Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NYbegynner gitar. Hva er lettest å spille på?


le639

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå ha meg el-gitar. Har spilt aukustisk (stålstrenger) i litt over 1 år for så å ikke spille på 1 år^^. Kan noen grep og et par sanger.

Hva bør jeg se etter?

Hva er lettest å spille på?

Vil ikke over 3500 kr inkludert forsterker.

Har sett på: http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=973 og http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=998

Er disse noe å satse på (eller bør jeg heller kjøpe brukt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det er alltid penger å spare på å kjøpe brukt. Du kan få rimelig bra utstyr til en rimelig penge.

Og hvis du bestemmer deg for å selge igjen, så kan du få det samme som du kjøpte det for, med mindre det er fullstendig ødelagt da.

Jeg ville anbefalt deg å lete etter en brukt Fender Mexico, og heller spare litt og kjøpe en billig amp senere.

Da har du en gitar som låter bra, som du kan vokse litt på, også kan du kjøpe deg en forsterker seinere.

Men, igjen, det er det jeg ville gjort hvis jeg var deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren det snakkes om heter "Fender Standard Stratocaster" Men omtales ofte som Mexico stratocaster eller MIM strat (MIM = Made in Mexico) Men alt som er av Stratocaster type og er laget av Fender kan du kikke etter (men det er stort sett bare MIM Fendere du vil ha råd til uansett)

En kliss ny Standard Strat får du forøvrig til rundt 3500 hvis du kjøper den fra f.eks http://www.thomann.de/dk Bruktprisen i Norge ligger også på rundt 3500 ofte.. Det er drøyt mye spør du meg. Forklaringen er vel muligens at disse gitarene har sunket litt i pris de siste årene.

Hvis du vil ha en strat type gitar og den skal koste mindre enn 3500 finnes det jo mange andre varianter fra andre produsenter å velge i også. Følg med på hva som dukker opp på bruktmarkedet og spør gjerne her på forumet hva folk synes om en gitar du liker (og har råd til)

Hva angår forsterker ville jeg har kjøpt en billig og helst brukt liten øvingsforsterker, dette holder i massevis den første tiden. Et annet alternativ er en "forsterkersimulatorboks" som du kan koble til pc/stereoanlegg/headset. Disse går for 500-1000 på bruktmarkedet og inkluderer altså også en hel haug med effekter og store variasjonsmuligheter i gitarlyden. (Eks: Line 6 Pod, Behringer Vamp osv)

Edit:

Glem alt om å "søke" på bruktbørser - bla igjennom det som er av gitarer ! Det er ikke mange sidene og folk er ikke konsekvente i forhold til hva de kaller ting.

Edit2:

Squier er Fender sitt billigmerke og er helt ok gitarer ofte, men det er altså ikke det du kikker etter :) (Mange kaller squier gitarene for "Fender Stratocaster" i annonsene, så se hva som står på hodet)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er ute etter en Strat til rundt 3500,- så ville jeg vurdert en Squire. Fenders eget "billigmerke".

For den summen så kan du velge en Squier på øverste hylle.

Mange kommer sikkert til å advare deg mot Squier, og de har til en viss grad rett. Den kritikken gjelder de billigste modellene. Affinity serien skal du holde deg unna. Jeg snakker om De luxe og Standard serien. Dette er gode gitarer som låter akkurat slik en Stratocaster skal låte og den er et glimrende valg som førstegitar.

Det finnes 9 millioner gitarer der ute som låter bedre. Fem hundre av dem vil sikkert bli foreslått i denne tråden, men det du må spørre deg om er hva du er ute etter.

Skal du ha en Strat som Fender - originalen - har satt sitt stempel på. De låner ikke bort navnet til hva som helst! En gitar med knallbra mekanikk i forhold til prisen. F.eks denne: http://www.squierguitars.com/products/sear...rtno=0321703506

Dette er en såkalt "powerstrat". Det betyr at den har to singelcoils og en humbucker. Etter min mening den mest allsidige pick-up konstellasjonen som finnes. Dette er en gitar du kan bruke til alt.

Eller har du allerede nå gjort deg opp en mening om hva slags musikk du vil spille? I så fall så er kan det være lurt å spisse søket etter en gitar som passer akkurat din greie.

