Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Legge på effekter


_morten_

Anbefalte innlegg

Driver med litt opptak for tiden, og leste det var en som skrev at alt burde taes opp uten effekter først, for å så legge på effekter etterpå. Og spørsmålet mitt e som følger: La oss si eg skal ta opp en dist gitar, skal eg først ta den opp clean for å så legge på effekter? Vreng effektene i Cool Edit synes eg høres fæle ut, og bruker effektboksen min til vreng. Skal eg først ta opp clean, for å så kjøre det signalet gjennom effektboksen min og ta opp resultatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å pirke, og for at andre ikke misforstår:

Euphor mener her at det er tremolo og chorus som er modulasjonseffekter. Klang og ekko er ikke det :) For å være ærlig så er jeg ikke sikker på hva man vil kalle det egentlig. hvis du tar deg tid til å lese per otto sin flotte forklaring av Cool Edit så vil du nok klare å lette til effekter i programmet.

http://forum.gitarnorge.com/viewtopic.php?t=573

Du som er moderator her burde vel vite bedre enn å spørre uten å ha lest postene her først (erter bare, det har du sikkert gjort :))

men for å ape etter euphor; Du tar opp gitaren din MED vreng, men du bruker ikke klang eller ekko eller modulasjonseffekter. Disse legger du på etterpå slik per otto forklarer.

Lykke til.

Vegar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar jo opp med delay og alle andre slags effekter du skal ha , om du har en god effekt eksternt og vil bruke den da..

Jeg tar som regel også opp med software effektene , men det er jo bare meg .. Liker å høre hva det blir til om dere skjønner ...

Ps.

Izotope Ozone er sannsynligvis verdens beste plugin :P

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med å ta opp med en gang er at du kanskje inser i mixen at det var for MYE, eller for LITE, eller at det låter litt feil allikevel. Da er det for seint. Da er det bedre å ha en ekstern (evnt lytte gjennom opptaksprogrammet) og la musikeren få klang og andre effekter mens han tar opp, men sørge for at disse ikke blir med på opptaket inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også startet en annen tråd som het "Tips til opptak av gitar" hvor jeg beskriver noen gitareffekter som kan legges på på PC'en.

Mitt tips er å spille inn med den vrengen du trenger, enten via en amp (helt klart best), via en form for amp-simulator (pod) eller kjør signalet rett rett inn i PC'en. Hvis lyden kjøres rett inn så må du i ettertid bruke en amp-simulator plugin.

Modulasjon kan man også spille inn samtidig, men klang og ekko anbefales å legg på på PC. Dette er fordi at klang, ekko etc har veldig mye å si for miksen sammen med resten av instrumentene.

Svarte jeg egentlig på noe nå, eller bare sa jeg noe? Vet ikke jeg.

Og ja: iZotope Ozone er helt sykt bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med å ta opp med en gang er at du kanskje inser i mixen at det var for MYE, eller for LITE, eller at  det låter litt feil allikevel. Da er det for seint. Da er det bedre å ha en ekstern (evnt lytte gjennom opptaksprogrammet) og la musikeren få klang og andre effekter mens han tar opp, men sørge for at disse ikke blir med på opptaket inn.

Øh .. du kan jo redigere på plugins etter ett opptak da.. om det er for mye tar du bare bort litt .. er jo ikke for sent ..

Software kan forandres på helt til du har bounca det , da blir det litt hard ..

Angående det med å fornye logic og at det ikke går , så er det veldig mange proffe folk som fortsatt jobber i Logic 4.7 og sier at det er veldig bra... så ... ;)

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.