Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger lydkortanbefaling


Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i å kjøpe et lydkort snart nå til innspilling på pc-en. Hva er det egentlig man trenger? Jeg er ikke helt sikker hvor mye jeg bør bruke på det. Har ikke noen fast sum akkurat nå. Jeg har egentlig ikke helt peiling på hva man bruker det til. Men ihvertfall tenkte jeg å spille inn med gitar stort sett. Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva du er ute etter.

- Hvor mange spor trenger du å spille inn samtidig?

- Skal du ha med innebygde preamper?

- Eksternt eller internt?

Jeg har selv en M-Audio MobilePre som er et tokanals lydkort med USB tilkobling. Er veldig fornøyd med det, men det er riktignok et LowEnd-kort. En del av de mer AudioFile menneksene vil sikkert hevde at Preampene i M-Audio kortet mitt ikke er verdens beste, men for amatøropptak fungerer det utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg trenger. Hva er spor?

Innebygd eller eksternt er ikke så nøye. Jeg tenker det som er mest praktisk.

Med eller uten preamp? Jeg vil ha det som funker best. Hvis flere måter funker like bra, så det billigste, eller det som ser penest ut.

Foreløpig så er det bare jeg som skal spille inn noe, så det trenger ikke være så veldig mange tilkoblinger.

Bak forsterkeren min er det en slot der det står Line out. Frequency compensated. Regner med den brukes til å koble til lydkort/preamp. Eller er det vanlig å koble gitaren direkte inn i preamp?

Jeg har ikke satt noen fast pris på hva jeg skal ut med, men 2-3000 om det er nødvendig med så mye. Antagelig ikke med mine krav.

Endret av Vrimmel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis du skal ha noe som ikke er for dyrt og ikke for stort så er de eksterne kortene til M-Audio relativt greie, som sagt så har jeg en M-Audio MobilePre selv.

Med spor så menes det at du kan spille in flere instrumenter samtidig til hver sin wave-fil sånn at du kan mikse i ettertid. Hvis du f.eks. kun har et spor må du spille inn ett og ett instrument. Jeg gjør det siste.

Når det gjelder kobling så får du uten tvil best lyd med å spille inn med en mikrofon som tar opp lyden fra forsterkeren, gitt at du har en skikkelig mic. Der jeg bor er det ganske lytt så jeg har i stedet plugget fuzzbox'en min rett i M-Audio kortet for at det ikke skal bli så mye lyd. Dette fungerer greit. Hvis du vil høre et eksempel så er den siste sangen jeg spilte inn tilgjengelig her: http://www.icompositions.com/music/song.php?sid=35942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[bUMMPPPPPP!!!]

Istedenfor å lage en ny tråd hive jeg meg på denne!

Jeg vurderer Terratec Phase X24 FW og Presonus Firebox! Er det helt konkret noen som har hørt noe om disse? Begge har fått mye skryt.. Jeg tror kanskje jeg heller litt mer mot Presonus, men Terratec kan ta opp i 24/196... Er det bare min livlige fantasi som får dette til å virke som et poeng? Presonus få igjen mye skryt for preampene, men det advares litt mot at kortet blir varmt, og på OP musikk i Oslo sa de at fireboxen er et av de kortene de har fått flest av i retur...? Terratec har forsåvidt bare mulighet for opptak i fire kanaler samtidig, men jeg vet ikke om jeg trenger mer?... Det ser ellers ut til å sno seg unna kritikk. Får også skryt for lydkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.