Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bare et lite spørsmål om bredden på jackson fretboard vs gibson


Sorg

Anbefalte innlegg

Jeg spiller selv på gibson og prøvde noen jackson i dag. For meg virker det som om fretboardet er bredere enn på gibson. Jeg gikk inn på jackson sine sider og så på en soloist slh-2 som jeg tenker på... Der står det Neck Dimensions 3rd Fret: .790”, 12th Fret: .850” Er dette bredden på halsen eller fretboard? En skulle jo tro at bredden på halsen hele tiden var den samme, men at bredden på fretboardet øker litt jo høyere opp en kommer i bånd...

Så at width at nut er 1-11/16” som er det samme på min gibson studo. Men jeg fant ikke noe info om bredden på gibson fretboard ved f.eks 12 bånd.

Så vet noen om det stemmer at jackson har litt bredere fretboard enn gibson eller er dette kun noe jeg må ha innbilt meg når jeg testa gitarene i musikksjappe i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neck dimensions er tjukkelsen på halsen. Det er vanleg at den blir litt tjukkare oppover. Jackson har tradisjon for å bruka 16" radius på gribebrettet, og Gibson brukar stort sett 12". Dette vil sei at gripeprettet på Jacksonen er flatare. Om det i tillegg er breiare er eg ikkje sikker på, men flatare gripebrett kombinert med tynnare hals vil nok gjera at halsen verkar breiare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier flatere. mener du baksiden på halsen da eller? gripebrettet er jo helt flatt på begge?

Eller mener du at jackson er bredere rundt 12 bånd enn gibson? Når nut width er den samme så skulle de vel være like brede rundt 1 bånd hvertfall?

MERK, jeg snakker ikke om bredden på halsen når du ser den ovenfra (når den henger rundt halsen din), men bredden på gripebrettet når du ser den f.eks liggende i gitarkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier flatere. mener du baksiden på halsen da eller? gripebrettet er jo helt flatt på begge?

Eller mener du at jackson er bredere rundt 12 bånd enn gibson? Når nut width er den samme så skulle de vel være like brede rundt 1 bånd hvertfall?

MERK, jeg snakker ikke om bredden på halsen når du ser den ovenfra (når den henger rundt halsen din), men bredden på gripebrettet når du ser den f.eks liggende i gitarkassa.

Gripebrett er aldri heilt flate

neck_radius.jpg

Berre for å ha orden i uttrykka. Eg brukar breidde om målet parallellt med banda, og tjukkelse om målet mellom gripebrettet og baksida av halsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.