Hvis du allerede nå har hue fullt av spiker og hanekam, mens den største lykken som noengang har hendt heter Sid Vicious og Johnny Rotten så er kanskje ikke en Strat tingen for deg, men dersom du vil ha et råd fra en som har litt lengre fartstid enn deg, så ville jeg gått for den jeg foreslo.

Det tar lang tid for en gryende gitarist å "finne seg sjæl", så det er lurt å kjøpe en du kan bruke til alt.

Lykke til i jungelen :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rekke gitarer i det rimelige prissjiktet, og den av de jeg vil anbefale til en nybegynner, mest av alt, er en Ibanez SZR-520. Min gitar er ikke helt maken, men det er en veldig god gitar. Strengene kan settes veldig lavt, den har utrolig bra pickups, fret- arbeidet er hakket over mange andre gitarer i samme prisklasse jeg har kjøpt, og den har ikke flytende stol, noe som gjør at den holder bedre på stemmingen.

I din prisklasse betyr det at du må se etter gitaren pent brukt, men dette er min soleklare anbefaling. Du burde klare å finne den ned mot et par tuselapper, og hvis du da plusser på med for eksempel en V- amp, er du i gang.

Når det er sagt, er alle rådene som er gitt over helt riktige i og for seg.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er ute etter en Strat til rundt 3500,- så ville jeg vurdert en Squire. Fenders eget "billigmerke".

For den summen så kan du velge en Squier på øverste hylle.

Mange kommer sikkert til å advare deg mot Squier, og de har til en viss grad rett. Den kritikken gjelder de billigste modellene. Affinity serien skal du holde deg unna. Jeg snakker om De luxe og Standard serien. Dette er gode gitarer som låter akkurat slik en Stratocaster skal låte og den er et glimrende valg som førstegitar.

Det finnes 9 millioner gitarer der ute som låter bedre. Fem hundre av dem vil sikkert bli foreslått i denne tråden, men det du må spørre deg om er hva du er ute etter.

Skal du ha en Strat som Fender - originalen - har satt sitt stempel på. De låner ikke bort navnet til hva som helst! En gitar med knallbra mekanikk i forhold til prisen. F.eks denne: http://www.squierguitars.com/products/sear...rtno=0321703506

Dette er en såkalt "powerstrat". Det betyr at den har to singelcoils og en humbucker. Etter min mening den mest allsidige pick-up konstellasjonen som finnes. Dette er en gitar du kan bruke til alt.

Hva angår Squier så er jeg stort sett enig i det du sier her, men de litt dyrere squierne er det lite av på bruktmarkedet og til nyprisen får man faktisk nesten en Fender Standard Strat på bruktmarkedet (som jo også leveres som HSS/Powerstrat) Fender strat'en er tross i alt et langt bedre instrument, på alle måter spør du meg. Dessuten er eksemplarvariasjonen mildt sagt stor på Squier..

De beste squierne er forøvrig "Vintage Modified series" Disse gitarene er bygd i India og er bedre instrumenter enn Squier Standard Strat.

Her er forresten en lenke til en norsk nettbutikk som har litt utvalg av både Fender og Squier : http://www.intersalg.no/subcategory/251/1171.html

Av andre gitarer pleier jeg å anbefale Epiphone Les Paul Standard hvis man liker Les Paul type gitarer. Dessuten har MusicMan avleggeren OLP glimrende billig-gitarer, men utvalget i Norge er noe begrenset. Hagstrøm leverer også meget gode billig-gitarer av både Fender og Gibson type. Var det ikke noen som hadde en Hagstrøm F- ett eller annet til salgs her på forumet forresten ?

Forøvrig så pleier jeg vel alltid å si at man bør prøve de gitarene man vurderer å kjøpe, men det er kanskje ikke like enkelt for nybegynnere alltid, da ikke alle bor i nærheten av en god butikk f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(....)

Av andre gitarer pleier jeg å anbefale Epiphone Les Paul Standard hvis man liker Les Paul type gitarer. Dessuten har MusicMan avleggeren OLP glimrende billig-gitarer, men utvalget i Norge er noe begrenset. Hagstrøm leverer også meget gode billig-gitarer av både Fender og Gibson type. Var det ikke noen som hadde en Hagstrøm F- ett eller annet til salgs her på forumet forresten ?

