Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

kansje litt off-topic men..


stene92

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Uten å vite noe helt sikkert, så tror ikke jeg at man skal registrere noe som helst.

Tror det er sånn at de som kjøper et domene navn (webadresse eks: gitarnorge.no) får automatisk copyright på navnet så lenge ingen andre bruker det samme navnet i andre sammeneng.

Ellers så er dine oppfinnelser og kunstnerisk arbeid automatisk beskyttet av den norske ånverksloven.

Noen får rette på meg om jeg er helt på villspor..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper et domene betyr det desverre ingenting, MEN, hvis du har et registrert varemerke så kan du kreve rettighetene på domene med samme navn.

Det å få putte den berømte ®'en bak navnet ditt krever en slags registrering, som har en ganske høy pris såvidt jeg husker. Lurer på om patentkontoret, eventuellt tono kan si noe mer om det, jeg kjenner ikke detaljer.

Saken er at hvem som helst kan ikke komme og si at de hadde navnet Coca-Cola i 1865.

Og sånn forresten, hvis du har funnet opp noe, og legger ut detaljer om det på internett, mister du retten på å ta patent :) Det inkluderer oppskrifter, kretsskjemaer osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar feil, gjelder ® kun i USA, og det kan jo i og for seg være greit å ha, om man skulle være så heldig å slå igjennom.

Tror du skal bruke nettet og søke. Det å søke om copyright er en lang og kanskje kostbar prosess, undersøkte det der for en del år siden, og det er ikke så enkelt. Det er vel derfor det ikke er så vanlig å ha copyright på bandnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg jurist, men jeg mener det er ganske klar forskjell på varemerker og rettighetsbeskyttelse av åndsverk, dvs det som på engelsk omtales med henholdsvis "trademark" og "copyright". Låter du skriver er såvidt jeg vet pr def beskyttet av åndsverkloven, mens når det kommer til navnet på bandet ditt bør du sjekke varemerkelovgivning, evt konferere med en jurist. Skulle ikke overraske meg om MFO eller TONO er et greit sted å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.