Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan installere pickup covers


Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med å installere pickup covers?

Jeg ønsker å sette på pickup covers på et par med Seymour Duncan Humbuckers jeg har. Har lest at cover skal loddes på plass, dvs festes med litt loddetinn på hver side.

Det jeg lurer på:

1) Er det forskjellige størrelse på covere avhengig av hva slags pickup som man skal sette det på? Må høyden justeres?

2) Har lest at coveret må "vokses" etter at det er loddet på for å unngå feedback, stemmer det? Og hvordan gjøres det?

3) Er det vanskelig?

Setter pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Er det forskjellige størrelse på covere avhengig av hva slags pickup som man skal sette det på? Må høyden justeres?

Ja. Største problemet bruker være finne noen med hullene riktig plassert. Alternativ er å velge uten hull.

2) Har lest at coveret må "vokses" etter at det er loddet på for å unngå feedback, stemmer det? Og hvordan gjøres det?

Det er innmaten, - altså selve pickupen med spolen som vokses. For å unngå feedpack/squeel tar man av coveret. Så du lager deg et mulig problem ved å sette på cover

Ettermonterte cover er som regel bare trykket utenpå pickupen uten å lodde. Riktig utført skal coveret loddes til bakplaten av pickup med en kraftig 30W eller kraftigere loddebolt. For å ha suksess med med en slik loddeopperasjon krever det at du finner cover som har samme størelse som bunnplaten til pickupen.

3) Er det vanskelig?

Ikke om du velger trykke coveret på. Evt lime med kontaktlim eller dobbelsidig teip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Er det forskjellige størrelse på covere avhengig av hva slags pickup som man skal sette det på? Må høyden justeres?

Ja. Største problemet bruker være finne noen med hullene riktig plassert. Alternativ er å velge uten hull.

2) Har lest at coveret må "vokses" etter at det er loddet på for å unngå feedback, stemmer det? Og hvordan gjøres det?

Det er innmaten, - altså selve pickupen med spolen som vokses. For å unngå feedpack/squeel tar man av coveret. Så du lager deg et mulig problem ved å sette på cover

Ettermonterte cover er som regel bare trykket utenpå pickupen uten å lodde. Riktig utført skal coveret loddes til bakplaten av pickup med en kraftig 30W eller kraftigere loddebolt. For å ha suksess med med en slik loddeopperasjon krever det at du finner cover som har samme størelse som bunnplaten til pickupen.

3) Er det vanskelig?

Ikke om du velger trykke coveret på. Evt lime med kontaktlim eller dobbelsidig teip.

Satser på å kjøpe noen pickup covers uten hull. Jeg får tenke på hvordan jeg skal feste dem... ;) Jeg har en 30W loddebolt (som jeg har brukt når jeg bytter pickups), så hvis det er "best" å lodde på gjør jeg nok det. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt nylig på noen cover på humbuckerne på SG'n. Han i butikken sa at de festet seg ved hjelp av magnetisme, men dette stemte dårlig tror jeg, siden cover'ne var laget av nikkel. Uansett så gikk det veldig greit å presse de på, og gitaren ser grisefet ut. ;)

Kanskje det er mulig å lime litt kobberfolie e.l. på innsiden av coveret slik at det holder seg på plass ved hjelp av magnetisme? :huh:

"Grisefet" er det jeg går etter! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være noe problem å ta av pickupcovers med en Dremel og en skjæreskive, en nennsom hånd og så sette de på igjen.

Hvis de er loddet fast, så er jo loddetinn mykt, og ikke noe problem å kutte igjennom.

Monteringsmetode velger man jo selv etterpå, både lodding, tape og andre remedier vil virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.