Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynnergitar (tenkte Squier)


Robin

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg min første elektriske gitar. Har spilt litt på akkustisk, men ikke mye(nok til å lære meg halve Hallelujah av Jeff Buckley). Var ikke så moro å spille på den gitaren i grunnen. For det første liker jeg ikke nylonlyden så bra, og i tillegg klirret kassa på enkelte toner, og å nå 18. fret på en slik er litt av en kunst...

Det jeg tenkte på var en Squier Telecaster. Er ikke så inn på hva som er forskjellen mellom Stratocaster og Telecaster, men jeg elsker lyden Jeff Buckley fikk med sin Telecaster i hvertfall.

Er slik Buckley spilte typisk sound for en Telecaster og så er Stratocaster beregnet for en annen type sound, eller kunne han like godt brukt en Strato? Uansett hva er forskjellen?

Hva er forskjellen mellom en Squier Affinity og Standard? Er det verdt 1000 kr?

Til amp tenkte jeg meg en VOX-15R. Har lest en del og funnet ut at den er veldig bra på rene toner/svak forvrenging noe som er det jeg vil spille til å begynne med i hvert fall. Så også på Roland Cube og MicroCube, men forstod det slik på diverse erfaringer jeg har lest om dem at rene toner ikke er deres beste side.

Mener dere disse valgene er greit for en nybegynner, eller anbefaler dere noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva slags musikk du spiller. Som din første gitar syns jeg du bør bruke rundt 4000 kroner. Kanskje en Epiphone Les Paul Standard kan være noe for deg. Den er hvertfall digg å spille på om du spiller rock.

Jeg vet ikke om noen billig, god forsterker, annet enn Cube 30 fra Roland. Jeg har brukt den som nybegynnerforsterker, og jeg er rimelig fornøyd. Men nå har jeg gått over til en Peavey Classic 30, som du må betale 7000 for her i Norge, men 4000 i Sverige. Angående forsterkervalget bør du jo ta en kikk i forsterker-kategorien, det er mange som har spurt om akkurat det samme som du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke de er så aller verst jeg, men jeg har sett svært varierende kvalitet på de, så du bør kanskje kjøpe i butikk istedetfor på nett. De låter ikke veldig bra men den er ikke så værst å spille på, du kan også gå ganskeså lavt på strengehøyden uten "buzzing".. Det som er litt irriternende er at den faen ikke holder stemminga i det hele tatt. Menmen.

(Dette gjelder kompisen min sin strat, og ikke noen telecaster..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har spilt så veldig lang tid og synes å spille gitar er veldig moro, så syns jeg du kanskje bør kjøpe en billig squier aller først. De er gode som nybegynnergitarer og duger bra. Hvis du skal ha en bedre og dyrere en siden, så er det bedre å ha kjøpt en billig squier, enn en epiphone les paul standard. Da har du ikke tapt så mye. Det viktigste for deg i starten er ikke hvor god lyd du får, men at du spiller og øver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som mange sier så er mitt tips at du kjøper en billig gitar og forsterker, da vil du finne om gitar egentlig er noe du ha som en hobby eller ei, men nå mener ikke jeg at du skal kjøpe en dritgitar, kjøp en for mellom 2000kr-4000kr, så er det jo forsterker, det kan jo brenne penger, men du trengen neppe en så dyr forsterker nå, 1000kr-2000kr skulle vel holde nå, ellers finnes det vel mange "gode" nybegynnerpakker.

Men dagens stalltips er at du burde ta med noen du kjenner som spiller til en gitarbutikk, så kan dere sitte å prøve gitarer i den prisklassen du hadde tenkt, da kan vennen din gi deg tips om gitarer, for hvis han har spilt lengre enn deg, og har litt mer peiling kan han nok komme med gode tips.

PS. de fleste her på forumet begynte med shitutstyr, og det er vel på den måten man virkelig setter pris på godt utstyr( ikke ta dette i en pervers sammenheng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du skal gå for en squier-stratocaster. De er billige, men de er gode nybegynnergitarer. Har en billig stratocaster selv med 3 singlecoiler med fin finish som jeg måtte ut med 2000 for. Man kan få gode gitarer til den prisen, men da må du ihvertfall styre unna Behringerforsterkere og mistenksom billige nybegynnerpakker. Til rundt 4000kr får du en ok VOX valvetronix forsterker og en ok Squier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å fortsette med å spille gitar er det jo bare å hoppe rett på en litt dyrer gitar som er god nok for deg når du er viderekommen og. Så sparer du de lappene som du ikke brukte på nybegynnergitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å fortsette med å spille gitar er det jo bare å hoppe rett på en litt dyrer gitar som er god nok for deg når du er viderekommen og. Så sparer du de lappene som du ikke brukte på nybegynnergitar.

..men nå må du også tenke på at de som kjøper det aller billigste kjøper brukt bare for å spare en tohundrelapp også. Så jeg tror det kan bli mindre tap ved kjøp av noe som er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan få kjøpe en forsterker av meg, 600-700 kroner

Det er en Brand X x-25r, grei nybegynner forsterker, er brukt i 10, maks 15 timer over ett år. Nypris er 1200 ellernoe på marios/sound1.no

Endret av hans k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men nå må du også tenke på at de som kjøper det aller billigste kjøper brukt bare for å spare en tohundrelapp også. Så jeg tror det kan bli mindre tap ved kjøp av noe som er billig.

Nybegynnergitar - 3000 kr

+ Viderekommergitar - 10000 kr

= 12000 kr

Viderkommengitar - 10000 kr

13000 kr

- 10000 kr

= 3000 kr

Skjønner?

Endret av knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er så dum at du kjøper en gitar til 10 000 med engang. så begynner jeg å lure

tenk hvis han finner ut at, "nei, dette er ikkeno jeg kommer til å holde mye på med", men fortsatt har lyst til å ha muligheten til å kunne spile et par ganger, da sitter han der med 7000 i minus da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13000 kr

- 10000 kr

= 3000 kr

Skjønner?

Du må ta med sannsynligheter for at dette skal ha noe for seg. Utregningen din fungerer bare dersom sannsynligheten for at vedkommende fortsetter å spille så mye at en gitar til 10k blir innkjøpt, er lik 1. Er den 50% er det heller 2000,- å tjene på å vente.

Samme problemstilling som i spørsmålet om du vil spille om 1 milliard med 0,1% vinnersjanse, eller ha en halv million i hånda.

Endret av nettrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke ta meg råd til en gitar til 10000 nå, og kan umulig si om jeg blir å holde på lenge selv om jeg ønsker det. Tenker jeg holder meg til en rundt 2000-3000 så jeg kan holde på en stund, uten at jeg taper så mye hvis jeg bytter den ut. Squier virker som en grei nybegynnergitar.

Noen som har erfaring med VOX Pathfinder AMPene? Hva med MicroCube? Evt noen andre som passer til en ren spillestil? Skulle gjerne hatt en AD30VT f.eks. men det må la vente på seg. Vil ha en billigere og mindre amp nå. Tenker at den jeg kjøper nå kanskje vil ha nytteverdi selv etter at jeg eventuelt har oppgradert i.o.m. at den er såpass bærbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utregningen din fungerer bare dersom sannsynligheten for at vedkommende fortsetter å spille så mye at en gitar til 10k blir innkjøpt, er lik 1.

Ja, det var jo det jeg skrev aller først. Man kjøper selvfølgelig ikke en gitar til 10k, hvis man bare vil lære seg noen akkorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.