Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner


Hege Torp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har veldig lyst til å begynne å spille gitar.... må bare kjøpe en gitar først.

Er det noen som har tips til hva som er viktig å passe på ved kjøp av ny gitar?

Har aldri spilt gitar før så jeg har ikke peiling i det hele tatt.

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei :)

Hilsen Hege :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe gitar ville jeg tatt en tur innom en musikkbutikk nær deg og snakket litt der. Nå spørs det om du skal kjøpe el. gitar eller akkustisk. I mange butikker har de sånn el. gitar pakke med alt du trenger (inkludert forsterker, reim, plekter og selfølgelig gitar :D)

Det er ikke så vikitg med en dyr og bra gitar siden du er nybegynner. Det som er vikitg er at du liker og spille på den. At den ikke er ubehagelig. Det samme gjelder selfølgelig hvis du skal kjøpe en akkustisk gitar å. Også kan det være lurt og kjøpe med en gitarbok no slik som "Lillebjørns gitarbok", "Gitar for nybegynnere".. ja noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gitar du skal kjøpe avhenger stort sett av dine ønsker og ambisjoner, og hvor mye penger du føler for å legge i det. Som Anders nevnte, musikkbutikker kan hjelpe deg langt på vei. Men, jeg ville dog ikke hatt elektrisk gitar som eneste åpne mulighet, om du bare skal slå noen akkorder og synge litt er kanskje en rimelig klassisk gitar tingen, eventuelt en stålstrenger? Ikke kast ideen med elgitar heller, om det er det du trenger for å spille det du vil spille er det det du må kjøpe. Definer hva du vil litt nærmere, så er det lettere å komme opp med noen litt mer konkrete anbefalinger. Om du kjenner noen som kan hjelpe deg litt på vei enten med innkjøp eller med spilling hjelper det mye - om du ikke gjør det er det fullt mulig å lære seg selv (evt begynne på kurs/ta privattimer da, men det krever jo innsatsvilje, noe jeg ikke helt har funnet ennå, så ja, jeg er sånn omtrentlig selvlært).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker hovedsakelig på klassisk gitar. Hovedtanken er at jeg skal kunne bruke gitar i undervisningssammenheng på barneskole. Alltid greit å ha mulighet til å akkompagnere litt ved siden av.

Har dessuten meldt meg på et nybegynnerkurs, så nå er det ingen vei tilbake:)

Lønner det seg å starte med nylonstrenger? Får man mindre vondt i fingertuppene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NYlon er det ultimate, stål er for countrymusikere og livemusikere, styart med nylon, det er mye diggere, grunnen til at mange velger stål, trt jeg, er at det lyder litt mer krispt, noe som høres finere ut i rockesammenheng, men uansett, kjøp nylon du :D

Hva slags gitar du skal kjøpe avhengir seriøsiteten, jeg foretrekker Alhambra-gitarer fremfor mye, men det koster deretter, men her har du jo en gitar for livet, vel, iallefall de neste 20 åra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får veldig mye mindre vondt i fingertuppene, men det går over med tid uansett, så det er vel ikke grunn nok alene til å velge klassisk gitar. Til ditt bruk er nok det beste valget en klassisk, hadde jeg vært deg ville jeg ikke kjøpt de aller billigste modellene, om du går ørlite granne opp i pris hjelper det veldig.

Personlig har jeg ikke noe særlig til overs for gripebrettene på Morgan sine modeller, altfor ujevnt for min smak. Alhambra har jeg ikke prøvd, men de har i alle fall et bredt utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan og Alhambra er to vidt forskjellige ting :) Morgan er billig billig gitarer og Alhambra er mer "håndbygget i spania" gitarer.

Alhambra er håndbygde i Spania ja, og de er helt apesielle gitarer, de lyder dritfint. Gitarlæreren min har en flamenkogitar som Alhambra har bygget spesiellt for han, og den er bare helt perfekt. Problemet er vel kanskje prisen, men du får jo knallgitarer til 3-5 tusen kroner, hvis du er villig til å gi det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.