Jeg har testet en MusicMan i mitt liv - og det er en opplevelse som fortsatt henger i!

Aldri har jeg spillt på noe så smooth!

OLP har jeg ikke vært borti, men kan de måle seg med sin storebror på spillbarhet og "følelse"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rekke gitarer i det rimelige prissjiktet, og den av de jeg vil anbefale til en nybegynner, mest av alt, er en Ibanez SZR-520. Min gitar er ikke helt maken, men det er en veldig god gitar. Strengene kan settes veldig lavt, den har utrolig bra pickups, fret- arbeidet er hakket over mange andre gitarer i samme prisklasse jeg har kjøpt, og den har ikke flytende stol, noe som gjør at den holder bedre på stemmingen.

I din prisklasse betyr det at du må se etter gitaren pent brukt, men dette er min soleklare anbefaling. Du burde klare å finne den ned mot et par tuselapper, og hvis du da plusser på med for eksempel en V- amp, er du i gang.

Når det er sagt, er alle rådene som er gitt over helt riktige i og for seg.

Det er en glimrende gitar du henviser til. Særlig det faktum at den har fast stol. Trem systemer bør komme senere.

Jeg vil ikke forvirre trådstarter med for mye tekniske ting, men som nybegynner så bør man velge en gitar med både singelcoil og humbucker. Det er to forskjellige verdner og det ville være dumt å ikke bruke første anledning til å bli kjent med begge.

Etter min mening så vil han da kunne treffe et sikrere valg neste gang han skal kjøpe gitar.

Endret av TerjeSand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet en MusicMan i mitt liv - og det er en opplevelse som fortsatt henger i!

Aldri har jeg spillt på noe så smooth!

OLP har jeg ikke vært borti, men kan de måle seg med sin storebror på spillbarhet og "følelse"?

Nå må man jo ha i bakhodet at prisforskjellen mellom MusicMan og OLP er veeeeldig stor, så det er jo ikke samme gitaren akkurat. Men i forhold til prisen er de OLP gitarene jeg har prøvd utrolig gode kjøp rett og slett. Imponerende god mekanikk og halser med en utrolig god følelse og godt fretarbeide, samt trussrod med feste og justering mot kroppen (ikke ved hodet) Resonante og fine gitarer som både er lettspilte og som låter bra. Men de er laget i asia og det er billig-gitarer..

Edit

Det er en glimrende gitar du henviser til. Særlig det faktum at den har fast stol. Trem systemer bør komme senere.

Jeg vil ikke forvirre trådstarter med for mye tekniske ting, men som nybegynner så bør man velge en gitar med både singelcoil og humbucker. Det er to forskjellige verdner og det ville være dumt å ikke bruke første anledning til å bli kjent med begge.

Etter min mening så vil han da kunne treffe et sikrere valg neste gang han skal kjøpe gitar.

Det er vel min påstand at pickup type egentlig ikke er så fryktelig viktig for en førstegangskjøper. Med billige treningsamper eller ampsim bokser kan man skru seg frem til ok lyd uansett pickup konfigurasjon egentlig. Men det er klart har man valget er jo HSS et fint valg på en strat f.eks.

Angående tremolo så er det jo trem på veldig mange gitarer, men så lenge det er snakk om en "vintage/classic" type så opplever de fleste nybegynnere ikke så mye problemer med de uansett. Flytende typer kan det derimot være noe mer problematisk å forholde seg til. Dette gjelder også Fender utgavene av sorten.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ruger på litt nytt utstyr for tida så jeg tror jeg skal stikke å teste en slik.

At den er laget i asia spiller selvsagt inn, men på en annen side.... de maskinene som freser og lager kroppene til Squier, er helt identiske med de som gjør samme jobben hos Fender! Det samme gjelder for MusicMan og alle andre merker. Så dersom man er tålmodig og vet hva man skal se/høre etter, så kan man iblant komme over instrumenter fra billigmerkene med forbausende god kvalitet.

Dersom man er heldig og finner en slik edelsten blandt all granitten så kan man oppgradere den til fullblods ved kun å skifte elektronikken. For det er der innsparelsene skjer. Potmetre og brytere er skandaløs dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.