Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY Gitarkabinett del II


Anbefalte innlegg

Ang. lukket vs. portet: lukket marshall 1960: 65hz -14dB. Portet pappakabinett: 65hz -4,6dB.. woot.

Helt normalt - lukkede kabinetter ruller av tregere enn portede, men de starter før. Det betyr at det lukkede kabinettet er lenger nede der, men går du ned en oktav kan det hende de nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For å være heeeeelt ærlig, tror jeg du legger for mye vekt på rørene her min gode mann ;) Du vil ikke høre/merke forskjell på den ene eller andre lengden, med litt flaks klarer du kanskje å måle den i et sånn fancy akustisk dødt rom med hi-tech måleinstrumenter,

Tja. hvis han kjører på kommer det fort blåselyder i for trange rør. Lengden vil nok påvirke responsen, men med gitar er jo ikke bassresponsen så jækla lav.

Men han HAR tuna kab til ca... tipper lav B.... kan fort brumme litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder fra byggeprosessen ;-)

post-1431-1166032427_thumb.jpg

Akkurat begynt..

post-1431-1166032459_thumb.jpg

Griseliming. Kan aldri bli nok ;D

post-1431-1166032485_thumb.jpg

Enda mere..

post-1431-1166032504_thumb.jpg

Limet har tørka :-)

post-1431-1166032571_thumb.jpg

Her ser du sprekken i treverket.. bare lima på nå, har sparkel i garasjen men det blir vel strengt tatt totalt unødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig hvis du skal runde de kantene, fresestål liker ikke skruer så godt ;)

Vil forøvrig også bare donere et lite tips: sett opp lektene langs hele sidene. Når du skal fikse på baffelen er det lurt å feste denne i lekter som står langs hele innsiden, slik som her:

cab_inside_eminence.JPG

Da har du en del av platene som "stikker ut" foran baffelen, slik at du lettere kan feste grillen. Du vil få noe slikt på fremsiden:

second_cabinet_filler.JPG

Da kan du enten trekke hele baffelen i "grillstoff" og montere elementene fra baksiden med islagsmuttere og maskinskruer, eller lage ei ramme du trekker i grillstoff og fester vha. borrelås. Vil du ha metallgrill setter du opp noen 21x21 glattkant langs kantene som vil bygge opp litt fra selve baffelen men ikke langt nok ut til å gå utenfor platene, og så skru fast en grill i glattkantlista. Gav det mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baffelen og den ene veggen er enda ikke montert, den jævla drittdrillen gikk jo tom for strøm og laderen min ligger på skolen.. hoff.. Og jeg venter på noe stash fra Deformed, som bør være her mandag (eller kanskje til og med i morra).

Det gjør vel ikke noe at jeg reiv av pakningen foran og lima den på bakpå? ;P

PS: Kassa ser rar ut, men det er fordi jeg måtte "snu" den for å få plass til evt. bassrefleksrør og sånn. Kassa blir nok ikke pen, men whatever, den er til bruk, ikke til pynt.

Har testa forresten, og når elementene er totalt åpne minner lyden mye om hifi-høyttalere med litt ekstra "growl".. hehe

Endret av Pappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme jacker som brukes i marshall sine 1960-kabinett, funker fjell. Ikke produsert av Neutrik, så de kan si hva de vil, skal tåle opptil 500w minst, så et 2x12 på 150 er ikke noe problem. Vil du ha mer effekt må du over til speakon, men jeg ser ikke helt poenget, samt det gir mye ekstra mas mtp. at du må fikse jack til speakon kabel, og at kabinettet ditt plutselig er ubrukelig hvis du ikke har med deg din egen customsydde kabel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.