Web Analytics
Jump to content

Billig måte og ta opp på ! (2 gitarer + vokal)

ApoteX
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg og en kamerat tenkte på å starte et sånt lite band og Spille litt akustiske versjoner av Coverlåter! :P

Hva er en billig med Grei måte og ta opp på da?

Begge skal spille gitar, begge skal synge!

Hva trenger jeg og hva vil det koste?

(er ikke kresen, vil helst ha noe billig, vi skal ikke akkurat gi ut cd) :P

• 3 weeks later...

jeg anbefaler redigeringsprogrammet Adobe Audition.. funker bra.

så kan man jo alltids ta opp med minidisc.. eller plugge jack fra gitaren inn i lydkortet(kanskje kjøre på med en jack-to-mini-jack ting hvis ikke gitar-jacken får plass i lydkortet) og recorde inn i Audition.. mixe det å sånn, og en mic hvis dere skal synge..

Hvis du skal få deg noenlunde grei lyd så ville jeg anbefale deg å kjøpe et hjemmestudiolydkort. M-Audio har en rekke greie USB-lydkort til mellom 1000 og 2000 kroner. I tillegg trenger du da en mikrofon. For Akustisk gitar og vokal vil jeg anbefale en kondensatormikrofon, Studio Projects B1 skal være veldig bra til de formålene.

Når det gjelder software så er det meste av det de store gutta bruker ganske dyrt. Bruker du PC får du likevel Audacity og Kristal gratis. Begge skal visstnok være helt kurrante programmer, men mangler litt på de dyrere alterativene. Ellers følger det som regel med en eller annen Light-versjon av editorene til de fleste skikkelige lydkort.

Dette blir kanskje litt dyrere enn du hadde tenkt deg, (2000-5000 kr alt ettersom hva du velger) men det er en investering. Jeg kjøpte meg utstyr for en stund siden og har brukt veldig mange timer på å leke med det etterpå. Utrolig gøy å bruke i låtskrivingsprosessen også. Man får mye raskere oversikt over sine egne ideer og mer spillerom til å herje på.

Dette er sikkert litt over deres budsjett, men det er en ganske kul sak, så jeg nevner den allikevel. Bandet kjøpte nå nylig en innspillingssak fra Roland/Edirol som heter R-09. Den har en innebygget stereo condenser mikk, og er egnet for å spille inn gigs, bandøvinger og roligere ting med. Prisen er vel litt over 3000, men så trenger dere minnekort også, så pluss på 500-1000.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
    • Fylle på litt før forumet slettes Siden sist har jeg lært meg å planslipe bånd, og får det ganske greit til etterhvert. Gamle gitarer tas til nye høyder samtidig som action går motsatt vei...siste prosjekt var rustfri og det ble definitivt mer jobb men håndterbart. Har satt sammen et kit (bilde) som fikk full tlc på bånd og hals, og den ble faktisk utrolig fin å spille på. Grapthech oversadel og Gotoh låsbare stemmeskruer, og jeg begynner å like denne gitaren mer enn jeg hadde tenkt. Gitt at halsen ble så bra vurderer jeg sterkt å hive ut de (ok til å være billige) originale humbuckerene, og sette inn en Seymour Duncan SPH90 Phat Cat (P90 i humbuckerformat) i halsposisjon, og en Bare Knuckle Boot Camp True Grit ved broa. Vet, mye penger og galskap på en el cheapo gitar men siden den er i ferd med å bli elsket er det kanskje ikke så dumt? Pickupene er jo også flyttbare om det skulle bli aktuelt senere.. Hva tenker folket om å kombinere en singelcoil av denne typen i neck og sånn humbucker i bridge?
    • Øvet solist, dame 64 år søker gitarist. Ulike stilarter 😊
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.