Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bestefars gitar


hr_ansjos

Anbefalte innlegg

Hei allesammen.

Siden jeg var liten pjokk, har bestefars gitar hengt på veggen hjemme hos mine foreldre. Siden min salige bestefar satte fra seg tøflene allerede i 1973, fikk jeg aldri sjansen til å finne ut hvilket merke dette er, når den var laget og lignende. Ikke en eneste bokstav eller et tall står skrevet på den. Jeg har kikka inni kassen med lommelykt, nada. Når jeg ser på den så tenker jeg Django Reinhardt og tidlig Elvis. Jeg fikk pratet litt med min bestemor for noen dager siden, og hun visste heller ikke noe om gitaren, annet enn at hun trodde den ble kjøpt brukt, og at hun var rimelig sikker på at bestefar hadde den allerede da min eldste tante ble født i 1945. Dette lukter klenodium.

Jeg tok noen bilder sist jeg var hjemme, og laget et lite galleri: Klikk her for bildene av gitaren

Har noen en anelse om hvilket merke dette kan være, og evt sånn ca når den kom til verden?

I det siste har jeg begynt å vurdere om jeg skal restaurere gitaren. Dette er en jobb jeg helst vil overlate til noen som kan kunsten. Det ser jo mildt sagt ut som gitaren har vært i krigen - og det har den jo faktisk vært også. Jeg tror nok halsen må byttes ut, den er utrolig nedslitt. En ny stol må nok også fabrikkeres. Er det noen som vet av en som er flink på restaurering av slike objekter? Jeg bor et stykke utenfor Trondheim - kan det være noen i byen som kan kunsten?

Alle svar mottas med stor takknemlighet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør noe med den gitaren der med mindre du har suveren peiling på hva du driver på med. Den kan være verdt ganske mye penger, så det er nok best å ta den med til noen som kan jobben sin (Geir Falck på Tre45 i Trondheim er vel et greit sted å starte)...

Hvis jeg var deg ville jeg ikke satt på strenger eller noe annet i frykt for at den skal ødelegges. La eksperter gjøre jobben.

Spør bestemor om ikke du kan få testamentert gitaren til deg nå med en gang, før de andre i familien skjønner at den kan være verdt masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal ikke begynne å rote noe med gitaren selv, selv om jeg har noe erfaring innen trearbeid. Hvis det viser seg at gitaren er verdt noe så vil jeg at en ekspert skal ta seg av restaureringen.

Forøvrig har gitaren vært min så lenge jeg kan huske. ;)

Gitaren er nok ikke en Hagstrøm Primo, selv om jeg ser noen Hagstrøm-trekk i den. Kan jo være en Hagstrøm, eller kanskje en Bjarton? Jeg sendte en mail til Øystein Holmboe på guitarworks.no og fikk bekreftet at dette ikke er en Primo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk en mandolin oldefaren min hadde da han var ung. Skikkelig gammel mandolin altså. Hadde vært fett og reparert den, men siden jeg ikke kan spille, eller har planer om å lære så henger den fint atme akustiske gitaren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.