Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage sang


gibson_sg

Anbefalte innlegg

Kan gjøres på flere måter, avhengig om låta skal spilles i band eller om det kun skal være en sang spilt på kassegitar el.

... Du kan starte med å lage ei rekke med akkorder som du liker, skrive en tekst, og til slutt prøve å synge teksten og finne en melodi.

.. Du kan lage tekst og melodi, for deretter finne akkorder som passer til melodien. Ved å benytte denne metoden så kan du tillate deg å bruke litt sære akkorder i blant (så lenge de passer til melodien). Dette er fordi melodien er laget først, og er selve bærekraften i låta.

... Med et band så kan du lage en grov ide til trommer, bass, gitar og vokal, og prøve ut ideen med bandet. Ofte så høres det ganske annerledes ut med bandet enn hva du hadde tenkt i hodet ditt. Spill det dere har, bråstopp og prøv å nynn en fortsettelse i hodet ditt.

... En stor fallgruve er at sangene blir alt for ordinære. Spesielt valg av akkorder kan fort bli litt standard. Hør hvilke toner melodien går i. Hvis akkorden er en C og vokalen holder en tone i E så kan man prøve å bytte med en annen akkord om også inneholder tonen E; f.eks A-dur. Å spille A-dur i en C-dur-låt låter ofte merkelig, men i visse sammenhenger kan det være kult. Å spille subdominant i mol kan også være tøft (Subdominant i C-dur er F). Så lenge akkorden inneholder samme tone som vokalen/melodien så er det bare å prøve seg frem.

Og det viktigste tipset: tør å vær barnslig, tør å bruk klisjeer og tør å le av deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg finner på mange riff som jeg setter sammen i powertab... Slik at jeg kan legge til bass, synth og flere gitarer for å virkelig høre hvordan alt lyder... Tekst driter egentlig i... jeg kan virkelig ike synge og lager all musikken helt selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter meg ned og improviserer litt, og når jeg føler meg fornøyd med ett eler annet ampen min har spyttet ut, noterer jeg det, lager refreng, synkoper, mellomspill og annet krydder, og skriver en tekst. Så tar jeg det med til bandet, også finjusterer vi litt, lager trommestemme, endrer/fjerner/legger til mer krydder, også er sangen ferdig til innøving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

hehe fant faktisk et program på nettet en gang som lagde låter for deg. Du skrev inn kas instrumenter du ville ha med, og om du ville toneart eller akkorder og så mekket programmet alt. Med gitarsoloer og ant tull :P Tror det var bygd opp på mye formler om ka som passer sammen i musikk og kas scalaer som går med kas akkorder osv:P Utrollig harry var det i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare spilt i noen måneder, men holder på med en låt nå.....

Når jeg er ute og går eller sykler så hender det jeg finner på tekst...

Da synger jeg teksten, og nynner melodien....

Og så finner jeg noe som passer, jeg spiller punk og har ikke spesielt vanskelig musikk.... Er eneste gitarist i bandet, og vokalist, og vi kommer til å ha lite soloer... Skal ha en andre gitarist av og til også, fra et annet band, en kompis som har lyst til å være med i mitt band også.

Men mitt tips er:

-Finn et emne du vil skrive om

-Nynn eller improviser melodien

-Da en freestyle på emnet, dvs. at du synger masse du finner på om det emnet, for ekspempel, hvis du velger å skrive om slossing, så finner du litt tekst, og resten finner du enten i farta, eller skriver det ned og synger og nynner melodien i farta... For eksempel etter hver linje eller noe, kan du nynne melodien....

Det er noe i denne duren jeg bruker å lage låter.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.