Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY Gitarkabinett del II


Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vil forøvrig fraråde MDF på 25mm, det er tungt :P På det kabinettet der får du 6750 kubikkcm bare på baffelen, som vil veie rundt 5kg med god mdf. Trekk fra 1230cm3 som forsvinner til elementene så har du fortsatt en baffel på 4,14kg. Du kan jo regne ut resten av kabinettet også, mdf ligger rundt 750kg/m3. Tror jeg kalkulerte meg frem til at du kan bygge i 18mm finer og fremdeles få et lettere kabinett enn 16mm mdf.

Hvis du allerede er godt i gang med 16mm, støtt opp platene innvendig, gjerne med 30x48 eller 48x48 lekter. En 16mm plate i front med et par 30x48 som avstivere funker vel så bra som 25mm uten.

Ang. skruer så er det ikke problem med vanlige treskruer til å feste elementene. Bruk 4,5mm tykkelse og en lengde som tilsvarer tykkelsen på materialet, og borr med 1,5 eller 2mm først. Får du skruer med fiberkutt er det optimalt. Skrur du høyttalerne i fronten er dette glimrings, men skal du montere dem bakfra bør du gå for maskinskruer og islagsmuttere, siden det blir litt annerledes med vekta.

Er ikke noe problem å skru skruene ut en gang eller tre hvis du skal skifte elementer. Du merker når hullene blir for slakke. Da har du to muligheter: enten vri elementet noen grader slik at du treffer ferskt materiale, eller plugg en tannpirker med litt trelim nedi hullene. Sitter som fy etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Har skruer anpassa til plata med fiberkutt, så det bør gå dritbra. Ble forøvrig anbefalt å forborre med 3mm.. tror du det går gæli? Har vinkeljern og lekter og masse greier, så den holder nok i massevis :-)

Noen som har noen formening om uttagbar baffel? Jeg kan godt bruke 16mm der og ha lekter og vinkeljern der, det bør da holde godt og veie mye mindre. 25mm plata fikk jeg gratis da, bare noe kapp som lå igjen på byggeplass.

Painkiller: http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance

Problemet med den formelen er at jeg ikke vet benevning eller størrelsesorden på parametrene >.<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Painkiller: hmm, http://home.new.rr.com/trumpetb/audio/fboxjs.html ... får 4 cm lengde med 33cm diameter rør. Jeg tekte å handle bassrefleksrør på biltema, da det er billig. Største diameteren jeg får er 11cm, hvis jeg tar 3 av de blir vel det 33cm til sammen vel? :-) Samlet lengde blir 12cm. Skal jeg da kappe hvert rør til 4cm, eller hvert rør til 12? litt forvirret her.

Effektivt volum 133l, refleksrørdiameter 33cm, lengde blir 12cm, frekvens 70,3hZ. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får 33cm diameter totalt, og skal ha 3 rør, må du se på arealet på et 33cm rør og dividere med 3. Så kan du finne diameteren ut fra det. En kjapp hoderegning gir meg at du må ha ca 19 cm diameter på 3 rør for å oppnå samme arealet som 1 på 33cm.

Dersom du finner det til å bli 4 cm lengde, gjelder samme lengden selv om du deler det opp i flere rør.

Dette betyr altså at med 3 rør må hvert av de ha diameter 19cm og lengde 4 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. har funnet ut at 4 rør på ø110mm blir det samme som et rør på ø220mm. (Samme areal) (Både på kalkulator og i SPsim,. og da er det vantett later vi som).

Lengda på røret/rørene blir da oppgitt til sånn ca. 5 cm på både http://home.new.rr.com/trumpetb/audio/fboxjs.html (66,3hz) og i SPsim (69hZ).

Skal alle rørene være 5cm lange da, eller skal jeg dele 5cm på fire, eller gange med fire? Blir mye for meg det her.. Sånn som jeg har forstårr det på Painkiller skal alle røra da være 5cm. ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være heeeeelt ærlig, tror jeg du legger for mye vekt på rørene her min gode mann ;) Du vil ikke høre/merke forskjell på den ene eller andre lengden, med litt flaks klarer du kanskje å måle den i et sånn fancy akustisk dødt rom med hi-tech måleinstrumenter, men her snakker vi gitarforsterker... Er du ute etter helt flat respons går du for et veldimensjonert kabinett i mdf med evm-12l elementer. Dessverre ingenting som tilsier at det umiddelbart låter himmelen, det låter bare nøyaktig slik ampen gjør, på godt og vondt.

Kjøpte en randall RM100 på tirsdag, som låter HIMMELEN på et portet 4x12 med 2x v12-60 og 2x peavey black widow elementer, men aldeles ubrukelig på et portet 2x12 med legend v12. Fireballen låter bra på begge kabinettene, mens den låter søppel sammen med black powder... Det er dessverre ingen logisk måte å finne frem hva som vil låte bra på forhånd, det mest effektive er å prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så intressert i helt flat respons, det blir gjørmete og kjedelig. Kjører på hifi-høyttalere nå og det suger ræv sammenlignet med 1960.. Men jeg vurderer faktisk g12t-75, da jeg liksom har prøvd de 100 ganger før og veit at de funker relativt fett.. Veit at jeg hadde planlagt med swamp thang, men det må nesten testes først ;-) neste år så kanskje :-)

Men kanskje jeg skulle handle noe hjørnebeskyttere + jack'er av deg? Og noe andre greier? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må portene være i baffelen? Kan de ikke være på sida eller noe? =/

Har forresten snekra litt og tatt bilder. Er ikke hjemme nå men. Har fått opp toppen, bakveggen og sideveggene, mangler bunnen og baffelen :-) MDF'n gikk litt i sprekk men ikke noe alvorlige greier, bare sparkla på jeg.. går vel greit?

Endret av Pappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sprakk den og hvilken sparkel brukte du? MDF skal ikke sprekke med mindre det er noe strukturelt galt med den, så det var litt rart. Ved sparkling bør du bruke oljebasert sparkel eller stålplast, vanlig gipsplatesparkel eller annen generisk vannbasert sparkel holder ikke hvis du dunker bort kabinettet med noe som er hardere/tyngre enn en mobiltelefon :P Når du sparkler med oljebasert bør du forresten også grunne med oljebasert heftgrunn først, eneste som holder mål, med mindre det er en veldig liten sprekk.

Har du portene i bakveggen får du mer effekten av et kabinett med åpen bakvegg, med mindre du har noe fancy inni kassa. Ikke noe i veien med å prøve, though ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ta bilde :-) Den utvidet seg bare bittelitt bare littegrann, ikke noe treverk eller noe som datt av, og ingen sprekker igjennom. Har forresten slått vinkeljern og lekter inni, så den bør være sinnsykt stiv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.