Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til litt mellow electronica


Gjest Roar v.2

Anbefalte innlegg

Liker godt Geogaddi-albumet de har. Dayvan Cowboy av Boards of Canada er skikkelig bra, synes jeg, men den er dessverre ikke på det albumet.

Pan Americans 360 Business/360 Bypass er veldig bra det også.

Biosphere kan jeg også nevne. Veldig mellow, men det er ren ambient. Men jeg digger det.

Dayvan Cowboy:

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bioshock og Boards var digg. Fant ikke noe av Pan American, bortsett fra flyvideoer.

edit: Biosphere skulle det være. Nerden slår til igjen.

Endret av Roar v.2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Pan American er ganske lite kjent, trur eg.

Biosphere er det en tromsøværing som står bak forresten. Flotte greier, men det kan bli litt for kjedelig for noen -- kan skjønne det, men som sagt, jeg digger det. Trommer og slikt her kan du bare glemme, så er det sagt. ;)

edit: sliter litt med å komme på ren electronica som er mellow, altså.. Blir fort til at jeg tenker på ambient musikk. Men jeg kom på Goldfrapp - Felt Mountains (album). Ikke direkte mellow alt, men kanskje ikke så upbeat som mye annet. Lenge siden jeg har spunnet den. Dhafer Youssef er veldig kule greier. Jazzy electronica med en oud og arabisk "chanting". Absolutt mellow, absolutt electronica, men du må jo like Østenske toner. ;)

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, me likey! Groovy.

Nils Petter Molvær har mye groovende rytmer. Jazz-electronica (han spiller trompet). Noe av det beste jeg vet innen musikkens verden. Sjekk ut Khmer, bl.a. Er mer moderne jazz enn klippet du viste da. Dhafer Youssef kan være verdt å sjekke ut, legger ved et klipp under her. Ikke så happening med groovy trommer, men det er absolutt til stede. Dvs. joda det groover definitivt, men det er ikke så upbeat som det klippet ditt.

Driver å tenker litt på Crystal Method (sjekk ut Vegas), Propellerheads (Decksanddrumsandrocknroll -- ellernosånt), Robert Miles (Organik), ift. kul tromming med mye kule ting som går på hele tiden. Men da er det ikke fullt så rolig og mellow lengre. ;)

For noe piano-jazz med elektroniske trommer og slikt, så har Jazztronik noe kult. Men det er ikke favoritten. Men se om du finner noe klipp eller noe.

Dhafer Youssef

Drit, her er det jeg som prøver å anbefale ting, også skyter du avgårde noe så fett som det klippet du sendte der. Takk! ;)

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta er mitt felt! ;D

Og jeg har i første rekke (helt soleklart) et band å bidra med:

The Album Leaf.

Amiina kan også nevnes. (da henger også Sigur Rós med, men det er mer dream-pop en electronica og jeg regner med at du vet om dem allerede). Og da også Múm.

Esbjörn Svendsen som blir mer electronica jazz, da kan jeg anbefale Elektro Ompaniet.

Om du ikke har noe imot vokal, så er det et flott.. synth electronica? band som heter Junior Boys. Erlend Øye (av Kings Of Convenience) sine solo album er electronica og verdt å sjekke. Apropos KoC er Versus skiva deres elecrtronica remixer.

Til bakgrunns-electronica (og da begynner vi å nærme oss "drone", så de neste bandene blir delvis også "drone" band) digger jeg Stars Of The Lid (det er Jónsi (vokalisten i Sigur Rós) sitt yndlingsband) og Discolor, Machinefabriek - de to siste er så ukjente at dersom du er interessert må du nesten få album av meg ;p

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er 'mellow' er Xplodings Plastix obligatorisk forkunnskap.

EDIT: De er mye flinkere på IDM-beats. Ble lei den type beat som er i de to squarepusher sangene (jeg syns forsåvidt Tommib var en utrolig dårlig utnyttet låt. Den kunne blitt noe helt fantastisk, men kom seg aldri dit) i youtube linkene av å spille Ridge racer 1-3 da jeg fremdeles gikk på barneskolen.

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.