Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mexican Vintage el. Highway 1


Einar

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst til å kjøpe meg en orginal Fender Stratocaster. (Har per dags dato bare en fender etterligning, samt en 60-talls hollow-body Ibanez jeg har arvet).

Problemet ligger imidlertid i en noe trang studentøkonomi... Jeg har allikevel funnet ut at jeg har mulighet til å punge ut ca 6000 kroner.

Har i denne anledning behov for litt hjelp, råd, og tips:

Det har foreløpig pekt seg ut to "favoritter" i denne prisklassen;

1) Fender Stratocaster 50's Style, Mexico (Denne har et helt fantastisk utseende, etter min mening)

2) Fender Stratocaster Highway 1

Hvordan er disse gitarene sammenlignet med hverandre? Det jeg da spesielt lurer på er mic'ene og mekanikken på meksikaneren, samt hvordan halsen på disse gitarene er sammenlignet med en "standard US Stratocaster".

Håper noen som har erfaring med disse gitarene kan være behjelplige, det hadde iallefall jeg satt stor Pris på!

Ps: Jeg spiller det meste, men Blues og rock (n'roll) er vel det som skiller seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville valgt mexico vintage gitaren over highway 1 modellen.

Jeg synes at highway 1 serien(samt mex. standard, og am standard) har utrolig kjip finish på kropp og hals, og de har en kjip feel. kjipe stemmeskruer.

Kvalitetsmessig så er de temmelig like. Highway serien ligner mer på en standard serie, men om det er negativt eller positivt er opp til deg å bestemme.

Har dog ikke testet så mange highway gitarer, men de aller fleste mexico vintage gitarene jeg har prøvd er bra gitar for pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert en japansk Fender? Skaffet meg selv en fra Ishibashi for noen uker siden. Er svært fornøyd:

http://www.ishibashi.co.jp/webshop/guitar/...-j/st-index.htm

Den jeg bestilte het ST57-70TX og er en 57-reissue med amerikanske Texas Specials på. Det kom på ca. 4.800 inkludert frakt til døra og mva.

Lurer du på noe i forbindelse med kvalitet/specs på japanske stratter, så er dette en side med noen ressurser: http://freespace.virgin.net/john.blackman4/index.htm

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og konstruktive innspill!

Må vel si jeg heller litt mot den meksikanske vintagen selv..Har fått litt inntrykk av at Highway1 i noen tilfeller er litt lite for-seg-gjorte..Selvfølgelig kan man være heldig og, men velger man meksikaneren har de vel lagt på noen lakk lag ekstra og slik..

...Og ikke minst; Utseende er til syvende og sist ganske viktig..I alle fall for meg ;)

Angående den japanske; Jeg har prøvd en slik på en musikkforretning, men det jeg ikke likte med den var at halsen var i ask, hvilket jeg føler gir det hele ett "billigpreg".

Har den du bestilte også hals i ask?

Ellers må jeg si gitaren var upåklagelig, men prisen var en del høyere enn 4800 her i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den japanske; Jeg har prøvd en slik på en musikkforretning, men det jeg ikke likte med den var at halsen var i ask, hvilket jeg føler gir det hele ett "billigpreg".

Har den du bestilte også hals i ask?

Nei, hals i lønn, kropp i or. Du får også stratter med kropp i ask, men hals vet jeg ikke. Disse gitarene er bygd etter de opprinnelige specsene, omtrent. Min har gripebrett og hals i ett stykke tre, og kroppen er i to biter. Veldig bra finish. Det som kanskje kan være litt uvant i forhold til moderne stratter er at den har vintage tynne bånd.

Ellers må jeg si gitaren var upåklagelig, men prisen var en del høyere enn 4800 her i Norge!

