Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hyl i gitaren


lars nasty

Anbefalte innlegg

Se på vedlagte bilder. Øverst er "vanlig" måte å holde plekteret på, nederst er "hylemåte" (aka pinch harmonic).

Du ruller bare tommelen litt ned på plekteret når du skal få den til å skrike :)

Det som er litt vanskelig er at du må slå på riktig plass på strengen, og denne plassen (eller plassene, vanligvis er det to eller flere "sweet spots" per bånd. Jo nærmere stolen "sweet spot'en" ligger, desto lysere tone får du.) varierer fra bånd til bånd. Prøv f.eks på 9. bånd på G-strengen først.

post-1431-1139342058_thumb.jpg

Dumdidu-trallala

post-1431-1139342078_thumb.jpg

Wræh! Skrik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne legge til et spørsmål: Hvordan får man til et skikkelig skrikende hyl? Et sånt ekstremt høyt et hvor du gjerne vibrerer noten noe voldsomt? Kanskje noe som ofte skjedde på '80-tallet.

Jeg har ingen sang for å vise, så jeg håper at dere forstår meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne legge til et spørsmål: Hvordan får man til et skikkelig skrikende hyl? Et sånt ekstremt høyt et hvor du gjerne vibrerer noten noe voldsomt? Kanskje noe som ofte skjedde på '80-tallet.

Jeg har ingen sang for å vise, så jeg håper at dere forstår meg.

Dra i vibarmen? (Ikke dra for hardt, da ryker strengene ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne legge til et spørsmål: Hvordan får man til et skikkelig skrikende hyl? Et sånt ekstremt høyt et hvor du gjerne vibrerer noten noe voldsomt? Kanskje noe som ofte skjedde på '80-tallet.

Jeg har ingen sang for å vise, så jeg håper at dere forstår meg.

Det er vel en helt vanlig Zakk Wylde type AH du mener? Det er en artificial harmonic på bassstrengene med vibrato det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hørt Zakk Wylde-vrælet? Det får du ikke til på vanlig måte. Det kan nok hende at mange har samme frekvens, men jeg kan like gjerne dra overtoner som om gitaren skulle hatt noenogtredve bånd i vanlig tone, og fordi jeg ikke trykker ned strengen høyere en rundt 12 bånd eller noe kan man legge på en ganske voldelig vibrato.. Men lyden blir definitivt annerledes, kan ikke si noe veldig mye mer utfyllende da jeg ikke kjenner fysikken bak det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.