Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe bass amp i utlandet (US)


Scrutinizer

Anbefalte innlegg

Vurderer dette løpende. Sykt bra pris på f.eks SWR 750 X til US $1,199. Noen som har gjort dette før meg?

Vet at det ikke er psu for hjemlige forhold men det går vel an å bruke omformer eller er det ikke å anbefale?

Ellers lurer jeg på om det stemmer at det bare skal betales moms inn til Norge og om selger i statene har mulighet til å trekke fra us tax. Mange spørsmål etterhvert da :blush:

Pris på den stedlige musikk sjappa er 14000 store norske ferdig prutet. Veiledende er jo nærmere 17K. Da synes jeg det begynner å friste litt gett :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvisdu kjøper en forsterker i USA må du nok enten få den modifisert til å ta norsk nettspenning, eller bruke en ekstern 230V-115V trafo i tillegg. Men dette vet du.

Selv synest jeg at det er grunn god nok for å glemme hele idéen. Ekstern trafo er noe styr: stor og tung. Og det er ikke sikkert at man klarer å skifte ut den interne trafoen. Uansett blir det ekstra utgifter.

Ekstra utgifter er det også masse av i f.eks. frakt, MVA og toll.

Og, skulle det være noe problem med forsterkeren (garanti-ting) tipper jeg at det blir trøbbel uten ende.

Jeg vil heller, ja mye heller, kjøpe brukt amp i Norge. (for eksempel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.199? Hvis vi sier en dollarkurs på 6.5 (inkl gebyrer fra VISA), gir det en pris i norske fra butikk (sales tax kommer i tillegg til 1.199) på ca 7800 norske. Dertil kommer ca 1000 kroner i frakt (magnum.no) - du kan kanskje få gratis frakt innad i USA inkl i prisen. Da står prisen på 8800, la oss si 9000 for å inkludere uforutsette utgifter.

I tillegg kommer momsen, 25% av 9000 = 11250 kroner. Så må du ha en ordentlig strømforsyning, kanskje rundt 2000? Da kryper vi farlig nært 14000 etterhvert.

Den lille summen du da sparer er ikke verdt det i forhold til garanti, klagerett, service, kjøpsloven o.s.v. Samt at det er enklere å få solgt en norsk forsterker videre i Norge, enn en som har ekstern strømforsyning og er noe herk å drasse på.

Just my 2 cents, men jeg ville ha kjøpt brukt i Norge, slik elros foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeavyBassDude

skal du kjøpe forsterker fra utlandet vil jeg anbefale å kjøpe fra europa, tyskland ville vært beste valget, for det første er swr lagd i tyskland, slik at det blir billigere slik, og det blir ikke like mye herk med eventuelle garantier. og de har samme strømstyrke på nettet.

http://www.musik-service.de/Bass-Verstaerk...95739250de.aspx f.eks. de har relativt billig shipping, olg de trekker fra den tyske momsen før du betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill er forsåvidt ganske enig i mange av argumentene deres. Skal sjekke ut HeavyBassDude sitt forslag dog før jeg forkaster hele affæren :rolleyes:

Trodde nå SWR var amerikansk jeg, mener det står noe US ett eller annet på goliath kassa mi

Endret av Scrutinizer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeavyBassDude

Takk for innspill er forsåvidt ganske enig i mange av argumentene deres. Skal sjekke ut HeavyBassDude sitt forslag dog før jeg forkaster hele affæren :rolleyes:

Trodde nå SWR var amerikansk jeg, mener det står noe US ett eller annet på goliath kassa mi

hmm. kanskje det er jeg som roter.

men vet at fender har overtatt swr, så det kan være grunnen til at det står US.

Når jeg ser nå, så ser jeg at de er amerikanske, bare rotet litt..

Endret av HeavyBassDude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få en solid fortjeneste hvis du er heldig og gjør ting riktig.

Angående spenninga: Modifisering/trafo er som regel noe herk. Det kan imidlertid hende det er enkelt å modde den/at det er en slags switch. Sjekk ut det med forhandleren. (basscentral.com er alltid greie å deale med.)

I alle statene jeg har handlet fra i Amerika, trekkes det automatisk ikke moms til utlandet. De oppgir faktisk prisene uten moms, og så står det "5 % tax added for texas residents" eller noe slikt.

Jeg har også alltid sneket meg unna moms til Norge. FedEx fortoller selv, så du betaler bare 25% av det som står på kvitteringen. De fleste selgere er greie med å skrive lav verdi. (Hvordan det da er med forsikringen, vet jeg ikke noe om.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle statene jeg har handlet fra i Amerika, trekkes det automatisk ikke moms til utlandet. De oppgir faktisk prisene uten moms, og så står det "5 % tax added for texas residents" eller noe slikt.

Dette er riktig, du betaler ikke sales tax hvis du bestiller fra USA.

Sales tax der borte er vel per stat, så hvis du kjøper noe over disk eller for levering i samme stat så betaler du sales tax, bestiller du fra nabostaten så er det ingen sales tax.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sales tax der borte er vel per stat, så hvis du kjøper noe over disk eller for levering i samme stat så betaler du sales tax, bestiller du fra nabostaten så er det ingen sales tax.

Lars

Ikke helt rett det der, faktisk. Dersom du kjøper noe fra en annen stat skal du egentlig (hvis du bor i USA, selvfølgelig) oppgi det på selvangivelsen og betale sales tax til din egen stat. Tror ikke det er så mange som gjør det, akkurat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.