Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NYbegynner gitar. Hva er lettest å spille på?


le639

Anbefalte innlegg

Jeg ruger på litt nytt utstyr for tida så jeg tror jeg skal stikke å teste en slik.

At den er laget i asia spiller selvsagt inn, men på en annen side.... de maskinene som freser og lager kroppene til Squier, er helt identiske med de som gjør samme jobben hos Fender! Det samme gjelder for MusicMan og alle andre merker. Så dersom man er tålmodig og vet hva man skal se/høre etter, så kan man iblant komme over instrumenter fra billigmerkene med forbausende god kvalitet.

Dersom man er heldig og finner en slik edelsten blandt all granitten så kan man oppgradere den til fullblods ved kun å skifte elektronikken. For det er der innsparelsene skjer. Potmetre og brytere er skandaløs dårlig kvalitet.

Dette blir vel ikke helt riktig, for lakken har også mye og si, hardheten i lakken har vel noe å si på sustainen inbiller jeg meg.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Noen billig-gitarer er bedre enn andre.. Men det er nå engang flere forskjeller mellom en OLP og en Musicman enn det at den er produsert i Asia og at den har rimeligere elektronikk. Akkurat som med Fender og Squier er ikke kopien nøyaktig samme gitaren rett og slett.

Fender og Squier er enklest å sammenligne da jeg har eid og prøvd flere av dem. Det er rett og slett forskjeller på absolutt hele gitaren :

- Utforming av kropp og hals rent fysisk (prøv og sammenlign dimensjonene og båndene på en hals fra en Squier og en hvilken som helst Fender strat

- Det er lagt mindre arbeide i å slipe og polere båndene på en Squier i forhold til en Fender.

- De er stort sett laget av andre tresorter

- All mekanikk, plastdeler og elektronikk er annerledes.

Kort sagt alt..

Nå betyr ikke dette at f.eks Squier'ne nødvendigvis er dårlige gitarer fordi altså :) Mange av de er helt ok instrumenter til prisen og en og annen er, eller kan bli ganske sensasjonell hvis man bare skifter stemmeskruer og elektronikken.

Hva angår OLP er det ikke det samme behovet for å skifte så mye egentlig, de har veldig gode stemmeskruer og pickup'er og elektronikk er av helt akseptabel kvalitet. Dessuten innbiller jeg meg at det er langt flere diamanter blandt gråsteinen hva angår OLP :)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel ikke helt riktig, for lakken har også mye og si, hardheten i lakken har vel noe å si på sustainen inbiller jeg meg.

Eller?

Tror nok ikke det er særlig merkbart, gitt. Er andre ting som har MYE mer å si enn det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er særlig merkbart, gitt. Er andre ting som har MYE mer å si enn det der.

De fleste fendere/squiere har et kjempetykt lag med plastbasert lakk/farge. Tror ikke forskjellene er store der gitt. Forskjellen blir vel først og fremst mellom "standardlakken" på Fender/Squier og de modellene som har et tynnere lag med Nitrolakk eller såkalt Satin finish.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska selge en Epiphone LP Goth om du er interesert.

jeg syntes LP gitarene er kjempegode å spille på er vell kansje litt skummelt å si at dette er en god gitar i og med det er så mange fender fanboys her :P

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,8...d9e501e9325.jpg

har også en MG50DFX Marshall forsterker om du var på jakt etter amp også

dette er en 50W amp så du får mye lyd ut av den hehe^^

du kan få begge til 3500,- om du har lyst på, eller 2000,- for gitaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå vil jo han ha en gitar INKLUDERT med forsterker i prisen også da..

EDIT: Rettet mot de som viser til Fender gitarer.

Ja og det skulle gå bra det.. Kjøp en strat brukt eller ny til 2-3k og en brukt treningsamp eller ampsim boks til 500-1000

Jeg har forøvrig foreslått mange ulike merker og gitarer, man må selv finne ut litt om hva som finnes og hva man liker..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man et greit lydkort på PC'en, så kan det faktisk være greit med et modelleringsprogram som GuitarRig, Amplitube osv.

Koble opp mot et sterioannlegg - Så har du en grei øvings"amp"

Får mye bedre lyd enn de fleste billige forsterkere kan gi deg, selv om det ikke er samme feelingen.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Dere har vert veldig hjelpsomme ^_^ Jeg får se litt rundt og bestemme meg. Går det forresten an å bruke en Boomblaster som forsterker? Eller blir det for lite innstillinger?

Ville nok heller satsa på en vanlig gitarforsterker om jeg var deg..

Du går kjøpt mye billig som fortsatt er snasent :)

bare gi en pris på hva du vil ha til gitar og hva du vil ha til å bruke på en liten forsterker f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Dere har vert veldig hjelpsomme ^_^ Jeg får se litt rundt og bestemme meg. Går det forresten an å bruke en Boomblaster som forsterker? Eller blir det for lite innstillinger?

Du kan godt bruke en boomblaster så lenge den har en linjeinngang (line in) Men du må selvsagt ha en ampsim boks mellom ghettoblasteren og gitaren (Behringer Vamp, Line6 Pod e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt bruke en boomblaster så lenge den har en linjeinngang (line in) Men du må selvsagt ha en ampsim boks mellom ghettoblasteren og gitaren (Behringer Vamp, Line6 Pod e.l.)

Jeg var i akkurrat samma sitvasjon, for et par måneder siden. Jeg ønsket heller ikke å bruke så mye penger på en el-gitar. Jeg ente opp med en Stagg. Sikkert en dårlig gitar vil mange si, men jeg synes den har vært kjempe bra til den prisen jeg kjøpte den for. Den vil jeg anbefale, men jeg har ikke så veldig mye peiling. Første gangen jeg prøvde den, så ble jeg positivt overrasket. Har til og med spilt konsert med den!

Det er klart, det er ikke akkurrat en fender, eller en dyr squiere (fender)

Se her!

Jeg er hvertfall fornøyd med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.