Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Signaturgitarer


Lasse J.

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Eric Clapton Signature Stratocaster "Blackie"

0117602806_md.jpg0117602806v2_amd.jpg0117602806v4_amd.jpg

Dette er altså en omtale om 2001 versjonen av Blackie, det med Vintage Noiseless Coiler, IKKE den fra 80-tallet med Lace sensors.

Nå som jeg nettopp har kjøpt med en Les Paul, trodde jeg at jeg skulle slutte å spille på Straten, men neida. Det er først nå jeg setter pris på hva den har å tilby.

Halsen:

V-Shape halsen er en drøm å spille på. Det at den er litt feitere en på en vanlig strat gjør den bare mer behagelig å spille på. Kanskje ikke så veldig rask, men det er da ingen shredding gitar. Halsen har også litt flamme i seg, noe som gjør den veldig severdig.... Ellers er bånda veldig flate, noe som igjen hjelper på lettspiltheten på øksa.

Lyd/Pickups

Her skiller den seg virkelig ut fra alle andre.

3 Vintage Noiseless Coiler gjør denne gitaren stille som ei grav, selv i en røramp. TBX-kontrollen står nesten uten unntak på 10 når jeg spiller på den. Dette gir lyden et mye mer fyldig preg, spesielt når volumet blir høyt. Mid-Boosten brukes ikke så mye, i allefal ikke på 10. På rundt 2-3 og null effekter i en halvgod røramp gir midboosten gitaren en feitere lyd. På 10 og Clean blir det bare suppe. Har blitt fortalt at en bedre røramp (type soldano, matchless osv.) vil gi en helt sinsyk lyd nå man spiller uten effekter, men det får bli neste år :)

Men med vrengpedalen på er midboosten en god venn. Da kan man gå fra typisk strat "fisevreng" til Humbuckerlyden fra helvete.

Andre ting og tang:

Stemmeskruene er stabile og holder godt. En ting jeg er litt missfornøyd med er at gitaren er et helvete å intonere. Må som ofteste levere den inn når det trengs. Ellers er tremoloen blocka, selv når man tar ut treklossen så er det klin umulig å bruke den.

Pris ny i Norge: alt for mye (over 20000 tror jeg)

Pris for meg: $1099 fra Guitarland i Philadelphia :-)

 
Model Name Eric Clapton Stratocaster®
Body Alder
Neck 1-Piece Maple, Soft “V” Shape,
Fingerboard Maple, 9.5” Radius (241mm)
No. of Frets 22 Vintage Style Frets
Pickups 3 Vintage Noiseless™ Pickups (Neck, Middle, Bridge)
Controls Master Volume,

Tone 1. Master TBX Tone Control,
Tone 2. Master Active Mid Boost (0-25dB)
Pickup Switching 5-Position Blade:
Position 1. Bridge Pickup
Position 2. Bridge and Middle Pickup
Position 3. Middle Pickup
Position 4. Middle and Neck Pickup
Position 5. Neck Pickup

Bridge “Blocked” American Vintage Synchronized Tremolo
Machine Heads Fender/Gotoh® Vintage Style Tuning Machines
Hardware Chrome
Pickguard 1-Ply White
Scale Length 25.5” (648 mm)
Width at Nut 1.650” (42 mm)

Case Vintage Tweed Case
Introduced 7/2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Fender Stratocaster Stevie Ray Vaughan Signatur SRV

Halsen er "chunky" men meget behagelig å spille på,får godt grep på halsen, liker jumbo fretsa godt, halsen er rett og fin, og med en nydelig vintage amber farge.

Gripebrettet er Pau Ferro og er ganske hardt. Mellomting mellom maple og rosewood oppleves det som egentlig.

Båndarbeidet på gitaren var bra fra fabrikk med unntak av ett litt høyt punkt ved 17 bånd. Lett å fikse.

ALT på gitaren er i fantastisk finish, fantastisk skrudd sammen og vanvittig flott gitar å se på. Den litt mørke bursten kommer ikke frem på bilder skikkelig.

Men folkens....lyden, den oppleves som en drøm har ikke noe å utsette der. Feit cleanlyd med bra bunn, ikke fult så bright som andre Strater jeg har spilt på. Nok pulver til å få bra distortion i ampen. Men definitivt best på crunch vereng.

Kun 2 små irritasjonsmomenter til å være ny gitar:

High spot 17 bånd

Ikke helt korekt sentrert trem blokk(måtte skru den på på nytt for å få inn armen).

Anbefalt pris i USA iflg Fender 2699$

Pris Guitar Center 2019$

Veil i Norge 18600 kr.

Jeg kjøpte den ny i Norge for 14600 kr.

Kommer aldrig til å selge den.

