Gå til innhold

Ensnared

Medlem
  • Innholdsteller

    19
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

1 Neutral

Om Ensnared

  • Rang
    Nybegynner
  • Bursdag 22. juni 1977

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Trondheim
  1. Joda, du har selvfølgelig helt rett, S1-bryteren er en vender, ikke en bryter Jeg har den uvanen at jeg kaller alle slike komponenter "bryter", selv om det jo kun de som bryter en krets som er det, mens de som endrer på hvordan kretsen sluttes egentlig heter vendere. Men uansett, S1-venderen er i praksis 4 stk SPDT-vendere som er koblet sammen, og det hele er festet til et potmeter. Selve venderen er altså egentlig ikke så veldig komplisert, men måten den er koblet på sammen med 5-veisvelgeren (som er en såkalt "5-way superswitch") er det som byr på hodebry for min del Legger ved bilde av både koblingsstegningen og S1-systemet, så ser du hvordan dette henger sammen Nuvel, etter masse lesing og prøving (dvs. tegning og tenking) av forskjellige løsninger, så har jeg kommet frem til at min idé om å ha en egen coilsplit-bryter som også omgår hele S1-kretsen blir for rotete, og muligens ikke gjennomførbar heller pga hvordan 5-veisbryteren er koblet. Det er mulig det vil virke, men det blir komplisert, og egentlig helt overflødig siden alt man uansett behøver å gjøre for å omgå S1-kretsen er å ikke trykke inn S1-knappen Min første tanke om å ganske enkelt fjerner S1-kretsen og bruke S1-knappen til å coilsplitte pickupene, er derimot gjennomførbar, men vil kreve mye omgjøring av koblingene, samt at jeg da egentlig bare vil få mindre fleksibilitet, som jo er stikk motsatt av det jeg ønsker å oppnå ved å bytte pickups og ha inn coilsplit i utgangspunktet. Jeg ser derfor ut til å ha landet på en hybrid av de to tidligere planene, og lar rett og slett S1-kretsen være slik den opprinnelig er, men lar den fungere på samme måte uansett om jeg aktiverer coilsplit eller ikke på humbuckerne. Nå aner jeg ikke hvordan lyden vil bli om både S1 og fulle humbuckere er aktive, men det finner jeg vel ut I verste fall er det jo som sagt bare å ikke aktivere S1-kretsen annet enn når coilsplit er aktiv. Nå aner jeg likevel ikke om dette kommer til å fungere med den koblingstegningen jeg har laget, men jeg tenker å teste det ut før jeg lodder det sammen. Kan nok ta litt tid før dette skjer siden jeg har flere ikke-gitarrelaterte prosjekter på gang som også tar endel tid, men jeg skal komme med oppdtateringer her når ting begynner å skje
  2. Ja, har lett endel der men de ser ikke ut til å ha noe som tar hensyn til S1-bryteren/kretsen (er vel ikke en veldig utbredt løsning det der, er vel kun Fender sine Deluxe-modeller som har det så vidt jeg vet). Har uansett funnet endel andre skjema som er nyttige, og sitter nå og ser på flere for å prøve å finne ut hvordan jeg kan få til det jeg vil Har jo en viss greie på elektronikk, men har ikke holdt på med det på denne måten på over 20 år (det eneste jeg har gjort i nyere tid er å bygge et par effektbokser fra BYOC, som i hovedsak jo bare er lego med lodding). Har for øvrig tenkt enda mer på hvordan jeg kan gjøre det, og leker nå med tanken på en alternativ løsning: Kanskje går det an å la S1-bryteren fungere slik den gjør i dag men med coilsplitta humbuckere i stedet, også heller legge til en ny bryter som veksler mellom den funksjonaliteten, og å omgå hele S1-kretsen slik at de tre humbuckerne fungerer slik de gjør på tradisjonelle oppsett (dvs. ingen coilsplit og vanlig pickup-valg med 5-veisbryteren). Noe sier meg at dette faktisk kan finne på å være noe enklere å koble i praksis, men der kan jeg nok ta skikkelig feil Jeg har uansett funnet et gratis program (med åpen kildekode) som gjør det ganske enkelt å leke litt med flere mulige koblinger (DIY Layout Creator - http://bancika.github.io/diy-layout-creator/), så kanskje får jeg til et dugelig skjema selv etter hvert. Jeg kan poste det jeg eventuelt ender opp med her, men om noen har tips og annen input setter jeg pris på det
  3. Jeg har en American Deluxe Stratocaster (2009) som jeg skal oppgradere med nye pickups. Jeg har kjøpt meg tre stk Seymour Duncan humbuckere i singlecoil-format som jeg skal bruke (Hot Rails til bro og hals, og JB Jr. i midten). Stratocasteren har jo en S1-bryter som volumkontroll, og i dag er jo denne koblet slik at når den trykkes inn kobles to eller flere av singlecoil-pickupene sammen i serie og/eller parallell, noen ganger sammen med en spesiell kondensator, avhengig av hvor 5-veisbryteren står. Det jeg heller vil nå når jeg skal bytte pickups, er å ganske enkelt få S1-bryteren til å fungere som coilsplit for humbuckerne. Det jeg altså vil, er å sette opp koblingene slik: Med S1-bryteren ute: Humbuckerne er aktive basert på 5-veisbryterens posisjon (standard oppsett med bro -> bro/midt -> midt -> midt/hals -> hals), dvs. helt standard oppsett. Med S1-bryteren trykket inn: Kun én av spolene i humbuckerne er aktive basert på samme posisjon på 5-veisbryteren. Er det noen som tilfeldigvis har et enkelt koblingsskjema for noe slikt?
