv).

Jeg har ikke frest. Det ble boring, skjæring og en del pussing. Hadde planlagt å frese, men fresemalen jeg lagde for en stund siden, blei ikke så bra, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er det jo heldigvis slik at du lager din egen gitar, og trenger ikke å ta hensyn til min smak i det hele tatt. Det kan vel kanskje sterkt anbefales, bare se på Glorocasteren :P

Fine ble de, men tid tok det jo. :) Der er ofte litt av kosen.

Gleder meg til å se den ferdig, tror dette blir flotte saker som du kan være uhyre stolt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo heldigvis slik at du lager din egen gitar, og trenger ikke å ta hensyn til min smak i det hele tatt. Det kan vel kanskje sterkt anbefales, bare se på Glorocasteren :P

Fine ble de, men tid tok det jo. :) Der er ofte litt av kosen.

Gleder meg til å se den ferdig, tror dette blir flotte saker som du kan være uhyre stolt av!

Takk!

Jeg har fulgt med på Glorocasteren, og synes at det er et tøft prosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blush:

Jeg har brukt følgende materialer og deler:

24. Bånds gjennomgående hals fra Stewart McDonald

Topptre, flammelønn, 6 mm fra Stewart McDonald

Svartor, 2 stykker fra Øydna Sagbruk

Mekanikk, 3+3, gull, låsing, Planet Waves fra Stewart McDonald

Tremolo, gull, Wilkinson 50 Mk II fra Guitar Fetish

Pick-ups, humbucker, gulldeksel fra Guitar Fetish

Lednings- og elektronikksett, PRS oppsett fra Stewart McDonald

Plate for tremolohull, svart fra Stewart McDonald

I tillegg har jeg benyttet maler for fresing av pick-ups og vibarm, begge deler fra Stewart MacDonald. Av verktøy har jeg tilgang til dimensjonshøvel, overhåndsfres, flere typer sager samt ulike typer hånd- og pusseverktøy. Gitaren skal ha form som en PRS.

Jeg har gjort noen endringer i det opprinnelige valg av deler.

Jeg byttet ut Wilkinson 50 MK II (denne vil jeg legge ut for salg til kostpris) med en Wilkinson VS 100 N.

Dette innebar at jeg gikk fra gull til satin gull farge, og førte til at jeg valgte å bytte ut stemmeskruene/mekanikken også (Planet Waves'ene solgte jeg til CastorFiber). Nå har jeg Spertzel Trim-lock i farge satin gull, som matcher med VS 100 N.

Humbuckerne som jeg kjøpte fra Guitar Fetish, ga jeg bort til noen som trengte disse. Nå har jeg to Suhr humbuckere som jeg kjøpte av Debris. Ledningene til halspick-upen er litt korte, og jeg vurderer hvorvidt jeg skal skjøte de, eller om jeg skal bytte ut pick-upen i noe annet. Dersom det er noen som har forslag til et bytte, si fra.

Jeg ser at jeg har skrevet McDonald flere steder, og det er jo feil. Det skal selvfølgelig være MacDonald :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbuckerne som jeg kjøpte fra Guitar Fetish, ga jeg bort til noen som trengte disse. Nå har jeg to Suhr humbuckere som jeg kjøpte av Debris. Ledningene til halspick-upen er litt korte, og jeg vurderer hvorvidt jeg skal skjøte de, eller om jeg skal bytte ut pick-upen i noe annet. Dersom det er noen som har forslag til et bytte, si fra.

Det er bare å skjøte ledningene :)

Trade Secrets! Newsletter at Stewart-MacDonald

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er gitaren klar for lakkering. Foruten "gitar (nesten) fra grunnen", vises en del av hjemmestudioet på bildet. Gitaren til høyre i bildet er min første hjemmelagde, og ble bygget en gang i perioden 1992 - 1996 (tror jeg). Jeg husker ikke helt når, men kroppen er i svensk svartor, og resten av delene ble kjøpt på stewmac.com. Opprinnelig satt det Bill Lawrence pick-up i bridge posisjon, men den endret seg med årene, så jeg byttet den til en SD SH 4. Har siden blitt fortalt at flere har hatt problemer med denne typen Bill Lawrence. I midtposisjon sitter det en Ultrasonic, og i halsposisjon en Bill Lawrence. Halsen er (som det er lett å se) en telehals, og er i fugleøynelønn. Så vidt jeg vet, har ikke stewmac.com dette treverket på sine halser lengre. Videre er det en Wilkinson VS100N tremolo og Spertzel låsemekanikk, begge i gull satin finish.

Trommene (Roland TD 4x m/ Tama dobbelpedal) er nylig anskaffet etter at jeg solgte et Tama Royalstar-sett. Fant ut at det ikke var mulig å spille om natta med de akustiske trommene, og at naboene ikke alltid satte pris på at de ble brukt.

Forsterkeren er en ENGL Screamer 50 (som jeg kjøpte brukt her på forumet), og jeg bruker en POD XT Pro i effektsløyfa (den oppå forsterkeren).

Dette ble litt off-topic, men men.

94127_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37561/94127.jpg

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende arbeid med gitaren! ble litt usikker etter jeg så første beising, men etter du pussa ned og beisa litt mer ble det helt perfekt ;)

Takk for det!

Det ble en del ekstra arbeid med pussing, beising og atter pussing, men det var det absolutt verdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.