Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har skjedd med gitaren min?


Martin.H

Anbefalte innlegg

Hei!

I går skulle jeg spille litt på gitaren min etter jeg kom hjem, var bare fem-seks timer siden sist jeg spilte. Så var den helt ustemt, trodde kanskje noen hadde "lekt" med den, men det var feil. Idag tidlig var den også fullstendig ustemt, alle strengene var stemt ned 1-2 "hakk".

Tror ikke det har vært store temperaturforskjeller på rommet, kanskje et par grader, men kan det ha noe å si?

Gitaren er bare 3 måneder gammel (Ibanez SA-260FM), er noen som kan si meg hva som kan være galt?

MVH

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er strengene nye? Har du strukket dem ordentlig da de ble satt på?

Evt. er de veldig gamle? Prøv i såfall med nye, men strekk forsiktig og stem opp igjen. Ikke mer enn ca tre runder med streng rundt stemmeskruen. Om det er pakket på med masse streng der, kan det også ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengene var på da jeg kjøpte den, den har ikke vært sånn før. Kanskje på tide å bytte strengene? Vært mye i bruk på 3 måndeder?

Yepp, jeg ville skiftet. Ikke sikkert det hjelper 100% om det er noe annet i tillegg, men det vil jo låte mye finere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass også på at det ikke er for få runder med streng rundt stemmeskruene!

Det er ganske typisk at slikt skjer ved for få runder med streng på stemmeskruene ja. Ville sjekket dette først.

Eller at man ikke strekker strengene ved bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske bånn i bøtten, fikk ikke byttet strengene i butikken, måtte prøve selv med en venn, uten hell...

Er det noen som vet om en grundig video eller guide der det vises hvordan man setter på nye strenger?

Skulle ha gitarkveld idag, er ikke særlig artig uten strenger. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen video, men du skal nok klare å få det til selv.

Du ser jo hvordan strengene satt på fra før? prøv så godt du kan å kopiere det du ser. Hvis ikke så kan du ta deg en time hos en gitarlærer hvor du faktisk får forklart nøyaktig hvordan du gjør det. Vanskelig å gjøre det på et forum. Det er overaskende mange som ikke kan skifte strenger på gitarene sine og heller betaler 200 kr for det som er 15 minutter jobb.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske bånn i bøtten, fikk ikke byttet strengene i butikken, måtte prøve selv med en venn, uten hell...

Er det noen som vet om en grundig video eller guide der det vises hvordan man setter på nye strenger?

Skulle ha gitarkveld idag, er ikke særlig artig uten strenger. :(

Søk: "String change" på youtube eller videogoogle, du finner sikkert nå der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M'm, fant litt på youtube :), men det er ikke problemet nå..;

Vi klarte å sette på strengene nå da, men de blir ikke stemt altså. Stemmer dem, men de blir ustemt med én gang, har strukket dem og slakket dem, og spilt på dem. Kommer også en merkelig metallisk lyd fra dem, er det normalt?

Kjøpte D'Addario 0.9 xl strenger.

Ganske frustrerende..

EDIT!!

Jeg tror oppdaget noe som kan noe med saken å gjøre...Strengene er veldig tett inntil halsen, hvordan kan det ha seg? Den går da automatisk der den skal ligge når den strammes?

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen video, men du skal nok klare å få det til selv.

Du ser jo hvordan strengene satt på fra før? prøv så godt du kan å kopiere det du ser. Hvis ikke så kan du ta deg en time hos en gitarlærer hvor du faktisk får forklart nøyaktig hvordan du gjør det. Vanskelig å gjøre det på et forum. Det er overaskende mange som ikke kan skifte strenger på gitarene sine og heller betaler 200 kr for det som er 15 minutter jobb.

Lykke til!

Strengeskift er noe en bør lære seg først som sist. Det er en måte å "pleie" gitaren på. Selv synes jeg det er kos å gå over gitarene. Pleier å friske opp fretboarden, og justere hals samtidig + rengjøre de. Deilig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.