  4. Takk for tilbakemeldinger, jeg har blitt litt klokere. Tror kanskje det blir jeg går for den Behringer-ampen, med mindre jeg mot formodning plutselig skulle komme over en billig QSC USA 1300 før jeg kommer så langt at jeg kjøper den
  5. Takk for tipset Det jeg er mest engstelig for, er å ende opp med en forsterker som ikke passer slik at jeg ødelegger enten den eller høyttalerne. Jeg kan som sagt ikke så mye om akkurat dette, men mener å huske noe om at ting kan bli ødelagt om ikke forsterkeren har lik eller høyere effekt enn høyttalerne - eller så var det omvendt, og jeg husker aldri hvilken som er riktig I tillegg er det forskjellige effekt-spesifikasjoner som er oppgitt (continuous, program, peak, dynamic osv.) og jeg vet ikke hvilken av disse jeg bør fokusere på. Forskjellen på 4 og 8 ohm har jeg kontroll på. Husker fra hine hårde dager når jeg gikk elektronikklinja på videregående hvordan parallellkobling av motstander fungerer, og en høyttaler er jo i praksis en slags motstand, så at to elementer på 8 ohm koblet i parallell ender opp med å bli 4 ohm skjønner jeg, men deretter blir det litt mer skurrete, bl.a. siden det er over 20 år siden jeg satt på nevnte skolebenk... Men høyttalerne mine er altså oppgitt med 250W "continuous" og 500W "program", mens forsterkeren du nevner er oppgitt med 3000W per kanal på 4 ohm. Denne store forskjellen på effekt-spesifikasjonene gjør meg altså litt usikker på om dette faktisk vil fungere, men det skyldes kanskje min uvitenhet mer enn noe annet. Så er ikke dette noe jeg behøver å tenke på?
  6. Jeg har et gammelt PA-anlegg jeg har arvet, som jeg må bytte ut en forsterker i for å få det til å fungere. Jeg har hatt den til reparasjon, men fikk beskjed om at den ville bli alt for dyr å reparere, så den ble skrotet. Jeg kan ikke så mye om akkurat dette, så jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvilken forsterker jeg kan erstatte den defekte med. Hele anlegget består av følgende: 2x Peavey HDH 3 høyttalere (høyre og venstre) 2x Peavey HDH 4 høyttalere (høyre og venstre) 2x Peavey HDH Processing Controller (høyre og venstre) 1x Soundcraft Spirit Live miksebord 1x Peavey M-2600 forsterker 1x QSC USA 850 forsterker 1x QSC USA 1300 forsterker (det er denne som er defekt og må byttes) Om jeg har forstått det riktig, så brukes de tre forsterkerne for å drive hver av diskant, mellomtone og bass. Den forsterkeren som må erstattes er den som brukes til bass, og er altså tilkoblet HDH 3 høyttalerne. Vedlagt PDF-er inneholder spesifikasjonene for forsterkeren og HDH 3-høyttalerne. Jeg ser ikke for meg at det er særlig realistisk å finne en makan forsterker å få kjøpt brukt, så derfor: Kan noen hjelpe meg ved å anbefale en rimelig men god (i forhold til prisen, naturligvis) forsterker som jeg kan kjøpe for å erstatte QSC USA 1300-ampen? Aller helst uten at jeg risikerer å ødelegge andre deler av anlegget Peavey HDH-3.pdf QSC USA 370 850 1300.pdf
  7. Apropos skivebom... Color theory - Wikipedia, the free encyclopedia Det er vesentlig forskjell på farger fra lys og farger fra pigmenter (maling, blekk, etc), og en gitar farges jo av sistnevnte Men ja - fin gitar
