Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

pickups


tomsti

Anbefalte innlegg

hei. nå er jeg igang med å oppgradere gitaren. jeg skal ha nye mikker på den. jeg spiller metal, mye metal, men litt andre greier og. det første som slo meg var kombinasjonen EMG 60/81, men har fått et tips om Seymour Duncan sparker like bra fra seg som EMG, pluss at SD også leverer bra clean, så tenkte på kombi jazz/distortion. noen som har et råtips å gi? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Distortion er tøff den, men ville gått for den i neck også i så fall. Har ikke vært borti at noen har kombinert den med Jazz eller '59 uten å bli misfornøyd :P Du får jo kjøpt sett med to Distortion også, billigere enn å kjøpe to separat ;)

Ellers syns jeg EMG er konge da, og 60'n i neck er utrolig bra til det meste, clean inkludert! Har hatt dette i en gitar før, og har planer om å kjøre denne kombinasjonen i Edwards LPen når jeg kjøper en Gibson LP Custom :)

Noe du også bør sjekke ut er Bill Lawrence, brukt av bl.a. Dimebag, Nuno Bettencourt og Aerosmith. L-500 er pickupen som Duncan Dimebucker er basert på/blåkopi av! Kjører L-500XL (i bridge) og L-500R (neck) i Straten min, og det låter som ei kule. Låter meget bra i singlecoil-modus (med coilsplitting) også. For ikke å snakke om prisen, jeg kjøpte begge for under en tusing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du vurderer EMG som er aktive pickuper, så bør du kanskje vurdere Seymour Duncan sine nye aktive også, som heter "Blackouts". De skal vistnok låte mindre sterilt enn EMG, som legger tilrette for bedre cleans. Mange kjente shreddere har allerede skiftet til Blackouts, selv om pickupene kom i fjor (såvidt jeg husker). Bl.a. Alexi Laiho og det ene fitte-trynet i Slipknot har vel skifta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips :) jeg har faktisk ikke prøvd Seymour Duncan, jeg bare veit sånn ca hvor i landskapet de ligger ;) bill lawrence har jeg aldri hørt om faktisk!

oppsummering EMG: låter sterilt og halvkje clean(?)

oppsummering SD: ??

jeg trenger faktisk litt hjelp her, så alle svar tas i mot med store klemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppsummering EMG: låter sterilt og halvkje clean(?)

oppsummering SD: ??

Eh, før vi sammenligner noe som helst, bør du vel nevne litt om hvilke MODELLER av disse to merkene du ser for deg? "SD" og "EMG" gir oss i overkant av 100 mulige sammenligninger, som dekker alle mulige typer lyd.

Når det gjelder EMG så nevner du jo 60/81, men hva mener du med "SD"? Seymour Duncan har jo en god del modeller. Aktive? Passive? SH-4? Distortion? Live Wire?

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo noen her som påstår at EMG er best for mørk type tre ala mahogany.

Mens Blackouts låter bedre i lysere tre.

Men sjekk ut Seymour Dimebucker. Liker du den, bestiller du en Bill Lawrence til bridge.

Syns den låter veldig tight og crispy. Testet den i en Dean gitar for litt siden.

Hvilken gitar har du, forresten? tror GummiTZ selger to Seymour Duncan pickups i "Kjøp og salg" forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en Jazz? Jeg har en Jazz(bridge) liggende som jeg ikke har tenkt å bruke på en stund. Selv om denne er en bridge-versjon, finnes det haugevis av folk som har hatt stor suksess med å putte den i neck-posisjon. :) Metal? No problem. ;)

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du vurderer EMG som er aktive pickuper, så bør du kanskje vurdere Seymour Duncan sine nye aktive også, som heter "Blackouts". De skal vistnok låte mindre sterilt enn EMG, som legger tilrette for bedre cleans. Mange kjente shreddere har allerede skiftet til Blackouts, selv om pickupene kom i fjor (såvidt jeg husker). Bl.a. Alexi Laiho og det ene fitte-trynet i Slipknot har vel skifta...

Alexi har skifta til EMG-HZ H4 nå han. Passive EMGer? Merkelig type.

Uansett, jeg har en Ibanez RG som er i lindetre, og den har SD Blackouts, og jeg syns de låter ganske bra. Ikke veldig bra clean, men helt ok. De låter fett med vreng ihvertfall, og det er det jeg bruker den gitaren til. Anbefales, men det kommer an på hva slags tre det er i gitaren din da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah, EMG og treverk kommer veldig an på, som med alle andre pickuper... 85 i bridge gjør seg knallbra i litt brightere gitarer siden den er endel fyldigere enn, skjønner egentlig ikke at noen orker å ha 85 i neck uansett jeg. 60 i neck og 81/85 i bridge alt ettersom hvor bright gitaren er, kan ikke slå feil :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ..? Hvor har du fått det fra? At han bytta til EMG-HZ?

Mer rævva pickuper får du ikke..

Fra esp sin side:

ALEXI LAIHO ESP

* Neck-Thru Body

* 25.5” Scale

* Alder Body

* Maple Neck

* Ebony Fingerboard

* Locking Nut

* 42mm Neck Width

* Thin U Neck Shape

* 24 XJ Frets

* Black Nickel Hardware

* Gotoh Tuners

* Floyd Rose Bridge

* EMG-HZ H4 p.u.

* Finish: BLK w/ Yellow Pinstripe;

WHT w/ Black Pinstripe

Så det..

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.