Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Delay når jeg tar opp på PCn.


Ddffgg

Anbefalte innlegg

Når jeg tar opptak av gitarspillet mitt over en annen lydfil så blir det et ubehagelig delay når jeg skal høre på det etterpå. Alt det jeg har spilt er i utakt, og jeg er GANSKE så sikker på at jeg holder takta mens jeg spiller :P Det er kun snakk om små tidsrom, men det høres forferdelig ut. Har et onboard lydkort som jeg ikke kan sjekke navnet på nå(sitter på en annen PC). Noen som vet hvordan man kan finne ut hvor mye delayet er på, så jeg kan forskyve opptaket mitt antall millisekunder så det blir litt mere i takt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med latencyinstillingene dine å gjøre. Prøv å skru ned latency i programmet du bruker.

Mye latency = dårlig, lite latency = bra. Hvis det ikke hjelper å justere innstillingene i programmet, vil jeg råde deg til å gjøre til enten å kjøpe et bedre lydkort (i en musikksjappe) eller å brukte effektbrett/rack/boks/whatever som eksternt lydkort. Jeg bruker Line6 Pod Xt live som eksternt lydkort (kobler via USB) og det funker helt prima

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det er som de andre sier et problem med latency - ell erpå norsk forsinkelse. Problemet er at maskinen ikke klarer å ta opp fort nok, og dermed blit opptaket forsinket i forhold til det du lytter til når du tar opp. Rådene du har fått er riktige; Se om programmet kan justeres til å bruke mere CPU eller sette ned kvaliteten osv. for å få latency ned, og om det ikke hjelper trenger du hardware som takler dette - gode lydkort har så å si neglisjérbar forsinkelse. Vet ikke helt om det å forskyve er noen god idé, regner med at forsinkelsen kan være litt variabel over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spz vet ikke hva han prater om her, CPU-hastighet har ingenting med saken og gjøre (de gjorde jo fete opptak på Pentium 100 for over 10 år siden). Hvilket program du benytter har litt å si, samt hvilket lydkort og driver.

De fleste opptaksprogrammer har latecny-kompensasjon, og disse programmene setter denne automatisk hvis du benytter asio-driver. Hvis programmet støtter asio-drivere så bør du installere asio4all (asio4all.com) og benytte denne driveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spz vet ikke hva han prater om her, CPU-hastighet har ingenting med saken og gjøre (de gjorde jo fete opptak på Pentium 100 for over 10 år siden). Hvilket program du benytter har litt å si, samt hvilket lydkort og driver.

De fleste opptaksprogrammer har latecny-kompensasjon, og disse programmene setter denne automatisk hvis du benytter asio-driver. Hvis programmet støtter asio-drivere så bør du installere asio4all (asio4all.com) og benytte denne driveren.

Cpu'en har noe å si. Om du ikke har en cpu som ikke klarer å takkle informasjonen like fort som andre deler i maskina leverer/mottar så får du en problem. Og for 10 år siden så brukte de vel ikke så veldig mye pc'er i innspilling, og dessuten så hadde de software og operativsystemer som ikke krevde så kraftige pc'er vi har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spz vet ikke hva han prater om her, CPU-hastighet har ingenting med saken og gjøre

Om du har et skikkelig rævva lydkort er det spesiellt viktig at cpu'en klarer ta seg av all data "i tide" da lydkortet selv ikke har hardware til å gjøre jobben. De aller fleste som har latency problemer har et dårlig (og ofte integrert) lydkort. Opptak ble, som eXX0n sier, gjort analogt i "gamle" dager da man ikke hadde cpu eller lydkort til å håndtere lyd i f.eks 24bit i det digitale domenet uten at det skulle koste en formue. Black album f.eks ble spillt inn analogt. Kranglefant! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kranglefant, men du kan ikke si ting som ikke du har hold for, og som ikke er sant. Asio lyddrivere ble utviklet for å ta hånd om latency på en bra måte, og driveren ga beskjed til vertsprogrammet om hvor mye som skulle kompenseres. Det er jo det som er hele poenget med en driver; å få hrdware og software til å prate sammen. Å ta hånd om data "i tide"... Det er jo det buffere i programmene gjør, tar hånd om data som ikke har rukket å bli prosessert.

Og for 10 år siden tok de glatt opp musikk. Jeg har et lydkort som ble utviklet for Win95 og NT, med støtte for 48kHz og 24 bit. Problemet på den tiden var at det ikke fantes gode plugins, og at alle effekter måtte komme via outboard utstyr.

(Lydkortet tenkte jeg å selge. Billig. Det har støtte for 8 inn/ut. Finnes kun drivere til Win95 og NT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.