  8. Ser ut som det kan være en Squier M70.
  9. Tusen takk for masse flott hjelp og informasjon, og link til en veldig flott artikkel Så litt oppfølging: Hvor i dette bildet passer en preamp? Jeg har inntrykk av at preamp og booster brukes om hverandre når man snakker om effektbokser (det er vel en preamp innebygd i forsterkeren også, men her er det altså eksterne bokser jeg mener på). Er det det samme, eller er det karakteristikker som definerer om noe er en preamp, eller en booster, eller en vrengpedal? Har forøvrig gravd frem min Tubescreamer-pedal nå, og det viste seg å være en TS10 (småskuffende med tanke på at en TS808 åpenbart er den man helst bør ha, mens å modifisere en TS9 til en TS808 er relativt enkelt - TS10 har jeg knapt sett noe om før jeg så at det var denne jeg hadde). Har nå nettopp bestilt en OD2 og en Tribooster fra BYOC (vha JetCarrier siden prisen på byggesettene er dobbelt så høy hos godlyd.no som hos BYOC) så da får jeg forhåpentligvis det jeg er ute etter effektmessig sett, iallefall på crunch/overdrive-sida. Har også bruk for en allsidig distortion-pedal, og har siklet litt på Radial Tonebone Plexitube - er det noen som har erfaringer med denne? Antar denne også kommer til å bestilles fra utlandet (muligens proguitarshop.com) siden dollaren er ganske grei om dagen, og man må gjerne ut med det dobbelte for slike ting når man handler her hjemme. Noen som har erfaringer med handel fra disse, eller har andre utenlandske forhandlere å anbefale? Blir kanskje litt mye ut over hva tråden opprinnelig dreide seg om dette her, men forhåpentligvis er ikke det et problem
  10. Hei, Jeg sliter litt med enkelte begreper, og trenger hjelp til å forstå hva de faktisk betyr. Årsaken er at jeg planlegger å fase ut mitt Digitech GNX4 effektbrett med analoge bokser (planlegger å bygge noen bokser selv også, men det blir vel en noe annen sak). Men nå er jeg litt usikker på hva jeg trenger, så derfor spør jeg her Til saken: Kan noen forklare meg hva en booster er? Og hva er egentlig forskjellen på en trebble-booster og diverse andre typer boostere? Jeg antar en booster rett og slett forsterker signalet inn til forsterkeren slik at rørene i forsterkeren vrenger tidligere (funker dårlig med transistor-forsterkere vil jeg anta), men er faktisk litt usikker på om dette stemmer. I såfall, hvorfor bruke dette fremfor en vrengpedal - er det bare for å få forsterkerens egen vreng, eller finnes det andre fordeler/ulemper med å velge booster eller dedikert vrengpedal? Hvis det stemmer antar jeg en trebble-booster i hovedsak forsterker de høyere frekvensene for å få forsterkeren til å vrenge, noe som jeg antar også vil få den til å vrenge de lavere frekvensene siden lydsignalet er en blanding av både lave og høye. Nå har jeg fagbrev i elektronikk men det er 14 år siden jeg holdt på med de analoge og audio/video-delene av faget (det ble nok mer fokus på det digitale for min del), og husker langt mindre enn jeg skulle ønske nå, men grunnprinsippene håper jeg at jeg fremdeles har nogenlunde klart Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Vox AC30 Custom Classic med "Blue"-elementer, og planen er å stille inn denne til en skikkelig god clean-lyd (jeg har dette nå, men bruker GNX4'en til effekter), og - om jeg har forstått det riktig - bruke en booster for å få vrengen fra forsterkeren, kanskje med mulighet for å spe på enda mer med f.eks. en gammel Ibanez Tubescreamer-pedal som jeg har liggende et eller annet sted. Er dette riktig tenkt, eller er jeg lenger ut på vidda enn jeg frykter? Takker på forhånd for all hjelp
  11. De tilbyr i det minste forsikring - Storebrand (som min arbeidsgiver har gunstige avtaler med, som jeg håpet ville hjelpe) tilbyr forsikring for instrumenter kun dersom de er til pynt, dvs. de kunne ikke forsikre dem hvis de skulle brukes til å spille på konserter hvor vi fikk penger for å spille. MFO sin forsikring ser jeg er gunstig, og er svært lik den som BandORG tilbyr, men med høyere verdi inkludert i grunnpremien.
