Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt Steve Swallow


AXL

Anbefalte innlegg

For dere som ikke har fulgt med i timen, Steve Swallow var en kontrabassist som plutselig fant ut at kontrabass var noe dritt å dra på, og jeg er jo forsåvidt enig der :D . Da han byttet over, syntes han plekter gav en mer distinkt lyd eller noe, så han begynte med det. Han har spilt med bl.a Gary Burton, Pat Metheny og John Scofield. Her ligger det fire låter hvor Steve spiller akustisk bassgitar, stemt E-C hvis jeg ikke tar helt feil. Synes han har veldig stilig lyd akkurat her, nesten litt kontrabassete i dybden, lyst og fint og nesten jazzgitarsk når han spiller solo. Godt i små doser, men i lengden blir det ikke el-bassete nok for meg.

Link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som ikke har fulgt med i timen, Steve Swallow var en kontrabassist som plutselig fant ut at kontrabass var noe dritt å dra på, og jeg er jo forsåvidt enig der :D . Da han byttet over, syntes han plekter gav en mer distinkt lyd eller noe, så han begynte med det. Han har spilt med bl.a Gary Burton, Pat Metheny og John Scofield. Her ligger det fire låter hvor Steve spiller akustisk bassgitar, stemt E-C hvis jeg ikke tar helt feil. Synes han har veldig stilig lyd akkurat her, nesten litt kontrabassete i dybden, lyst og fint og nesten jazzgitarsk når han spiller solo. Godt i små doser, men i lengden blir det ikke el-bassete nok for meg.

Link.

Steve Swallow er en av mine store inspirasjoner!!

Fantastisk musiker og komponist! Har skrevet noen av de mest intrikate jazzlåtene i bransjen. Jeg har veldig sansen for han, og ikke minst at han har sin egen stil og lyd, og holder seg til den.

10 av 6 poeng fra meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steve Swallow er definitivt en av mine største inspirasjons kilder. Han har en helt egen lyd-stil, som jeg liker. Hørte han første gang på NHØP platen "Uncharted Land" (da spilte han en unik Parker bass) - jeg ble forbauset over den akustisk-liknende lyden hans.

Anbefalt plate: "Always Pack Your Uniform On Top" - live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steve Swallow er definitivt en av mine største inspirasjons kilder. Han har en helt egen lyd-stil, som jeg liker. Hørte han første gang på NHØP platen "Uncharted Land" (da spilte han en unik Parker bass) - jeg ble forbauset over den akustisk-liknende lyden hans.

Anbefalt plate: "Always Pack Your Uniform On Top" - live.

Jeg har flere plater med Steve Swallow. Den du nevner er vel den med John Scofield på gitar, ikke sant?

Han spilte tidligere på to 4-strengere, en som var stemt E-G og en A-C. Bare logisk at han skiftet dem ut med en 5-strenger. Den Parker Fly-bassen er helt sinnsykt stilig. Skulle gjerne hatt en sånn!

Mye av den akustiske lyden hans kommer av at han utelukkende bruker piezo-micer i stolen. Og så bruker han plekter, med et anslag som ligger nesten over gripebrettet. Jeg synes også det låter veldig fint. Nesten litt summende! Veldig lett å høre at det er Swallow.

På platen "Swallow" har han bygget noen temmelig stilige bass-linjer. Han bruker mye oktaver, og spiller i synk med bass- og skarptromme. Lav oktav på bass-tromme, høy oktav på skarpen. Det blir utrolig tight og lekkert. Og sinnsykt vanskelig å følge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du nevner er vel den med John Scofield på gitar, ikke sant?

Eh, nei.

Mick Goodrick på gitar, ifg. CD cover.

Er det Swallow plater med Scofield på gitar? Jeg har bare den ene Swallow platen selv....

(det er nå du skal komme med plate anbefalinger ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du nevner er vel den med John Scofield på gitar, ikke sant?

Eh, nei.

Mick Goodrick på gitar, ifg. CD cover.

Er det Swallow plater med Scofield på gitar? Jeg har bare den ene Swallow platen selv....

(det er nå du skal komme med plate anbefalinger ;) )

OK! :D

Deconstructed - Steve Swallow (med gode men ikke så kjente musikere).

Swallow - Steve Swallow (med mange gode navn, bl.a. John Scofield og Carla Bley)

I can see your house from here - Pat Metheny/John Scofield (med Steve Swallow)

Real Hits - Gary Burton Quartet (med Steve Swallow)

Enroute - John Scofield Trio (Steve Swallow og Bill Stewart)

Hva som helst med Carla Bley (som han forøvrig er gift med, tror jeg).

Det var nok Enroute jeg tenkte på ovenfor. Den er kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.