Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Agathis


Torsn

Anbefalte innlegg

Jeg syns Epiphone lager gode gitarer til pengene. Mange som er uenige om det, men men.. mange av dem har aldri prøvd en eneste Epi og uttaler seg ut fra ryktene og hatet mot Epiphone. Og Goth'n ser jo råfeit(lekker) ut.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agathis er en hel familie av nåletrær som i all hovedsak vokser i asia, det er på ingen måte så mykt og lett som furu og har ganske gode egenskaper som treverk til gitar.

Akkurat som basswood og lignende tresorter brukes det mye i billige gitarer og derfor er det nok ikke kjent som såkalt "tonewood". Men spør du meg tror jeg ikke det er noe galt med materialet i seg selv, det er vel mest det at de instrumentene som bygges i materialet ikke er spesielt påkostede gitarer.

Jeg har prøvd forferdelige gitarer i materialet og noen riktig gode, akkurat som med de fleste andre treslag. Det er kanskje noe mørktklingende, men kan være meget resonant og gi en kraftig og balansert akustisk tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er du veldig avhengig av hvilken hals som står på gitaren, og innfestningen på denne.

Min erfaring er at hovedlyden kommer fra hals/festemåte, og så er trevirket i kroppen med på å farge den lyden igjen...men det er bare min erfaring og teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt feil å sammenligne det med basswood da det brukes mye i veldig dyre gitarer også.

Torsn: Har bare prøvd epiphone gitaren av de to du nevner og jeg synes det er en helt ok gitar.

Hvorfor blir det feil ? Det brukes da mahogny og lønn i billige gitarer også uten at de billige gitarene blir referansen for hvordan disse materialene låter/fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.