  12. Jeg har forsikret alle mine instrumenter, og også effektbrett og forsterker, og vil anbefale at man gjør det så lenge det er snakk om kostbart utstyr. Hvis du kun skal ha det hjemme er det neppe nødvendig siden du har innboforsikring (jeg antar i det minste at du har det ), men hvis du skal oppbevare noe av det på et øvingslokale, eller ha det med deg til øvinger og spillejobber, kan det være skikkelig surt å ikke ha forsikring hvis noe skulle skje. Hvis du er med i et band kan dere melde dere inn i BandORG slik at du kan benytte deg av forsikrigen de tilbyr gjennom If. Dette er den gunstigste instrumentforsikringen jeg fant den gangen jeg var på leting.
  13. Hjertelig takk for velkomsten fra alle sammen Jeg spiller ikke heavy metal nå lenger (annet enn som avveksling når jeg sitter og leker meg litt på egen hånd), det var det jeg spilte på midten av 90-tallet Jeg har beveget meg over på rock nå (vi spiller jo folk/vise-rock i bandet), samt at jeg leker litt med blues, og - jah, alt mulig rart i grunn. Jeg har valgt å gå for en AC30 fordi jeg har forsøkt å spille med en slik på konsert (dog ikke med "Blue"-elementer), og likte lyden jeg fikk veldig godt. I tillegg er ENGL-stacket mitt er alt for upraktisk å ta med seg noe sted, for ikke å snakke om at resten av bandet klager på potensielle hørselsskader hvis volumknappen kommer høyere enn 1,5 på ampen (stort høyere enn det så overdøver den også monitorene deres på scenen) - 100W rør er virkelig alt for mye for mitt bruk AC30'en er vel 30W (eller egentlig nærmere 40W har jeg lest), noe som burde være langt mer passende for meg.ENGL'en kommer jeg altså til å kvitte meg med - håpet er å få byttet den inn i en AC30 hos en forhandler, muligens med litt mellomlegg om nødvendig. Hva pedaler angår kommer jeg til å poste en tråd i Effekter-forumet for å be om input på det, da akkurat den biten kommer til å kreve litt planlegging, godt hjulpet av gode råd fra myriaden av erfarne gitarister her på gitarnorge.no
  14. Hei, Tenkte det var på tide jeg presenterte meg, selv om jeg stort sett har lurket på forumet i over et år (har vel en post eller to, og hadde noen flere like før forumet tok kvelden uten backup for noen måneder tilbake). Nuvel - navnet mitt er Roy Andersen, og jeg er en 1977-modell som bor i Trondheim. Jeg begynte å spille gitar i 1992 da jeg kjøpte meg en rød Vester el-gitar for konfirmasjonspengene mine (muligens en JAR 1400 ut fra hva jeg har funnet ut i ettertid). Utstyret mitt bestod først av denne gitaren og en Ibanez Classicmetal vrengpedal (i sort plastikk som så ut til å skulle ramle rammen når som helst - fant bilde her). Denne pedalen ble etter et par måneder byttet ut med en Marshall Shredmaster, og enda litt senere supplementert med en Ibanez Tubescreamer (usikker på om det var TS-808 eller TS-9), samt en Dunlop Crybaby wah-wah-pedal (som jeg egentlig aldri lærte meg å bruke skikkelig). Alt utstyret ble kjøpt på Musikkhuset AS på Stjørdal (de finnes ikke lenger), og en gang i løpet av 1993 fikk jeg også der byttet min Vester-gitar i en Ibanez RG-360 som var pent brukt, og med mye finere farge (mørk rød). Denne gitaren har jeg den dag i dag, men Vester'n er historie. Effektboksene ble også etterhvert byttet ut med et Korg A4 multieffekt-brett (wah-wah'en solgte jeg, de andre boksene leter jeg faktisk etter i disse dager). Musikken jeg spilte var i hovedsak heavy metal, og jeg lærte meg alt ved å lytte til Iron Maiden, Metallica, Helloween, Judas Priest osv. og kopiere på gehør, noe jeg faktisk greide ganske bra (den første låta jeg lærte meg var faktisk Orion av Metallica, inklusive soloer dog noe forenklede varianter av de mer tekniske delene av soloene). Ulempen er at jeg aldri lærte meg musikkteori, og i grunn heller ikke akkorder på skikkelig vis, og så og si alt jeg spilte var power-chords, samt soloer da. Dette angrer jeg bittert på i dag, og når folk spør meg nå anbefaler jeg alltid at de begynner med enten et nybegynnerkurs, eller en god bok for nybegynnere (Lillebjørn Nilsens gitarbok, f.eks.), og begynner med å lære seg å spille gitar fra begynnelsen fremfor å hoppe