Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Diverse spørsmål fra en som ikke har fnugg av peiling på opptak


Torh

Anbefalte innlegg

Så fant jeg ut at jeg ville legge litt i et lite, greit og billig system for opptak av gitar og vokal.

Jeg har sett meg ut M-Audio Fast Track USB, Shure SM57 LCE, i bruk med Adobe Audition.

Leste et sted at det ikke hadde noe å si for latencyen at interfacet var koblet til USB1, stemmer dette? Har USB2.0, men den er notorisk ustabil, så vil ikke satse på den...

Har også et par aktive studiomonitorer, men det blir kanskje overflødig? Jeg kommer til å ha alt i et rom, så ampen vil vel da bli monitoren min?

Men hvordan vil dette bli i forhold til det å spille med metronom/trommespor/backing tracks? Jeg vil bruke standard pc-høyttalere til dette (samt å lytte til det som er spilt inn -- er ikke kresen på ekstremt riktig lydgjengivelse). Vil ikke metronom/trommer/backing tracks snike seg frem til mikrofonen plassert foran ampen?

Er som sagt ikke kresen, vil ha kostnadene så lave som mulig. Vil finne ut om dette er interessant nok å syssle med....

Takker for alle tips.

edit: glemte å nevne at flere kanaler ikke er viktig for meg. Spiller inn en og en om gangen...

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla

Hvis du bare skal spille inn el-gitar fra et mic'et kabinett høres det du lister opp ut som en veldig bra deal. Det bør holde lenge hvis du skal ha noe å leke med hjemme.

Når det gjelder monitorene dine så er de gull verdt når du skal mikse, men du trenger de ikke til selve innspillingen. Under innspilling med backingtrack ville jeg heller ha brukt øreklokker. Så vidt jeg klarer å huske så har FastTrack'en direkte monitorering, noe som betyr at det ikke er noe forsinkelse på det du hører i øreklokkene.

Når det gjelder USB1 vs USB2 så trenger du foreløpig ikke tenke på det. Jeg har ennå til gode å se et lydkort fra en seriøs levrandør som kjører USB2. Med bare 1-2 audiospor inn ad gangen så holder USB1 i massevis og forårsaker ikke noen nevneverdig latency. Og som du sier så er USB 2 ganske ustabilt fremdeles (det er en pull-protokoll og ikke push som FW).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hm, har nesten litt lyst til å bli kvitt monitorene mine for å finansiere. Har noe Sennheiser hodetelefoner til bruk for musikklytting, de burde vel funke til både innspilling og miksing? (jeg er ikke superkresen vett ;))

Men et siste spørsmål, hvis jeg forsto rett så koblet man hodetelefonene til selve Fast Tracken. Får man da backing tracket OG monitorering fra ampen i ørene, eller har jeg misforstått..?

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.