Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel pre-amp


Anbefalte innlegg

Tenkte å prøve å lage en enkel hodetelefon forsterker med 3 kanaler samt separate volumkontroloer + en mastervolum kontrol.

Har prøvd med å bare parralell koble inn utgangen, men det gikk heller labert. Så, er det noen som har /har link til et koblingsskjema for en enkel pre-amp/booster..

Oppsett med feil i :

splitter.jpg

Takker på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke link, men det er en smal sak å designe en op-amp-basert en.

Kort fortalt: En buffer på inngangen, som så sender signalet innom hver sin volumpot, etterfulgt av et siste trinn med for eksempel 6dB gain for å ha litt å gå på.

For stereo burde man klare seg med et par TL074 eller tilsvarende opamper, et par kondensatorer, noen motstander, og tre stereo volumpot.

Spørsmålet er om det ikke er billigere å kjøpe en ferdig en fra for eks Behringer, som har slike bokser skambillig.

Ikke på langt nær like moro såklart :P

Jeg kan kjapt fikse et skjema på en slik krets om du ønsker å bruke det som et DIY-prosjekt.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært flotters om du kunne det ja :) Hvet jeg kan kjøpe ferdige bokser, men har aldeles ikke lyst til dette, for jeg vil lære litt og ha det gøyt (ergo lage selv).

Har sniffet litt etter data, og funnet litt impedanser på hodetelefonene jeg skal bruke.

2 x 32 ohm

1 x 60 ohm

Men finner ikke impedansen for lydkortet mitt (lydkilden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nøyaktige impedansene er ikke så farlig, en slik krets bør uansett konstrueres for å takle en rekke ulike laster :)

Skal tenke ut en snedig løsning og poste her sammen med en forklaring når det er klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin løsning det :)

Jeg satt og lette litt på elfa nå, og vurderte om jeg rett og slett skulle designe en diskret løsning - mer komplekst, og med lenger designtid, men mye mer lærerikt for deg som selvbygger, og det ville potensielt gitt innsikt i vanlige solidstate kretsløsninger i forsterkere.

Men med tre stereokanaler er nok opamper mye enklere. Det villle uansett blitt brukt som inputbuffer.

Men, man kan jo alltids designe begge deler, så kan eventuelle byggere velge selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en del deler på skolen i dag. Masse kondensatorer og potensiometre. Skulle bare gi et pip om jeg trengte noe annet og. Skolen hadde elektronikk for 2 år siden, men sluttet plent etter det, og kommer ikke til å ta det opp igjen. Det var dumt, for jeg stortrivdes på elektro (Valgfag i ungdomskolen).

De delene som skolen har, kommer til å bli kastet rett og slett med tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nå strengt tatt ikke kjøpe bikkjedyre opamper som de du nevner før der. Har de TL072 på skolen din holder de lenge. Man skal tross alt bare bufre litt og gi litt ekstra gain. Og slew rate på 2,5kV/µs er fullstendig overkill. Tviler på at du trenger båndbredde i GHz-området ;)

Anyway, jeg har en passende krets basert utelukkende på 8-pins dual-opamper. Lager man den med sokler for ICene kan man eksperimentere med ulike opamper som passer pinouten:

buffer.png

Kretsen er svært enkel, bare en buffer på inngangen, fulgt av volumpot og et gaintrinn. Bruker man opamper med lav offset og en presis symmetrisk strømforsyning skal det ikke være noe problem å utelate kapasitiv kobling som jeg har gjort på utgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først; tusen takk for skikkelig god hjelp!:)

Tror du det jeg kunne fått verdiene på komponentene og ? :unsure:

Ser helt nederst på skjemaet at jeg må ha 15 V. Skal jeg hente dette fra en batterieliminator ? Isåfall, hvor mange mA eller A skal den strømkilden ha ?

Dette ser skikkelig profesjonelt laget ut. Har du brukt et program, om ja, hvilket ?

Til sist, igjen takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kretsen er laget for å kjøres på symmetrisk forsyning, både pluss og minus 15V. Som oftest lager man en egen strømforsynign til dette så man kan kjøre på 220V. Alt som skal til er en liten trafo og et par regulator-ICer. Foretrekker LM317/LM337 til audiobruk, de er glimrende regulert og enkle å lage ulike spenninger med.

Skal fikse nytt skjema med verdier i løpet av morgendagen :) Et 75x100mm kortutlegg er også kjapt å fikse.

Tar detta her som ren og skjær avkobling jeg ;)

Btw, jeg bruker et program som heter Cadsoft Eagle til å lage skjema og kortutlegg. Det kan lastes ned fritt fra hjemmesiden til de som lager det, http://www.cadsoft.de - egner seg svært godt til små prosjekter. Kan godt sende deg arbeidsfilene når alt er klart, så kan du evt leke og modifisere etter eget ønske også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.