Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

klasse A amper


McFun

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål ang. klasse A amper. Hvis jeg ikke har missforstått helt så vrenger vel disse ampene ganske tidleg :unsure: ..eller? Finnes det eventuelt effektbokser eller noe lignende til å "forsterke" clean lyden på ampen.. Hmmm skjønner dere... Høh!! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen spørsmål ang. klasse A amper. Hvis jeg ikke har missforstått helt så vrenger vel disse ampene ganske tidleg :unsure: ..eller? Finnes det eventuelt effektbokser eller noe lignende til å "forsterke" clean lyden på ampen.. Hmmm skjønner dere... Høh!! :huh:

Artiklene folk lenker til er nok greie, men et direkte svar er nok på sin plass.

Nei. de vrenger ikke noe tidligere enn andre amper. Skillet mellom klasse A og klasse AB får som oftest ikketekniske personer til å rabulere vilt om forskjeller i lyden.

Sannheten er som vanlig mer kompleks. Klasse A-forsterkere kjennetegnes av et par ting:

De er ineffektive, og blir veldig varme. Når vi snakker rør, så snakker vi enten lav effekt, eller en haug med spillvarme (og mange dyre rør).

Forskjellen i lyd skyldes som oftest noe helt annet enn forsterkerklassen, nemlig at man ofte velger å bygge klasse-A forsterkere som single-ended - og det betyr en del for lyden. Klasse AB-forsterkere er aldri singleended... det funker svært dårlig.

Den korte og enkle historien er - se VEKK fra dette når du skal kjøpe amp. Lytt til de, og bestem av LYDEN hvem du liker best, ikke en bokstav på fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hucker, du er helt klart GUD når det gjelder amp-tek, i mine øyne...

Men det som forundrer meg er: Jeg ser deg aldri skrive noe i noen andre tråder på forumet, men likevel er du kjapt på pletten så snart noe teknisk amp-shit dukker opp. Bare FØLER du at "nå skjer det noe her. Nå må jeg innpå forumet og øse av min kunnskapskilde"? Skjer'a? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer på at jeg ikke tok elektro på etter ungdomsskolen. Gahhh.

Men er ikke Epiphone Valve JR(??) og BlackHeart ampene klasse A?

Skal man absolutt ha klasse A, så kan det jo være en ting å kjøpe litt mer watt så den ikke vrenger seg for tidlig og eventuelt pushe den med en boostpedal for å .. pushe/vrenge den?

Bere en teori. :P

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt nyttig info:

Class "A"

Advantages:

- The tube is ready to amplify the signal at all times.

- The signal is instantaneously amplified because the tube does not have to "wake up: from a less than full operational state.

- A 30 watt Class "A" amp will sound louder than a 30 watt Class "AB" amp.

- Because current is maximum at all times, the amp will have a smooth compression.

- There is not a lot of headroom because of the lower plate voltages used in Class "A" amps.

- Instantaneous amplification and smooth compression make for an amp that is responsive to the touch: the amp feels good and playing it is a satisfying experience.

- Combined with EL84's in push-pull operation, the amp will emphasize high order harmonics and the amp will "sing".

Disadvantages:

- Maximum current at all times means that the tubes are being strained even without playing.

- Shorter tube life.

- Lower power rating than a Class "AB" amp with the same tube configuration.

- Power transformer needs to be upgraded in order to handle the high current demands.

Class "AB"

Advantages:

- Longer tube life because the tubes are "idling" with lower Plate Current.

- Higher power ratings with the same tube configuration.

- More headroom.

- Tighter bass response.

- Less continuous demand on the power transformer.

Disadvantages:

- Not as "responsive" as a Class "A" amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som forundrer meg er: Jeg ser deg aldri skrive noe i noen andre tråder på forumet, men likevel er du kjapt på pletten så snart noe teknisk amp-shit dukker opp. Bare FØLER du at "nå skjer det noe her. Nå må jeg innpå forumet og øse av min kunnskapskilde"? Skjer'a? :P

Svarer på det jeg har noe interesse for vet du - la meg si det slik, jeg er bedre på elektronikk enn å spille. Ellers så har jeg ikke tid, eller interesse, av å blande meg i diskusjoner om hvilken finger det er best lyd av på D-strengen når man er bakfull og det er tomatjoice i kjøleskapet.

Og så er jeg en bitch til å korrigere folk når de misforstår ting (og forventer at folk gjør det samme tilbake ;)).

Og ja, punktlista over var uklar og direkte feil på flere punkter :P

K.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.