på "midt inni" slik jeg gjorde. Jeg ble med i et Deathmetal-band i 1993 eller 94 (da "alle" spilte og hørte på den slags musikk), en sjanger jeg personlig aldri har hatt noe til overs for, men å være med i band er jo mye bedre enn å være uten band. Dette bandet varte dog ikke veldig lenge, og trommisen og jeg - som begge to foretrakk heavy metal - startet vårt eget band sammen med en annen gitarist og bassist. Vi hadde aldri noen vokalist i bandet, og musikken vi laget ble dermed svært dominert av melodiske riff og gitarsoloer (kan vel kalles soloer selv om de teknisk sett stort sett var veldig enkle). I løpet av første halvdel av 1996 døde derimot entusiasmen ut, og bandet gitt i oppløsning. På høsten flyttet jeg til nytt sted, og gitarspillingen ble lagt på hylla til fordel for en ny interesse for datamaskiner og kommunikasjonsteknologi (man hadde jo selvfølgelig en Commodore 64 i sin tid, men PC ble noe ganske annet, særlig etter jeg i 1997 oppdaget Linux, men det er en helt annen historie som ikke er særlig relevant her). I løpet av de neste 11 årene hadde jeg gitaren lett tilgjengelig, og dro den frem av og til for å spille sammen med CD'er (og etterhvert mp3'er) av de gode gamle Maiden- og Metallica-slagerne jeg likte - og fortsatt liker - så godt. Det var ikke før på våren i 2007 at jeg begynte å spille gitar igjen, da fordi noen bekjente av meg etterlyste folk til å være med å starte et band, og siden jeg alltid har hatt lyst til å ta opp gitarspillingen igjen meldte jeg meg, og resten er som de sier historie. Jeg så raskt at jeg sårt hadde behov for en oppgradering av utstyr, særlig siden Ibanez'en var så slitt at den ble ustemt så snart man kikket litt for hard på tremoloen. Jeg skjønte også raskt at jeg ikke kom til å slutte å spille gitar igjen, så jeg bestemte meg derfor for å investere i nytt utstyr i høyere prisklasse enn hva jeg hadde fra før. Jeg kjøpte meg dermed en PRS Singlecut Satin på Tre45 her i Trondheim, og bestilte meg et Digitech GNX4 effektbrett fra www.musicstore.de. En stund senere kjøpte jeg meg også en ENGL Ritchie Blackmore-forsterker og kabinett, og dette er utstyret jeg har i dag i tillegg til en Fender American Deluxe Stratocaster som jeg kjøpte for et par uker siden, og en Ayers DCSRL kassegitar. Bandet jeg ble med i holder godt koken fremdeles, selv om det har vært endringer siden oppstarten. Vi heter Glød, og spiller en type folkrock/viserock (vanskelig å sjangerfeste siden vi ganske enkelt lager det vi har lyst til og gir stort sett blaffen i hvilken sjanger det blir). Vi har en foreløpig ganske beskjeden Myspace-side her men holder på å lage hjemmeside her som forhåpentligvis er ferdig Snart. Ellers holder jeg i disse dager på med å tette hullene i min egen kunnskap ved å lære meg musikkteori og få litt mer struktur på det jeg allerede kan både hva angår teknikker og alt mulig annet. Dette forumet har i så måte vært til stor hjelp, særlig for meg som neppe kan bli med på noe arrangert kurs (jeg er jo hverken nybegynner eller viderekommen - jeg befinner meg nok et sted midt i mellom og lenger frem, og må antakelig ha privatlærer dersom jeg skal gjøre det uten selvstudie). Jeg er også i ferd med å bytte ut forsterkeren min, forhåpentligvis i en Vox AC30 med "Blue"-høyttalere, samt at jeg holder på å finne ut hvilke pedaler jeg skal kjøpe meg for å komme med vekk fra den digitale verdenen jeg nå lever i med Digitech GNX4-brettet mitt. Jøss - ble kanskje noe lenger enn normalt dette, men sånn er jeg - skriver til jeg ikke har mer å fortelle. Jeg betrakter meg i det minste nå som behørlig presentert
  15. Ayers er et merke du kan se på. Veldig gode gitarer med bra lyd som befinner seg i riktig prisklasse. Jeg kjøpte selv en Ayers kassegitar på Tre45 i fjor, og er svært godt fornøyd med den. Har også lest flere anmeldelser av merket senere, hvor det har vært utsagn som at de høres og kjennes ut som gitarer av mer kjente merker til både to og tre ganger prisen. Akkurat det skal ikke jeg si noe om, men at man får svært mye gitar for pengene er det ingen tvil om.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.