Web Analytics
Jump to content

In ear monitoring?


LTBR
 Share

Recommended Posts

Spørs hva du tenker på. Det koster veldig mye, men til gjengjeld beholder du hørselen lenger om du kjøper gode plugger. Ettersom du kan holde lyttingen på et lavere nivå. Alt må mikkes opp, og det tar litt lenger tid å stille god lyd. Ideelt sett bør alle kunne stille egne mikser også. Jeg synes det er litt uvant, men det er trolig bare en vanesak. Vi bruker inear i et av banda jeg spiller i. Litt råflott, men har man råd er det ikke noe galt med det. Det funker. :D

Link to comment
Share on other sites

Leste et gammelt EQ magasin fra 1994 i går hvor det stod omtale med Steely Dan som brukte in-ear for å få studiolyd live, siden det var det de var vant med. De trodde en stund at responsen fra publikum var helt fraværende, siden de ikke kunne høre dem. De planla å avlyse resten av konsertene, inntil de oppdaget hva som var problemet, og det ble rettet to mikrofoner mot publikum. Dermed skjønte de også at de hadde fans, og turnéen fortsatte allikevel.

Med andre ord så er det noe å tenke på hvis kontakt med publikum er viktig.

Har ikke testet in-ear selv, men er litt nysgjerrig på det jeg også. Er nok helt rett som The Euphor sier at alle bør ha hver sin mikser, og det kan koste litt. Trommelæreren min sier at det systemet han har kostet fem tusen (og det var bare for han!). Men det var kjøpt i USA, og der kan du få det litt billigere. Slik han beskrev det å bruke de, var at du var lukket inne i din egen verden. Han var forsiktig med å bruke dem på gata som hodetelefoner, siden det er fare for å bli kjørt ned av en bil (for den hører du nok neppe).

Link to comment
Share on other sites

Vokalisten vår bruker IEM, og hun er svært fornøyd. Synger mindre surt, og mindre anstrengt. Ser ingen grunn til å bruker det selv da jeg ikke synger, har jeg problemer med å høre meg selv så er det bare å nærme meg ampen min.

På scenen er det alltid vokalmonitor som er det store problemet, fordi det er stort sett her feedbacken oppstår.

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på musikkstilen man spiller. Det bandet jeg spiller i har veldig mye fyll i lydbildet, og i et lite øvingslokalet blir det alltid grøut. Men med IEM låter det "perfekt", mye bedre for de fleste. Og mye bedre for ryggen ved spillejobber. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt det en gang, men likte det dårlig...men vi fikk heller dårlig forberedelse...kan tenke meg det er deiligere hvis en får forberedt seg.

Jupp, husker den kvelden. Good-News bandet låt SHIT, noe som var skikkelig kjipt.

Det at Lars ble tvunget ut på et el-sett gjorde det ikke stort bedre. Lommedalen folka er litt gadget-freaks, noe som ikke alltid funker like bra...

Ellers synes ejg in-ear monitorer høres ut som en bra ting. Har prøvd det en gang, uten forberedelse, uten forvarsel, og det gikk ikke så greit, også fordi oppsettet på scenen begrensa en del muligheter, de var ikke trådløse for å si det sånn. I senere tid kan jeg faktisk være interessert i å investere i noe sånt noe, virker utrolig bra når du er vandt med det.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
    • Fylle på litt før forumet slettes Siden sist har jeg lært meg å planslipe bånd, og får det ganske greit til etterhvert. Gamle gitarer tas til nye høyder samtidig som action går motsatt vei...siste prosjekt var rustfri og det ble definitivt mer jobb men håndterbart. Har satt sammen et kit (bilde) som fikk full tlc på bånd og hals, og den ble faktisk utrolig fin å spille på. Grapthech oversadel og Gotoh låsbare stemmeskruer, og jeg begynner å like denne gitaren mer enn jeg hadde tenkt. Gitt at halsen ble så bra vurderer jeg sterkt å hive ut de (ok til å være billige) originale humbuckerene, og sette inn en Seymour Duncan SPH90 Phat Cat (P90 i humbuckerformat) i halsposisjon, og en Bare Knuckle Boot Camp True Grit ved broa. Vet, mye penger og galskap på en el cheapo gitar men siden den er i ferd med å bli elsket er det kanskje ikke så dumt? Pickupene er jo også flyttbare om det skulle bli aktuelt senere.. Hva tenker folket om å kombinere en singelcoil av denne typen i neck og sånn humbucker i bridge?
    • Øvet solist, dame 64 år søker gitarist. Ulike stilarter 😊
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.