Jeg går ut fra at det var en brukt Fender Japan du prøvde, for de selges ikke nye her. Dette er modeller som er laget for det japanske markedet. Prisen blir ca. 4800 med dagens kurs, bare send en mail til disse Ishibashi-folkene ;) Jeg tok risikoen på å kjøpe en både fordi jeg har hørt de er bra av mange (jevnt over bedre enn Mex-strattene, og hw1 for den del), og ikke minst fordi de også går an å få solgt på bruktmarkedet (jeg var i og for seg ikke sikker på om jeg var strat-typen i det hele tatt). Det siste kommer jeg nok ikke til å tenke mer på, for det er en drøm å spille på den. Pickupene er jo også svært bra. Det som evt. kan skiftes på sikt er potter og pickup-bryter, selv om det ikke er noe problem med dem nå.

(Se på de oversatte Ishibashi-sidene for mer info.)

Ulempen er selvfølgelig at du ikke får prøvd før du kjøper. Jeg bestilte forresten min strat på en fredag, og fikk den levert på jobben onsdagen etterpå. Raskere tror jeg ikke jeg hadde fått den fra Sound1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette både høres og ser svært bra ut.

Har vært inne på Ishibashi nå, og de virker både seriøse (og svært billige)

Imidlertid, to spørsmål:

1) Selges alle Japan Strat'ene med smalere frets?

2) Bestiller man gjennom webshopen, eller via mail?

Utenom dette: Tusen takk for hjelpen, og ikke minst "re-orienteringen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette både høres og ser svært bra ut.

Har vært inne på Ishibashi nå, og de virker både seriøse (og svært billige)

Imidlertid, to spørsmål:

1) Selges alle Japan Strat'ene med smalere frets?

2) Bestiller man gjennom webshopen, eller via mail?

Utenom dette: Tusen takk for hjelpen, og ikke minst "re-orienteringen"

Bare hyggelig å være til hjelp. Ishibashi er vel en av Japans største musikkjeder og dønn seriøse. Alle jeg har vært borti har gode erfaringer med dem. De er veldig behjelpelige og raske med handelen. Forsendelsen er forsikret, og skulle gitaren mot formodning komme bort på veien, så virker det som de er raske med å erstatte varen (har jeg lest i "MIJ owners club"-tråden på http://www.fenderforum.com).

Svar på spørsmålene:

1) Reissuene synes stort sett å gjøre det, men jeg legger merke til denne som har "wide" frets:

http://www.ishibashi.co.jp/webshop/guitar/...-j/st7185tx.htm

Den har jo også det herlige store hodet. Jeg var litt skeptisk til de små båndene selv først, siden jeg er vant til jumbo-bånd, men jeg har ikke plagdes særlig med det. De har forresten også vintage radius på gripebrettet, dvs. 7,25", som betyr litt mer kurve enn på moderne stratter. På ville bends kan det bety litt tidligere "fret-outs" (hva er det på norsk?), mens det samtidig gjør det letter å ta grep. For meg funker det så langt topp.

2) Du sender en mail til web-shop<krøllalfa>ishibashi.co.jp, hvor det sitter en engelsk-kyndig salgsperson. Jeg ba først om litt priser, både på brukt og nytt. Jeg fikk et veldig utførlig svar med nøyaktige beskrivelser av gitarenes stand, og priser i NOK inkludert frakt(!)- I forhold til beskrivelsene av brukt-gitarene (http://www.ishibashi.co.jp/u_box) så virker det som om de heller overdriver feil og kosmetiske skader enn omvendt. Folk som har opplevd å bestille gitarer med det Ishibashi har kalt "scars" osv. har fått gitarer med små, ubetydelige riper osv. Når/hvis du bestemmer deg for å kjøpe, så blir du henvist til en kryptert hjemmeside hvor du oppgir kredittkortinformasjon. De vil så ta en sjekk om det er dekning, og sender så. De er visst litt trege med faktisk å trekke beløpet (har hørt om 1-2 mnd, og jeg har ikke blitt trukket ennå), så det er viktig å holde dekning på kontoen en god stund etter kjøpet.

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt begrunnet OdinW :)

Jeg er en am-elsker, så jeg vil ut ifra de tre gitarene du nå vurderer, si highway 1.. Men for at du skal få mer for pengene, vil jeg anbefale deg å kjøpe brukt.. Da kan du få så mye mer for pengene, enn om du kjøper nytt.. B)

www.musikkweb.no (om du ikke visste det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.