Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedalbrett


Anbefalte innlegg

For å få litt struktur på gearinnkjøpene fremover har jeg bestemt meg for å tegne opp et pedalbrett omtrent slik jeg vil ha det og så kjøpe inn delene i brettet hver gang jeg har penger nok til en ny boks.

Planen er å ha en volumpedal og en wah først, før signalet går inn i en loopbox med fem looper og tunerutgang.

Her har jeg tuner i tunerutgangen, en treble booster i første loop, chorus/delay i andre loop, phaser i tredje loop, kompressor i fjerde og foreløpig ingenting i den femte.

Dette går deretter inn i ampen min.

Men jeg har noen spørsmål.

Er dette en ideell måte å sette opp pedalene sine på? Er det noen kombinasjoner som er vanlige å ha i samme loop som jeg ikke har satt opp, f.eks?

Dessuten, bør wah være i eller utenfor en loop?

Kom gjerne med andre anbefalinger til pedalene som skal stå på brettet, og også gjerne tips om hva jeg kan fylle den siste loopen med.

Oppsett:

pedalbrettskalert.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volume etter delay? :blink::blink:

Ser kult ut dette. Men jeg ville skjekka ut Line6 sine delaypedaler før du bestemmer deg. Keeley og Fulltone har noen gode compressorer, og Aya har en som visstnok her helt fantastisk. Bare ikke kjøpe en Dyna Comp, jeg er ikke noe glad i min (greit nok siden jeg fikk den gratis)

Fulltone er på vei til å lansere en pedalversjon av Tri-Stereo Chorus boksen som er en veldig populær greie, går for minst 1000 dollar på eBay. Jeg ville venta på den om du skal bruke en del på chorus. Ender på rundt 2000 kroner.

Jeg ville som nevnt heller plassert volumpedalen først i rekka, eventuellt etter wah'en, har egentlig lite å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du lurte på om det er en lur rekkefølge på effektene, så anbefaler jeg deg å skjekke opp Keeley sitt oppsett. Det går slik:

Wah: Auto-Wah, Wah, Phaser

Filter: Envelope og andre filtereffekter

Compressor: Denne sier seg selv.

Drive: Fuzz, Distortion, Overdrive

EQ: Equalizer, boost

Pitch: Pitch Shifter, Octave, Vibrato

Modulation: Chorus, Flanger

Level: Volumpedal, Tremolo

Echo: Delay, Rerverb

Bruker samme rekkefølge selv. Robert Keeley har en god og utdypende forklaring på denne rekkefølgen på sin hjemmeside. Når en leser igjennom denne fatter en fort hvorfor han plaserer Phaseren sammen med Wah-pedalen og Tremoloen med Volumpedalen. En annen ting han nevner er å sette vrengpedalene i stigende rekkefølge etter hvor kraftige de er, slik at en begynner med de milde overdrive-ene først og avslutter med kraftig metaldistortion til slutt.

Som nevnt tidligere, så ville jeg og puttet volumpedalen før delayen, da vil du slippe at hele signalet blir klippet brått av i det du vugger pedalen opp og stenger volumet. Setter du den før delayen, så vil delayen "død" ut naturlig uten å brått bli klippet av.

Holder på med litt samme opplegg som deg, der jeg handler pedaler etter det lommeboken tillater, men jeg setter dem ikke i loop da. Her bygges det pedalbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting han nevner er å sette vrengpedalene i stigende rekkefølge etter hvor kraftige de er, slik at en begynner med de milde overdrive-ene først og avslutter med kraftig metaldistortion til slutt.

Drive: Fuzz, Distortion, Overdrive

Jeg regner med at du switchet om på distortion og overdrive med en feil? For distortion er kraftigere enn overdrive... ;) Fuzz er vel kraftigere det og, ville jeg tro?

Endret av lars_loffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.