Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

jeg høyner kvinten med en halvtone


davidsen

Anbefalte innlegg

takk for fine svar :)

Man kan vel strengt tatt også si maj5, eller er jeg helt på jordet?

Det er jo en "stor femmer" :)

EDIT : eller det betyr kanskje at jeg legger til en stor femmer i tillegg til den kvinten som er det, gjør det ikke?

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for fine svar :)

Man kan vel strengt tatt også si maj5, eller er jeg helt på jordet?

Det er jo en "stor femmer" :)

EDIT : eller det betyr kanskje at jeg legger til en stor femmer i tillegg til den kvinten som er det, gjør det ikke?

Uttrykket 'major' brukes ikke om kvint eller kvart. En forstørret kvint heter på engelsk 'augmented fifth'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket 'major' brukes ikke om kvint eller kvart. En forstørret kvint heter på engelsk 'augmented fifth'.

For å bygge litt videre på denne. Prim, kvart, kvint og oktav er rene intervall. Det vil si at de ikke omtales som liten eller stor. Dersom de skal heves eller senkes en halvtone blir de da forstørret eller forminsket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo være en liten sekst også, eller om du tar en powerchord kan det være en omvending av en annen akkord.

Eksempel på det er om du tar en D5 og senker grunntonen en halv tone for å lage et intervall på en liten sekst. det blir da en Adur i 1. omvending uten kvint.

Denne kan selvsagt bygges på for å få hele akkorden, slik:

E - x

B - 5 - kvint

G - 6 - ters

D - 7 - prim

A - 4 - ters

E - x

En liten sekst er komplementærintervallet til stor ters, eller omvendingsintervallet om du vil. Går du en liten sekst ned vil du havne på samme tone som om du skulle gått en stor ters opp. sammenlagt blir disse intervallene en oktav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.