Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe ny gitar


AndreasH

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen! Jeg er 15 år og ny på forumet her så dette blir mitt første innlegg :)

Jeg har spilt gitar i omkring 1 1/2 år. 1 år med akustisk, hvor jeg bare lørte nye sanger for moro skyld (men ikke teknikker), og siden jul har jeg spilt el-gitar, altså et halvt år. På akustisk pleide jeg å spille kanskje en gang annenhver uke, men etter at jeg fikk en el-gitar spiller jeg gjennomsnittlig 3 timer daglig og øver masse på teknikker og sanger.

Til jul fikk jeg et pakketibud med en Squier Strat og en Fender G-Dec Junior som jeg er svært fornøyd med. Men nå som jeg har fått tilbake karakterkortet var foreldrene mine så fornøyde over arbeidet jeg har gjort så de har gitt med 3000,- til å kjøpe en ny gitar. I Norge er jo ikke 3000,- noe særlig for en gitar, men jeg har funnet nettsiden musicstore.de og har blant annet bestilt min akustiske gitar derfra. Det er denne butikken mange privatselgere som holder til på finn.no og qxl.no bruker. Jeg har sett på DENNE gitaren, som koster 5999,- i musikkbutikken i nærområdet mitt. Den synes jeg er veldig kul, men selvfølgelig må jeg tenke på hvordan det er å spille på gitaren og ikke bare utseendet. Er det noen som har noen forslag til gitarer som ser litt kule ut og som er gode å spille på?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Takk alle sammen :) Jeg har også sett på DENNE som var ganske tøff, men vet ikke om det er noen særlig forskjell. Er det noen ulempe at gitaren er tyngre? Hva kan være følgene av dette?

PRS SE-en var også ganske tøff, men det hadde vært fint om jeg kunne fått vite hvilken jeg burde velge av PRS SE-en og Epiphonen og hvorfor.

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du en brukt PRS Tremonti SE vil jeg i høyeste grad anbefale denne. Jeg synes hvertfall den er både bedre å spille på og har bedre lyd enn en Epiphone LP. Utrolig mye gitar for pengene!

Kan også se på OLP mens de fortsatt finnes. De koster vel ca 3000 nye og er også utrolig mye instrument for pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tremonti virker som en bra gitar. Hadde aldri hørt om den før nå. Fant en av dem på finn.no, og har sendt mail, men annonsen er så gammel at den sannsynligvis er solgt. Men hvorfor bør jeg ikke velge les paulen? Er lyden veldig annerledes? Synes nemlig les paulen var kulest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen ulempe at gitaren er tyngre? Hva kan være følgene av dette?

Ikke noe annet enn at den rett og slett er tyngre og kanskje kan slite mer på skuldrene når du står og speller.

Har iallefall ikke selv merket noen særlig forskjell annet enn det, korriger meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende vekten på gitaren får man litt ulike egenskaper avhengig at gitartype. F.eks. vil en som leter etter bra eksemplarer av tele eller strat som regel søke etter dem med lavest vekt da trevirke med lav vekt (med unntak av bl.a. basswood) på disse gitartypene gjøre instrumentet mer 'snappy', dynamisk og ofte gir bra tone.

Jeg ser at også LP brukerne hyller versjoner som er nærmere seg 3,7 kilo enn dem som går over 4 kilo streken. Men jeg vet ikke om dette er mest for å avhjelpe ryggplager eller om disse eksemplarene faktisk også låter bedre. Gibson freser jo som kjent masse hulrom i dagens LP for å få ned vekten. Tror dog markedsavdelingen fant et bedre terminologi for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at gitaren er litt tung. Kanskje mest fordi jeg er vant til det.

Men jeg liker følelsen av at man kan føle gitaren i skuldrene og det gir på en måte bedre ballanse for venstre hånden min.

At LP er tunge, er greit. Men seriøst.. Slitasje på grunn av det? Aldri opplevd noe sånt før. Og jeg har aldri hatt noen plager i skuldrene av gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.