Model Name: Stevie Ray Vaughan Stratocaster®

Series: Artist

Body: Alder

Body Shape: Stratocaster®

Body Finis Urethane Body Finish

Neck Shape: Thick "Oval" Shape

Number of Frets: 21

Fret Size: Dunlop® 6105 Narrow Jumbo

Position Inlays: Pearl Dot Inlays

Fretboard Radius: 12" Radius (305 mm)

Fretboard: Pau Ferro

Neck Material: Maple

Neck Finish: Gloss Urethane Finish

Nut Width: 1.650” (42 mm)

Scale Length: 25.5" (64.8 cm)

Headstock: Artist Signature on Headstock

Neck Plate: Custom 4 Bolt Neckplate

Truss Rod Nut: Original Vintage Style

Electronics

Pickup Configuration: S/S/S

Bridge Pickup: Texas Special™ Single-Coil Bridge Pickup

Middle Pickup: Texas Special™ Single-Coil Middle Pickup

Neck Pickup: Texas Special™ Single-Coil Neck Pickup

Pickup Switching: 5-Position Blade: Position 1. Bridge Pickup, Position 2. Bridge and Middle Pickup, Position 3. Middle Pickup, Position 4. Middle and Neck Pickup, Position 5. Neck Pickup

Controls: Master Volume, Tone 1. (Neck Pickup), Tone 2. (Middle Pickup)

Hardware

Hardware: Gold-Plated

Bridge: American Vintage Synchronized Tremolo

Tuning Machines: Vintage Style Tuning Machines

String Nut: Synthetic Bone

Switch Tip: White Switch Tip

Tremolo Arm/Handle: American Vintage Tremolo Arm

Miscellaneous

Strings: Fender® USA Super 250R, NPS, (.010-.046 Gauges)

Unique Features: Deep, Thick Oval Shape Neck, Gold Plated Vintage Hardware, Engraved SRV Pickguard, Left Handed American Vintage Tremolo

Case/Gig Bag: Vintage Tweed Case

Pickguard: 3-Ply Black with Engraved SRV

Included Accessories: Vintage Tweed Hardshell Case, Strap, Cable

Control Knobs: White Plastic Knobs

post-5285-0-83859600-1294500919_thumb.jp

post-5285-0-65852200-1294500936_thumb.jp

Endret av JAH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Music Man Axis Super Sport (tidl. EVH signatur).

Dette er en videreføring av Axis modellen som var EVH's signaturgitar før han gikk over til Peavey (Fender). Gitaren er kanskje litt i gråsonen, men alt bortsett fra navnet på headstock'en og mangelen på floyd er, de helt maken til signaturgitaren som orginalt var. Jeg regner den som en signaturgitar.

Hals og kropp

Halsen er i birds eye maple og kroppen tror jeg er ask (ikke helt sikker), med en nydelig maple top med mye figureringer. Akkustisk resonerer de fint og responderer godt til hva du spiller. Kroppen er ikke superlett, men jeg har aldri hatt noen problemer med tyngden. Det kan også nevnes at kroppen er ganske liten, du har god tilgang til de høyere båndene og pickupvelgeren er plassert litt rart, men man venner seg til det!

Halsen er feit, men smal. Den er veldig god å spille på, men jeg merker at hvis jeg skal spille noe vanskelig eller mye lead, foretrekker jeg en tykk, god hals. Båndene er høye og feite, perfekt for meg.

Pickups

Pickupsene er fantastisk. Det er to humbuckere med splitting, en splitting som faktisk låter godt. Har hatt noen gitarer med splitting før, men det har aldri vært stor suksess. Pickupene har mye trøkk, litt over gjennomsnittet output og de gir en fantastisk definert og detaljrik lyd. Grøtete akkorder finnes ikke med denne gitaren. Såvidt jeg har forstått det er de voicet etter en ES-335 pickupen EVH satt i sin første modda strat.

De funker godt til lead også. Du får en fet lead/solo-lyd med mye sustain! Deilig lyd rett og slett.

Annet

Vel det er jo andre ting å si, men føler jeg har dekket det viktigste. Men småting er det jo.

Gitarene er ikke spesielt pene, men grævla gode.

Hodet og stemmeskruene er rart og litt uvant, men det funker greit, og jeg liker det nå.

Gitaren holder stemmingen utrolig bra, har aldri vært med på liknende.

Her er en av de klassiske finishene, men de finnes i mange forskjellige, fete finisher.

post-6907-0-27595300-1294512925_thumb.jp

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epiphone Les Paul Slash "Apetite For Destruction".

Dette er en gitar laget etter specs' fra Slash sin Derrig eller MAX Les Paul som han brukte til å spille inn AFD albumet. Kall det gjerne en kopi av en kopi eller hva det må passe. Gitaren er en Epi Standard med en del mod's.

