Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan spille 5grep


Goggen

Anbefalte innlegg

Kom tilfeldighvis å slette dette innlegget fra ole_kristiant ifm en flytt, så her kommer det igjen. Beklager ole_kristiant.

Orginalt innlegg fra ole_kristiant.

Hvordan spiller man 5'er grep. feks når jeg skal spille chords til the unforgiven.? der spilles det D5 A5 C5 osv.

her er sangen forresten: http://www.guitartabs.cc/fetchurl.php?file..._unforgiven.crd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og velkommen til forumet.

Det du snakker om er power chords, og de ser sånn ut.

EADGBe (mørk --> lys)

D5=x57xxx (5 streng power chords, roten på 5 streng og navn deretter)

A5=57xxxx (6 streng power chords, roten på 6 streng og navn deretter)

eller

D5=x577xx

A5=577xxx

Som du ser er dette det samme som barre chords borstett fra at du ikke strummer alle strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er ikke så sikker på det. Definisjonen på power chords er jo at de inneholder 2 noter, roten og en kvint... hvor roten da blir navnet... for en A chord blir det A og E. Dvs 57xxxx eller 577xxx. (Den kan sikkert spilles på andre måter også x022xx for eksempel).

Det du beskriver en en A/5+ som inneholder E, A, C# og F, som således ikke er noen power chord. IMHO anyway. Personlig har jeg aldrig set den noteres som A5. Men nå begynner vi å nærme oss toppen på teori kunnskapen min. :) (18 år siden jeg holdt på med dette vet du... har bestillt en haug med bøker fra statene, men de har ikke kommet enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig det :-)

som jeg sa man trenger bare tonika og kvint... selfølgelig kan man jo legge på så mange av hvert salg men når vi vanlig vis snakker om 5'er akkorder så er det vel gjerne:

57xxxx (tonika og kvint)

xx79xx

577xxx (2 tonika + 1 kvint)

xx7910x

eller noe som jeg synes er tøft.. å legge en kvint over igjen

557xxx ( en D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bra jobbet!

Mange vil nok også hevde at en X5/powerchord ikke er en fullstendig akkord, men en klang. Hele poenget er å spille bare prim (trinn 1) og kvint (trinn 5). Uansett hvor mange ganger disse tonene dobles i oktaver opp eller ned så vil klangen fortsatt være en X5. (X som ukjent)

Anders nevnte Tonika, som spikker av fliser må jeg tilføye at det korrekte vil være å kalle det prim. Dette med tanke på at Tonika er betegnelsen på grunnakkorden i en vamp/akkordrekke, og har i dette tilfellet ingenting med oppbyggingen av klanger/akkorder å gjøre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.