Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dell laptop


Anbefalte innlegg

Håper det ikke gjør noe for trådstarter at jeg legger inn et spørsmål i denne tråden.

Til høsten skal jeg starte på videregående, blir mest sannsynlig musikklinje. I den forbindelse har jeg tenkt å kjøpe bærbar pc både for skolearbeidets skyld, og for å ha et portabelt studio som jeg kan ta med meg til øvingsrommet jeg driver og lager.

Lydkort kommer jeg til å kjøpe separat, jeg regner med at firewire er det beste? Hvilke lydkort duger? Skal ha såpass at jeg kan ta opp trommer (6-8 mikrofoner), og hadde vært fint om jeg kunne ta opp ca 10-12 spor samtidig (bør jeg kjøpe en mikser?).

Sist jeg sjekket var det ganske dyrt for bærbar pc hvis man skulle ha noenlunde bra spesifikasjoner, men er det noen som vet om noen som duger bra? Har ikke lyst til å kjøpe så dårlig pc at jeg nærmest må bytte den ut senere.

Her kommer det verste, etter at jeg har kjøpt trommer og skal spare til cymbaler har jeg lite med penger. Jeg skal prøve å skrape sammen rundt 10-15000, men jeg håper at jeg kan få noe bra for dette. Brukt er absolutt et alternativ siden datautstyr blir mye, mye billigere da.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta opp 10-12 spor samtidig, slik at du kan redigere de hver for seg etterpå, ender du på at lydkortet du trenger blir dyrere enn PC'en. 8-spors (XLR) lydkort koster fra 6000,- og oppover.

Har prøvd litt opptak med laptop i bandet mitt i det siste, og er ikke akkurat noe drømmeverktøy å jobbe med. Det er en middels kraftig laptop, og den klarer knapt å spille av 3-4 spor samtidig som den tar opp 3.En laptop har nesten ALLTID en flaskehals (som oftest prosessor, minne eller harddisk), og finnes det komponenter i den som skaper konflikt med lydkortet, er det ikke lett/ikke mulig å skifte det ut. Dessuten har du ikke like stor frihet til å spesialisere komponentene til ditt behov.

Tenker du seriøst musikkarbeid, er det stasjonær PC eller Mac du skal ha.

Hvis du greier deg med å ta opp 4-6 spor samtidig, gå for et semiprofft lydkort (ala Presonus Firebox), og en kraftig bærbar (hvis du absolutt trenger det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 4 år gammel Toshiba Laptop, 1.4 GHz, 512 mb ram og 4800 rpm harddisk. Denne klarer fint å ta opp 8 spor samtidig. Mye kommer an på lydkortet. Husk at de drev med pc-basert opptak for ganske mange år siden.

Alle pc-ene du får kjøpt på Elkjøp i dag takler glatt å ta opp 8 spor. Legg heller ressursene i et bra lydkort. Hvis du har mulighet så vil jeg anbefale PCMCIA lydkort i stedet for USB/Firewire, mye mer stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene kommer jo når du begynner å legge på VST'er osv, og jobbe med både opptak og avspilling av 8 spor. Når man er såpass "proff" at man trenger å ta opp 8 spor samtidig, har man ofte behov for litt albuerom i tillegg, etter min erfaring. Men jeg er enig i perottol, legg penger i lydkortet, det er der lydkvaliteten og mulighetene ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar enda en gang. (Har nesten kuppet tråden her, men regner med at trådstarter har fått svar på det han ville?)

Har dere noen gode lydkort å anbefale da? Kan hende jeg går ned til 6 spors lydkort - for prisens skyld - men jeg har ikke veldig god peiling på lydkort. Er det mulig å få et pci basert lydkort (bra) til bærbar pc? Man har vel ikke den beste plassen bak der for å si det sånn.

Forresten, VST'er trenger jeg ikke i utgangspunktet, kan hende det forandrer seg etter hvert, men jeg har ikke bruk for det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt på hva du trenger... De fleste lydkort i 2-4000kr-klassen har 2 XLR-innganger, i tillegg til line-in's og digitale innganger. Lydkort fra 6000 og oppover har gjerne 8 XLR-inputs eller mer.

Jeg har selv lurt litt på dette kortet: http://www.presonus.com/firebox.html Dette har 2 line-in og 2 XLR-in, og S/PDIF-innganger (kan kobles til andre lydkort så vidt jeg har skjønt.. Du kan jo også vurdere dette kortet: http://www.presonus.com/firepod.html Dette er 8-XLR-utgaven. Disse 2 fås for henholdsvis 3000 og 6000kr.

Ellers er jo M-Audio Firewire 1814 også et greit alternativ, med 2XLR og 8Line-in. http://procom.no/infoShop/isProductDisplay...p/details/23532

Endret av Jakob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.