Gibson Custom Shop lager en utgave. Gibson USA har en og Epiphone har en.

Hals og kropp

Halsen er i mahogni, med rosentre gripebrett og de tradisjonelle trapezoid pearloid inlaysene. Halsen kjennes tykkere ut enn på Epi LP Std.Det liker jeg godt. Halsen er D shaped, og er "deep set dove tail" og går langt inn i neck pickup brønnen. Bredde på nut er 4,28 cm (1 11/16). Kroppen er medium tung og non chambered, binding på fremsiden, fargen heter Apetite Amber, det er "carved" maple top med flamme laminat. Vrient å ta bilde av den, flammene kommer og går med forskjellig lys.

Baksiden er i en fantastisk vakker Cherry farge.

Helhetsintrykket, finishen og håndtverket var upåklagelig.

Båndjobben er bra på gitaren og har skummelt lav action, faktisk mer eller mindre rett fra esken. (1/8 til 1/4 turn på truss og litt heving på bass siden).

Headstocken kommer med Slash grafikk, svart truss rod cover uten skrift, og med Wilkinson Deluxe Vintage Tulip tunere. Disse holder bra på stemmingen og ser knallbra ut.

Pickups

Pickupsene er fantastiske. Det sitter 2 Seymour Duncan AlNiCo II Pro Slash signature buckere. Disse er litt ekstra viklet i forhold til ordinære AlNiCo II Pro'ene. Bridge pickupen er reverse wound, og begge har zebra looken. De låter kanonkuler og krutt. Sustainen varer nesten like lenge som hele evigheten. Elektronikken er Sprague .022mF Orange Drop capacitors og 500k pots. Tror de er full size og. (har ikke sjekka enda)

Annet

Kommer i Epiphone LP hardcase.

Kommer med Certificate of autenticity, m håndskrevet Slash signatur, i en liten skinn folder.

Følger med 12 Slash plektre (wow);-)

Limited Edition kun 3000 laget hvorav 120 kom til Scandinavia.

Totalt sett er jeg kjempehappy med den.

Mange sier til meg "kjøp en Standard og oppgrader, ikke betal for navn ol" men en std koster ca 4500,- så legger vi til hardcase, Seymour Duncan pickups, Orange Drops....evt jobben med å bytte og deep set neck. Da er ikke prisen på 7995,- så ille alikevel, samt at man ikke har"just another standard"

Negativt : Ene skruen på truss dekslet knakk når jeg skulle ta det av så den er limt på for syns skyld. Turte ikke borre ut en skrue i Headstocken.

Butikken prøvde å gjøre alt for å rette det, men jeg ville ikke bytte gitaren i noe annet, ei heller risikere uhell med borring. (Er jo ikke flere hos importøren)

Ut over dette ...absolutely no flaws what so ever.

Mods i forhold til en Standard kort oppsummert.

* Long neck tennon (deep set)

* Saymour Duncans

* Orange caps

* Fargen

* Halsprofil og bredde på nut(tror jeg)

* Hardcase inkludert.

* Tulip Tunere

* Reverse wound bridge pickup

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Epiphone/Slash-Appetite-Les-Paul-Standard/Specs.aspx

Specifications

Body Material: Mahogany

Top Material: Carved Hard Maple Cap with AAA Flame Maple Veneer

Neck Material: Mahogany

Neck Shape: "Slash" Profile; D-shaped

Neck Joint: "Deep-Set" Glued-In

Truss Rod: Adjustable

Scale Length: 24.75"

Fingerboard Material: Rosewood with pearloid "Trapezoid" inlays

Fingerboard Radius: 12"

Frets: 22; medium-jumbo

Bridge Pickup: Seymour Duncan Slash Alnico II Pro Humbucker, Reverse Zebra, No Logo

Neck Pickup: Seymour Duncan Slash Alnico II Pro Humbucker, Zebra, No Logo

Controls: Bridge Volume, Neck Volume, Bridge Tone w/Sprague "Orange Drop" Capacitors,

Neck Tone w/Sprague "Orange Drop" Capacitors, Epiphone all-metal 3-way toggle

Bridge: LockTone Tune-o-matic/Stopbar

Nut Width: 1-11/16"

Hardware: Nickel

Binding: Body and Fingerboard

Machine Heads: Vintage-Style, 14:1 ratio with "tulip" buttons

Includes: Custom "Slash" Hard Case, Hand-Signed Certificate of Authenticity, 12 Slash Picks

Warranty: Epiphone Limited Lifetime

Endret av JAH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

har en dean (Dave Mustaine) signatur gitar den er fet og god men lyden på en måte går opp og ned veldig mens eg spiller og er veldig mørk og det er ikke sånn lyden skal være og det er ikke noe med forsterkeren for det kommer ikke sånn lyd på de andre gitarene er det noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.