Web Analytics
Jump to content

Agathis

Torsn
 Share

Recommended Posts

Agathis er en hel familie av nåletrær som i all hovedsak vokser i asia, det er på ingen måte så mykt og lett som furu og har ganske gode egenskaper som treverk til gitar.

Akkurat som basswood og lignende tresorter brukes det mye i billige gitarer og derfor er det nok ikke kjent som såkalt "tonewood". Men spør du meg tror jeg ikke det er noe galt med materialet i seg selv, det er vel mest det at de instrumentene som bygges i materialet ikke er spesielt påkostede gitarer.

Jeg har prøvd forferdelige gitarer i materialet og noen riktig gode, akkurat som med de fleste andre treslag. Det er kanskje noe mørktklingende, men kan være meget resonant og gi en kraftig og balansert akustisk tone.

Og så er du veldig avhengig av hvilken hals som står på gitaren, og innfestningen på denne.

Min erfaring er at hovedlyden kommer fra hals/festemåte, og så er trevirket i kroppen med på å farge den lyden igjen...men det er bare min erfaring og teori.

Blir vel litt feil å sammenligne det med basswood da det brukes mye i veldig dyre gitarer også.

Torsn: Har bare prøvd epiphone gitaren av de to du nevner og jeg synes det er en helt ok gitar.

Blir vel litt feil å sammenligne det med basswood da det brukes mye i veldig dyre gitarer også.

Torsn: Har bare prøvd epiphone gitaren av de to du nevner og jeg synes det er en helt ok gitar.

Hvorfor blir det feil ? Det brukes da mahogny og lønn i billige gitarer også uten at de billige gitarene blir referansen for hvordan disse materialene låter/fungerer i praksis.