Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

G#-gitaren?


schpangen

Anbefalte innlegg

NEW, FASTER WEB- SITE TO APPEAR SOON !!!

Det skal ikke så mye til, når man har en 2.2MB .jpg fil på forsiden.... :rolleyes:

Men uansett.

Denne nye gitaren er vel i prinsippet omtrent som å slenge en capo på 4. bånd på en vanlig gitar?

Er det noe jeg har gått glipp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke så mye til, når man har en 2.2MB .jpg fil på forsiden.... :rolleyes:

Men uansett.

Denne nye gitaren er vel i prinsippet omtrent som å slenge en capo på 4. bånd på en vanlig gitar?

Er det noe jeg har gått glipp av?

Ja, det står jo om dette på den hjemmesiden, såvidt det husker. Forskjellen er at du har en annen mensur, og dermed får helt annerledes spenn på strengene etc., så det blir ikke det samme som capo likevel. Denne Fjeld fremhever også materialvalg osv., selvfølgelig, med gjennomgående mahognihals og gripebrett i lønn.

Det er ikke magi, med andre ord.

LE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de vel ikke de eneste som mener... les en Mesa-manual, for eksempel. Uten at jeg husker helt hvorfor, men de mener vel at den eneste måten å være sikker på at bias er riktig er ved å gi forsterkeren riktig spekkede rør (og da trenger man vel bare fast bias). Men selvfølgelig, man må jo kunne justere hvis den er galt satt...

skjønner ikke. biasjustering er omtrent like unødvendig som å justere tomgangen på bilen din. uansett utrolig uprofesjonelt svar fra dem. for all del, flinke på det de gjør, men de kunne godt vært bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke. biasjustering er omtrent like unødvendig som å justere tomgangen på bilen din. uansett utrolig uprofesjonelt svar fra dem. for all del, flinke på det de gjør, men de kunne godt vært bedre..

Jeg vet ikke helt selv hvordan disse tingene henger sammen, men legger merke til at meningene er delte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt selv hvordan disse tingene henger sammen, men legger merke til at meningene er delte :)

jah, det stemmer nok, men uansett; forsto jeg posten din rett mener de det ikke er noe poeng i å justere biasen for å forandre lyden, men for å matche graden på røra..? nå var det akkurat det jeg var ute etter, så skulle vel ikke være noen tvil om at det er en fordel..? uansett burde de greie å sette biasen på ampen min etter hvilken grade jeg hadde på røra, på et verksted hvor de ikke bare lager forsterkere og instrumenter, men faktisk lærer folk å setta dette sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G#-gitaren

Kom over dette på nrk sine sider. En ny type gitar, lagd i norge.

Men... blir ikke dette nesten som å ha en vanlig gitar stemt i en annen tuning, eller hva blir forskjellene fra en gitar i "normal" tuning?

Øivin Fjeld er en fagmann som vet MYE mer om gitarer og hvordan de funker enn de aller aller fleste her på forumet! No offend! Han er i tillegg en svært sympatisk og trivelig kar!!

På veggen i verkstedet hans henger det bilder av Øivin sammen med en hel rekke svært dyktige gitarister. Som Albert Lee og Jeff Beck!

Anyway......

Han bygde Straten min, og jeg fikk gleden av å prøve en av de aller første serieproduserte G# gitarene!

Det eksemplaret jeg spillte på var signert av Scotty Moore( gitaristen til Elvis - dersom noen skulle være i tvil)

Tross størrelsen så gir den en rund fyldig og varm tone. Og det er FØR man plugger i ledningen!

En morsom gitar:):)

Når det gjelder den litt spsiell tuningen.......Den låter som en hvilken som helst normalt stemt gitar - med capo'n på 4 bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øivin Fjeld er en fagmann som vet MYE mer om gitarer og hvordan de funker enn de aller aller fleste her på forumet! No offend! Han er i tillegg en svært sympatisk og trivelig kar!!

På veggen i verkstedet hans henger det bilder av Øivin sammen med en hel rekke svært dyktige gitarister. Som Albert Lee og Jeff Beck!

Anyway......

Han bygde Straten min, og jeg fikk gleden av å prøve en av de aller første serieproduserte G# gitarene!

Det eksemplaret jeg spillte på var signert av Scotty Moore( gitaristen til Elvis - dersom noen skulle være i tvil)

Tross størrelsen så gir den en rund fyldig og varm tone. Og det er FØR man plugger i ledningen!

En morsom gitar:):)

Når det gjelder den litt spsiell tuningen.......Den låter som en hvilken som helst normalt stemt gitar - med capo'n på 4 bånd.

Størrelsen, tuningen, materialvalget er jo noe av det som gjør denne gitarene til det den er. Det er faktisk en betydelig forskjell fra capo på 4. bånd til G#-gitarem.

G#-gitaren har en helt annen fylde tonen samt en unik sustain som jeg ikek har hørt maken til andre steder.

Jeg gikk et år på MiA, og fikk gleden av å ha Øyvin som lærer, samt å bygge en slik G#-gitar.

Materialvalget er, som nevnt av en eller annen i en tidligere post, ikke unikt. Den består av mahogni og lønn. Finnes jo mange forskjellige mahognityper osv. men noe unikt er det meg bekjent ikke.

Tuningen er faktisk kke tilfeldig valgt. Jeg mener å huske at Øyvin har testet ut en ting rundt hvilken stemming som låter best på en vanlig gitar. Dette er et av grunnlagene for å bygge G#-gitaren

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.