Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av ny akustisk gitar


rasmus

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt assistanse her. Min far har lenge ønsket seg en ny akustisk gitar til hobbybruk, men har ikke gjort noe research og er svært usikker på hva han burde velge. Jeg spiller selv gitar, og han har bedt meg om å hjelpe han med innkjøpet. Tenkte det var greit å henvende seg her på forumet, siden jeg vet det finnes mange som har god peiling på nettopp dette her :)

Han har gitt meg et par restriksjoner og ønsker:

- gitaren skal kunne brukes til små gigs (helst med muligheter for å kobles direkte til en forsterker).

- pristak på 10 000,-

- bør være lettspilt og gi god lyd også uten forsterker.

- ønsker ikke cutaway

Jeg har selv anbefalt han et par Furch/Martin-modeller, men ber nå om deres mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furch og Martin lager meget gode gitarer. Med et såpass romslig budsjett, er alle gitarer "bra", og smak og behag kommer sterkere inni bildet. Kvaliteten på gitaren er ikke noe poeng lenger, så da blir det desto viktigere å faktisk prøve gitaren man kjøper.

Et tips er kanskje å høre på vintageforumet, da det er folk der som kanskje bruker mer penger i snitt på gitarer enn det man gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takamine har faktisk veldig mye bra.. god lyd, og veldig gode å spille på... men prøv å få prøvd noen.. jeg som bor langt i gokk vet jo at noen steder er det vanskelig å få prøvd forskjellige gitarer.. når jeg ser etter nytt utstyr så finner jeg meg et lite utvalg og ser på sånne sider:

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar

der er det folk som skriver hva de liker og ikke liker med gitarene, du finner veldig mange der... sånne sider er det mange av

http://www.ultimate-guitar.com/reviews/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayers er et merke du kan se på. Veldig gode gitarer med bra lyd som befinner seg i riktig prisklasse. Jeg kjøpte selv en Ayers kassegitar på Tre45 i fjor, og er svært godt fornøyd med den.

Har også lest flere anmeldelser av merket senere, hvor det har vært utsagn som at de høres og kjennes ut som gitarer av mer kjente merker til både to og tre ganger prisen. Akkurat det skal ikke jeg si noe om, men at man får svært mye gitar for pengene er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er typen som spiller mest fingerspill vil jeg anbefale å prøve noe simon & patrick. Har en sånn en selv (SP6 cedar TB) som jeg kjøpte etter VELDIG mye prøving i <6k segmentet. Den lager veldig høy og fin lyd, plagsomt høy kanskje hvis man ikke er i et litt større rom (0.12-0.53 strenger).

Halsene er matte og etter å ha prøvd dette kan jeg aldri mer tenke meg en glinsende, lakkert og klissete hals (min kjepphest), min har svært lav strengehøyde (lettspilt)

Gitaren min er godt under taket (5k) men jeg har prøvd dyrer gitarer opp mot 8k aldri følt at min er noe dårligere, tvert imot.

Som sagt, liker han fingerspill bør denne prøves, er han mer en strummer finnes det kanskje bedre alternativer. Men den er muligens god på det og, men med 012-053 strenger blir det for mye lyd til strumming. Mulig den er bra på dette også med tynnere strenger.

S&P er kanadisk, og tja... fantastisk gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Martin D15 og anbefaler selvfølgelig den ^_^ . Den har veldig varm rund tone og alle jeg kljenner som har prøvd den får bakoversveis av lyd og spillbarhet. Veldig "low action" og tynn hals (i forhold til "vanlige" akustiske), fremtreende bass. Vet at du kan få den til under 10.000 ny i Norge nå, veiledende for 3-4 år siden var 15.000

Martin 000-15 har en litt skarpere tone og egner seg litt bedre til fingerspill og solo, sjekk denne brukte på musikkweb.no Jeg hadde ikke vært i tvil.....husk høy gjensalgsverdi på Martin-gitarer. (så et bilde av Tom Waits med en Martin 000-15 en gang, det er jo grunn nok alene :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.