Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

akkorder improvisasjon skalaer


GuitarFreak

Anbefalte innlegg

Gm7		G Bb D F
C9 C E G Bb D
F13 F A C Eb D
BbMaj7 Bb D F A
EbMaj7 Eb G Bb D
C9 C E G Bb D
Am7b5 A C Eb G
D7b9 D Gb A Eb

Ebmaj7 Eb G Bb D
D7#9 D Gb A F
Gm G Bb D

Det vil si at du kan spille C bebop minor (C-D-Eb-E-F-G-A-Bb-C) over disse.

Over de tre siste kan du spille Bb major (Bb-C-D-Eb-F-G-A-Bb) over disse.

Tror dette skal funke, er ikke 100 % sikker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gm7: fdur

C9: fdur

F13: Bbdur

Bbmaj: Bbdur

Ebmaj: Bbdur eller Ebdur

C9: Fdur

Am7b5: Bbdur

D7b9: D halvhel

Ebmaj: Ebdur

D7#9: Gdur med F

Gm: Ebdur

SÅnn ca, her er det mange muligheter. Jeg har skrevet alt i tilsvarende durskalaer. Gm7 og C9 er II og V i F, derav fdurskala. Man kan også si G dorisk og C mixolydisk, men synes det er greiere å holde seg til en skala der det går. F13 er V til Eb. Etter det er det litt tolkning på akkordenes funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler å fokusere også på akkordtonene i soloen (især ters og septim først), og legg til mer og mer kompliserte ting etter hvert. På denne måten vil du få en helt annen oversikt over gitarhalsen, og det vil være mer rettet mot å utvikle gehør. (Prøv å gjenkjenn de ulike tonene i akkordene).

Du bør lære deg akkordteori, slik at du slipper å pugge 594722 ulike akkorder, men kan skape dine egne akkorder basert på en harmonisk forståelse.

Enkelt og greit.. :)

Hvis du sikter rimelig høyt så er dette en god fremgangsmåte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler å fokusere også på akkordtonene i soloen (især ters og septim først), og legg til mer og mer kompliserte ting etter hvert. På denne måten vil du få en helt annen oversikt over gitarhalsen, og det vil være mer rettet mot å utvikle gehør. (Prøv å gjenkjenn de ulike tonene i akkordene).

Du bør lære deg akkordteori, slik at du slipper å pugge 594722 ulike akkorder, men kan skape dine egne akkorder basert på en harmonisk forståelse.

Enkelt og greit.. :)

Hvis du sikter rimelig høyt så er dette en god fremgangsmåte..

Og hvor lærer man akkordteori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gm7		G Bb D F
C9 C E G Bb D
F13 F A C Eb D
BbMaj7 Bb D F A
EbMaj7 Eb G Bb D
C9 C E G Bb D
Am7b5 A C Eb G
D7b9 D Gb A Eb

Ebmaj7 Eb G Bb D
D7#9 D Gb A F
Gm G Bb D

Men lissom,

Ligger det et eller anna "system" på hva tall som står bak f.eks EbMaj7 og om det er major eller ikke..

Hvorfor heter den major7 f.eks.. hva er linken, jeg vil finne ut av det,

Håper det faktisk er noe ganske obvious , istede for "det bare æær sånn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.