Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY Gitarkabinett del II


Anbefalte innlegg

Høysann! Kommer frem igjen fra steinen min igjen jeg ;D

Har seg sånn at det her kabinettet mitt som jeg skulle snekre blei litt forsinka da jeg ikke klare skjære ordentlig :-(

Men i dag har jeg og farfar vært nede på arbe og der har de en jævla svær skjærebenk, så da ordna ting seg. Er hos dama nå da, så noe borring, liming og montering blir det dårlig meg forløbig.

Anyway. Kassa skulle igrunn være lukka, siden det var så enkelt og bra og sånn. Men jeg fant ut ved hjelp av eksprimentering i div. software at bånntrøkket kom til å suge mercedes S-klasse gjennom en melsikt, og ved å borre noen høl, fylle på med litt silikon og skru inn noen skruer så vips ble kassa vassere enn en uportet 4x12. Da operasjonen ikke kunne koste stort mer enn en hundrelapp var jeg solgt, kassa skulle ha bassrefleksrør.

Køddet kom da jeg skulle regne ut ting og tang. Jeg satt hjemme i dag og leka med SPsim, http://www.ggimages.com/spsim/ og fant ut at slik skulle det bli:

gitarkabinett.jpg

men da jeg kom på laptopen til dama og leka litt i WinISD så ble lengden 121,7mm på refleksrøra med samme dimensjon og volum på kassa? WTF? Forresten ser røret ut til å bli lengre jo flere jeg skal ha inn. Stemmer dette? Trodde det var motsatt jeg. Jeg har mer tro på SPsim sine utregninger da SPsim nok er beregnet til alle slags typer høyttalere mens WinISD jo er rettet mer mot subwoofer i japsebiler.

Noen luringer som har noen råd? =)

Elementet som er brukt i beregningene er eminence swamp thang 16.

Og jeg trenger festeskruer til elementene slik at jeg får skrudd de ut og inn ved behov (sponplateskruer er engangs), på en måte en borrmutter eller noe. Hvor får jeg tak i de og hva heter de? Tenkte å på å kunne løsne på baffelen, men lurer på om det er verdt det ekstra arbeidet og risikoen for at det ikke blir 100% tett. Kanskje hvis jeg får tak i noe tetningslister her lokalt så. (Clas Ohlsson / biltema har vel ikke sånt).

Kommer bilder i morra, da begynner jeg å skru sammen ramma ;-)

PS: Platene er allerede kappa, så volumet blir som på bilde. Jeg tenkte kanskje det var litt lite og 65hz faller på ca. -4,65dB, men hvis det blir noe særlig mer kan man vel vinke adjø til tighthet. Ang. rockwool: vil volumet på kassa bli mindre når jeg fyller den med rockwool eller "større"?

Endret av Pappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mener at ved å bruke isolasjon i kabinettet, vil det tilsvare et større kabinett. Dette pga at lydhastigheten blir lavere gjennom isolasjonen. Hvordan det fungerer i praksis, eller om det påvirker lyden på noen annen måte vet jeg ikke.

[EDIT]: Er det ikke litt spesielle mål på det kabinettet ditt? 35 cm høyt og 42 cm dypt?

Bruker du MDF-plater? I såfall funker det fint å bruke vanlige treskruer til å feste elementene. Har også lurt på å kunne fjerne halve bakplata, og tenkte å bruke tetningslister i såfall. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal bygge lukket eller bassrefleks enda.

Endret av Painkiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du til å simulere i spsim med 2 elementer i kassa? Får bare til å velge antall bassrefleksrør.

[Edit]: Er det drivers det kanskje? Fikk forresten negativ lengde på bassrefleksrørene med spsim også. Tror ikke programmene er beregnet for elementer med så høy Q-verdi.

Endret av Painkiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at ved å bruke isolasjon i kabinettet, vil det tilsvare et større kabinett. Dette pga at lydhastigheten blir lavere gjennom isolasjonen. Hvordan det fungerer i praksis, eller om det påvirker lyden på noen annen måte vet jeg ikke.

[EDIT]: Er det ikke litt spesielle mål på det kabinettet ditt? 35 cm høyt og 42 cm dypt?

Bruker du MDF-plater? I såfall funker det fint å bruke vanlige treskruer til å feste elementene. Har også lurt på å kunne fjerne halve bakplata, og tenkte å bruke tetningslister i såfall. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal bygge lukket eller bassrefleks enda.

Dimensjonene er vel ålreite.. kopierte VHT 2x12.. hehe.

Vel, kan jeg skru elementer inn og ut med treskruer? =/

Ang. lukket vs. portet: lukket marshall 1960: 65hz -14dB. Portet pappakabinett: 65hz -4,6dB.. woot.

Endret av Pappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har å gjøre med at Swamp Thang har Qts-verdi på rundt 0.5, mens Texas Heat som jeg bruker har Qts på 0.9. Maksimalt flat frekvensrespons får man ved Qtot = 0.707, noe som er umulig å oppnå med mitt element, og det blir noe tull i utregningene. Får blant annet en helt syk rippel ved rundt 100Hz (ca 10dB).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kan jeg skru elementer inn og ut med treskruer? =/

Hvis du skal ha de ut ofte, er det sikkert lurt å bruke maskinskruer i stedet, men da må du jo kunne holde igjen mutterne på baksida da. Har ingen ideer om noen andre løsninger akkurat nå. Deformed har sikkert noe bra å komme med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.